/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
katten vil være med ved bordet!
Fra : RaB
Vist : 1164 gange
50 point
Dato : 07-01-05 12:24

hvordan vænner man katten af med at tigge ved bordet når vi spiser. den er meget umulig, og vi må sætte den væk mange gange, men den kommer tilbage med det samme. vi kom nok til at fodre den lidt i starten, for man kunne jo ikke stå for den.. ;) men nu er det altså blevet en plage og vi er stoppet med at fodre den. (det er en killing)
hvad skal vi gøre??

en anden ting er at katten er meget alene til hverdag, så vi overvejer at anskaffe en legekammerat til den da vi har læst at det ville være en løsning mod at katten keder sig. hvad synes i om det, vi bor i en lille lejlighed, vil der være plads til at to katte kan trives, og giver det meget besvær med to??? den ene er en main coon og vi overvejer at den anden skal være en norsk skovkat....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-05 12:31

"man ligger som man har redt"

Endnu et eksempel på, at det er nemmere at give dyr uvaner, end at vænne dem af med dem igen.

Katten kan jo selvfølgelig ikke forstå, at I pludselig nægter den nogen godbidder fra bordet.
Men hav en vandpistol parat, og når katten tigger, giv den et skvæt vand. Det er der ikke mange katte der bryder sig om, og så går de.

Der er ikke mere besvær med to katte end en, bortset fra, at det så er dobbelt udgift til foder, dyrlæge o.s.v.

Det er lidt svært at sige om det er en god ide med en kat mere.
Nogen katte kan bedst lide at være alene og herske over hjemmet, mens andre er mere selskabeligt anlagt.
Nu skriver du lille lejlighed. Hvor lille?
Kattene skal jo helst have mulighed for at gå hver til sit hvis de har lyst til det.
mvh dova

Accepteret svar
Fra : dortedyg

Modtaget 60 point
Dato : 07-01-05 12:34

Mht. katten ved bordet, har i begået en fejl. Jeg gjorde nemlig det samme og har det samme problem. Jeg synes, at en vandpistol er en god ting, når man skal irettesætte katte. Det kan godt være de er deres egen herre, men vand ere stadig ikke sagen.

Jeg har selv to indekatte på 86 m2. Det går særdeles godt, men de ankom også sammen. Hvis det er en meget lille lejlighed, vil jeg ikke anbefale at der skal bo 2 katte der. Du kan evt. spørge din dyrlæge - de har jo forstand på den slags.

Dorte

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-01-05 12:38

Løsningen er da så lige til!
Når i skal spise, så giver i den da samtidi nogle godbidder i dens skål, vi har haft mange katte det lykkes da altid, Det med en kat mere, det gør vel bare at i får to tiggende katte i stedet for en.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 07-01-05 12:44

Hej,
Min dejlige kat "Uffe" kommer altid hen til min plads, når vi spiser. Jeg synes at det er hyggeligt, når han med et lille tjat på mit ben siger: "Jeg er her altså også". Han får altid en lille smagsprøve af dagens middag.
Er det en uvane? Min kone synes det; men Uffe og jeg har det herligt.
Sådan er der så meget!

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 07-01-05 12:48

PS: Min kone sætter som regel en skål med godbidder frem til ham, når vi skal spise.
Så går han hen og spiser dem, medens vi selv spiser - alligevel kommer han hen til mig bagefter - ikke for at tigge (han er mæt); men bare for at sige "Hej" - herligt!

Kommentar
Fra : jbkf

Dato : 07-01-05 14:53

det er korrekt, at man ligger som man har redt.
mit forslag til ændring af kattes adfærd, vil være at give den mad i sin skål i samme rum som i spiser i, og hvergang den tigger sæt den hen til skålen, og lad helt være med at "tabe" noget på gulvet til katten. denne måde kræver tålmodighed, lige så lang tid som det tog at vænne den til at tigge. jeg tror ikke det er en fordel at få endnu en kat, det kan nemt udløse jalousi og gøre problemerne mere end dobbelt op
mhv
jbkf

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 07-01-05 14:58

Jeg ville også forslåg det med at fodre den samtigdig med i selv spiser.

