/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hårdest hundebid
Fra : nytcam
Vist : 24667 gange
100 point
Dato : 07-01-05 16:46

Hvilken hund har det hårdest bid????

Og hvor kan jeg finde sådanne oplysninger???

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 07-01-05 16:57

Tror det er Pitt bull der har det hårdeste.

Derudover skal man jo tænke på af hver hunde race bider forskeligt.
Spidssnudet hunde saksebider, Dvs, de bider af mange gange,,,, laver flere bid op af armen eks.
hvorimod fladsnudet hunde såsom rotwiler bider sig fast og låser i kæben.
Hvorfor jeg tror en Pitt bull er værst, er fordi den ingen stop klods har.
Den udvikler adrenalin/amfetemin og bliver derfor sindsyg i gerningsøjeblikket.
Man er faktisk nærmest nød til at slå hundejn i gulvet for ar få den til at slippe :S

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 07-01-05 17:00

Søg eventuelt på kazaa efter Pittbull horro eller banned from tv... så skal du se løjer :S
Self. under video ;)

Kommentar
Fra : binky

Dato : 07-01-05 17:03

Hvorfor vil du vide det? Hvis det er den ultimative hund, du søger, så er det en Bevuar de Flandres, du skal skaffe. Ikke alle de der underlige, ustabile ting.
mvh
binky

Kommentar
Fra : nytcam

Dato : 07-01-05 17:08

Kender godt til de forskellige former for bid, de forskellige hunde har.

Det jeg søger er en form for officiel liste, med hvilken hund har det hårdest bid... Grunden til dette er simpel.... Det er et spørgsmål om ære og ret.
En af mine kammerater er helt overbevidst om at shæferen har det hårdest bid, hvilket jeg ikke mener. Og ud af det er der opstået et væddemål, som jeg selvfølgelig har planer om at vinde, med lidt hjælp fra jer derude.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 07-01-05 17:11

Det siges at amerikansk bulldog har et kæbetryk på 20 tons og går for at have det hådeste bid.

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 07-01-05 17:27

hej nytcam
Jeg har det ikke officielt men
En ulv kan leverer et kæbetryk på 100 kg/cm2 (samlign med en shæferhunds 50 kg/cm2)
http://www.ulve.adr.dk/info/anatomi.html
Håber at du hermed vinder væddemålet
God weekend
krakgt

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-01-05 17:45

Ifølge denne artikel, findes der ikke noget præcist svar.
Men en pit bull slipper ikke sit bytte, fordi den selv vil komme i fare.
Det er vel en forståelig reaktion....men ganske uhyggelig !!

http://dogs.about.com/od/dogbreeds/a/pit_bull_faq.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 07-01-05 17:46

schæferen har et mindre kraftigt bid en fx. rottweileren der bider med 9 tons. Så alene det indikerer at shæferen ikke har det kraftigste bid og jeg tror også at ex. bull hundene har et kraftigere bid, men jeg kan ikke finde det på skrift. jeg søger dog videre

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 07-01-05 17:46

schæferen har et mindre kraftigt bid en fx. rottweileren der bider med 9 tons. Så alene det indikerer at shæferen ikke har det kraftigste bid og jeg tror også at ex. bull hundene har et kraftigere bid, men jeg kan ikke finde det på skrift. jeg søger dog videre

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-01-05 17:51

Hej nytcam
Tror aldrig du får det rigtige svar, for det er vel ikke muligt at lave en rigtig sammenlignende undersøgelse af hundes "bidestyrke".
Hvordan skulle man sikre sig at hundene var i nøjagtig samme sindstilstand (arrige) under et sådant forsøg?
Det er vel selvklart at en rotweiler bider hårdere end en pommeranie, men noget videnskabeligt forsøg tror jeg ikke der er lavet.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 07-01-05 18:02

En gravhund har også et ubehageligt bid....

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 07-01-05 18:17

dabj - selvfølgelig er der det!

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 07-01-05 18:50

Du kan lige besøge min Rottweiler når jeg ikke er hjemme, så kan du få at se hvor kraftig bid den har, og derefter går du ind til naboen han har en pitt bull og ser på den o.s v. jeg tror naboens Pitt Bull er det værste, en led hund.

GGGG
Hilsen
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-05 19:11

Det der med bidstyrker på flere tons, er altså kun myter.

I Illustreret Videnskab nr 3/2004, fandt jeg følgende.
Citat:
"Verdensrekorden for dyrs bidetryk, er målt hos en alligator.
Den bed i en læderbetrukket stålstang med et tryk på 1343 kilo.
Et stykke nede på listen kommer en hyæne med 454 kilos tryk
Løve med 426 kilos tryk og endelig mennesker med 77 kilos bidetryk"

Derudover kan nævnes en ulv der bider betydelig kraftigere til end nogen hunde.
Forsøg har vist, at en ulv skal bruge 7 bid til at tygge sig gennem lårknoglen fra en elg, hvor en Schäfer skulle bruge 50 bid.
En Rottweiler kan hvis jeg ikke husker helt galt præstere et bidetryk på 500 kilo.

mvh dova

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 19:15

Hmmm! Er en hyæne en hund... hvis, så må det nok være den med mest "bid" i

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-01-05 19:16

Hovsa! Sorry dova... så ik' du havde den med på listen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-01-05 20:26

pit bull 3800 pound bite per square inch
Rotweiller 2, 800 pound bite per square inch

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-01-05 18:31

---Kommer an på definitionen.
Med "Hårdeste bid" mener du så: kraft pr. kvadratenhed, eller hvilken hund laver mest skade?
Hvis det er Kraft pr kvadratenhed, så er det sikkert en af de mindre kamphunde, da de må have mindre kvadratenhed og forholdsvis mere kraft.

Men det må da også være helt klart, at det da i høj grad må være et spørgsmål om individuel muskelstyrke. Hvis en hund er vant til at tilbagelægge adskillige okseknogler om måneden, så har den da helt klart et kraftigere bid en f.eks. min lille Silke, som dårlig gider at krassepere et grisseøre! Og det er da så uanset race.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-01-05 00:47

Det er bestemt en Chow Chow hund. Trykket skulle efter sigende være kraftigere end Pit bull, som er angræbslysten, hvilket Chow Chowen ikke er! Den er i stand til at pulverisere en STOR knogle på næsten ingen tid, og af samme grund må man gerne give Chow Chow hunde ben fra fjerkræ, da hunden knuser knoglerne med deres enorme kæbetryk. Jeg har både hørt det ved opdrættere samt læst det i en bog om pågældende hunderace, for flere år siden, dengang vi selv købte en Chow Chow hund - og det passer! Vor Chow knuste alle store og små ben på ingen tid!!!
Nogle offentlige dokumentationer har jeg ikke, men kontakt en opdrætter af racen og få bekræftet det dér.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-01-05 10:16

som der skrives på flere udlandske sider rotweileren kaldes også en krokkodille unden hale
dog har pitt bull et tryk på 3800 pound bite per square inch

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-01-05 10:33
Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 09-01-05 16:39

akle - mange hunde kan spise ben fra fjerkræ. Grunden til, at man ikke gør det er, at stegte eller kogte ben splintrer og ikke kan fordøjes, men hunden risikerer at ødelægge mavesækken eller tarmsystemet og kan dø af det. Alle hunde kan tåle alle rå ben, - det er ikke alle, der kan lide det, men rå ben er fordøjelige. Min amerikanske bulldog knuser rå lammeben, der har tykkelse som et håndled....
Selvfølgelig må der være lavet undersøgelser på forskellige hundes kæbetryk (som jo måles pr cm2) - jeg ved bare ikke lige, hvor man finder dem.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-01-05 22:12

Axelise, - jeg ved godt, faren ved fjerkræben, det er derfor jeg pointerer at Chowen godt må få den slags ben, i modsetning til andre hundreracer, da der ingen fare er for Chowen, netop fordi de knuser benene med TRYK.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-01-05 15:16

At Chowen knuser knoglen kunne da netop tyde på, at det IKKE har det hårdeste bid, målt i kg/cm2.
For der må være en vis tandflade for at knuse, -ikke skære. Og jo mere tandflade, jo blødere bid, -da cm2 jo står UNDER brøkstregen.

Derimod er det højst tænkeligt, at en mindre hund med spidsere tænder kan udøve et hårdere bid.. -stadig målt i kg/cm2 -for hvis en større hunds kindtand er 1cm2 og den i en hyggestund bider med et tryk på 50 kg, så bliver biddets hårdhed 50/1 = 50 kg/cm2.

Men hvis den lille hund har en lille tand på 1mm2, så behøver den kun at bide med et tryk på ½kg for at opnå samme hårdhed: 0,5/1/100 = 50 kg/cm2

Kommentar
Fra : Eifelvuf

Dato : 11-01-05 16:47

Min Schæfer har et bidetryk på 96 tons pr. kvadratmillimeter.

Måske det er fordi den er langhåret ?

M.v.h.
Eifelvuf

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 11-01-05 18:12

Det nok fordi din chæfer har fået hår i munden.
GGGG
Mvh Robert ham med Rottweilerne

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-01-05 00:56

Nu er det ikke tændernes fladeareal og størrelse der er afgørende for bidtrykket, (i dette tilfælde ved hunde), men der i mod kæbemusklernes styrke, substans, opbygning og kraft. Det er kæbemusklerne der udøver biddets tryk. Udregning for tryk pr. cm2 kan kun bruges hvis kæbemusklernes kraft var den samme ved alle hunde, hvilket den ikke er. Det er ulogisk at tænke sig en lille hund med små tænder har større bidtryk end en stor hund med store tænder. Jeg holder fremdeles på Chow Chow hunden.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-01-05 12:35

akle, Jeg er enig med dig i, at det er ulogisk at tænke sig, at en lille hund har større bidtryk end en stor hund. Men hvis man sammenligner hundenes bid efter formlen kg/cm2, så vil det let kunne vise sig at være sådan. Det er jo også derfor, at en hvalp med små spidse tænder gør meget mere skade med meget mindre kraft end en stor hund.

Så måske skal man se helt bort fra tændernes overflade, -og så vil det betyde: jo stærkere hund, jo hårdere bid.

Selvfølgelig er visse racer genetisk stærkere end andre, -f.eks er chowen nok en af de stærkere racer.

Men meget andet end race har da betydning for biddets styrke. F.eks. 1) træning, altså hvor meget hunden bruger sine tænder. 2) Tændernes stand, -slidte eller dårlige tænder er jo ikke særlig effektive. 3) Hundens alder. 4) Det kommer også an på, hvad biddet skal bruges til. Er det et spørgsmål om at gnave kødben eller er det et kampvåben. For i kamp er der jo brug for helt andre "dyder" end råstyrke, der også har betydning.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 12-01-05 13:09

Jo, jo Birgitta, det er da lidt om dét du skriver, men nu var det et generelt spørgsmål vedr. de varierende hunderacers bidtryk, - ikke noget med alder, træning, slitage osv. --- at en hvalp med små spidse tænder, kan gøre større skade (primært materielle ting) end i andre sammenligninger, har nok mest at gøre med, at hvalpe med deres små spidse tænder, flænser, river og rusker i det hele i ren kådskab og legelyst. En voksen hund, har sandsynligvis fået lidt mere opdragelse, men vil immer væk kunne udgøre mere skade ved et bid, netop fordi tænderne er større samt muskelkraften bagved også er større, dvs. tænderne borer sig dybere ind. - Tænk dig en skrotpræsse, der bruges til at mase jern o.l. sammen til at fylde så lidt som muligt. En sådan maskine kan indstilles til at udøve forsk. tons tryk på samme arealmængde - sammenlign dette med kæbekraft fra forsk. hunderacer. Det er kraften og styrken bagved, der er afgørende for effektivitet - også tidsmæssigt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-01-05 14:37

Hvalpen vil bedre kunne penetrere huden på grund af lige netop den størrelse, som nogen ønsker at sammenligne hundes bid med, altså kg/cm2
Vi kan kalde størrelsen K som så er lig med trykket T i kg divideret med tandens bidflade A.
K=T/A
Hvis A er f.eks. 1 cm2 for en stor hund og 1mm2 for en hvalp, så behøver hvalpen kun 1/100 af den styrke som den store hund bruger, for at bide hul i et eller andet.
En stor hund vil typisk bruge sine kindtænder -med stor bidflade- til at knuse en knogle. Og en hvalp bruger især sine spidse hjørnetænder med meget lidt bidflade.

Jeg tænker jo netop på f.eks. en skrotpresse. Og du skriver selv at den udøver forskellige tons tryk på samme arealmængde (altså igen kg/cm2). Så vi er helt enige om, at den størrelse, der diskuteres, er afhængig af arealet.

Men en anden sag er, at den størrelse, som nytcam efterspørger sikkert er noget helt andet og meget mere diffust, for ikke at sige umåleligt.

Hvis der skulle være lavet den slags undersøgelser, så skulle man have testet en betydelig mængde hunde af forskellige racer, -fået dem til at bide i et instrument under nøjagtig samme vilkår. Altså ikke noget med at opildne sin favoritrace. Og hundene bør have samme alder, samme ernæringstilstand og samme sindstilstand.

Hvis man fraviger nogle af ovenstående punkter, så kan man jo opnå hvilket som helst resultat, man måtte ønske sig.

Kommentar
Fra : MFLudvigsen

Dato : 21-08-05 22:26

DER ER INGEN HUNDE DER LÅSER I KÆBERNE!!! Det er en myte...