Derudover syntes jg det er en go ide at få en kat mere, hvis i mener den keder sig.
Dog ville jeg aldri vælge en norsk skovkat, da den nok ikke vil havde det så godt med at være indekat. Detsuden har den brug for meget plads.
Siamesier og Russian Blue, er heller ikke nogle god ide, de bryder sig ikke om andre katte end dem selv.

Jeg ville nok vælge en Main coon igen.
Medmindre man kan lide en Perser. (det kan jeg ikke)

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 07-01-05 15:19

Jeg er 100 % enig med Trinethk i det hele og vil bare tilføje,
at en british shorthair også kan bruges.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 07-01-05 16:26

En almindelig huskat er også god sammen med en main coon.
Og jeg tror faktisk, det er meget almindeligt, at vores katte kommer og sidder med ved bordet, når der spises.
Vi afhjalp problemet ved at lukke døren, så kattene ikke har adgang til køkkenet. De er godt nok sure over det, men vi får ikke nuppet hakkebøffen fra gaflen mere

Kommentar
Fra : binky

Dato : 07-01-05 16:33

Jeg vil ikke tilråde dig at anskaffe en kat mere, medmindre de kan komme ud. For 2 år siden anskaffede vi os to killinger, som skulle være indekatte. De var også natdyr, for så skulle planterne i vindueskarmen ned, det var også sjovt at fjerne diverse antikke dåser fra højskabene i køkkenet, jow så tager vi da lige en cd-reol med. Og når vi nu har det så sjovt, så kan det jo være fars eller mors tæer stikker uden for dynen. Så bliver vi trætte, og lægger os oven på vores mennesker ansigter sådan ca. kl. 3 om morgenen. Så god fornøjelse.
mvh
binky

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-01-05 18:03

Absolut en forden at være 2 katte - OGSÅ I EN LEJLIGHED! Det har ikke den store betydning om pladsen er stor eller lille (naturligvis er der en nedre grænse på kun en "skoæske") - for det vigtigste i dit tilfælde er, at jeres Main Coon kat er meget selv, - denne race er rimelig aktiv og legesyg og vil derfor have den fulde opmærksmonhed når i er hjemme. At den tigger ved border, er jeres egen fejl, dette gælder så vel hunde som katte. Har man først givet efter én gang, så er den allerede "gal" - hunden/katten husker det, og bliver ved.
Min voksne datter har både Main Coon og en Norsk Skovkat i en lille lejlighed i Kbh., fuldtidsjob samt forsk. fritidaktiviteter. Af samme grund anskaffede hun i sin tid kat nr. 2, så den første kat ikke skulle kede sig. Det går glimrende og kat nr. 1 er livet betragtelig op. Samtidigt er katten ikke så enormt pågående for opmærlsomhed mere, fordi begge katte har stimulans i løbet af dagen. Hver week-end bliver det så råhygget både fra katte- og menneskeside. Absolut et godt valg med 2 katte samt mange sjovere timer sammen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-01-05 21:04

Jeg tror også, det vil være en god idé at anskaffe en ganske alm. huskat mere - HVIS der er plads til, at de begge to kan "trække sig tilbage", når de har fået selskab nok. Det kan være et par huler, nogle papkasser med hul som dør og et par små "vinduer". Vi har 4 huskatte og en hund på 76 m2. og det går fint. De er indekatte, dog med en løbegård på ca. 6 x 2,5 m.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 19-01-05 11:15

Lidt om mine erfaringer med katte :
To små alm. huskatte af diskutérbar herkomst, begge hunner, ankommet ca. samtidigt, men ikke fra samme kuld, gik fint sammen i 3-vær. lejlighed. Iøvrigt er det sjovt at se to katte lege sammen ("Dyp dem i Dyrups", hvis du skal have malet lejligheden; de jagter hinanden rundt på vægge og kan næsten rende rundt over lofterne....
Jeg synes selv at det ville være synd at kun have éen lejligheds-kat, som ikke har mulighed for selv at vælge om/hvornår den vil ud i det fri. Lidt det samme som det er synd at have kun éen undulat i et lille bur, som er alene hjemme i 8-10 timer om dagen. Katte er ikke kun "madludere", de er i høj grad også afhængige af lidt kærlighed i form af "pelscheck", alm. nuds, generel anderkenelse af deres ret til at være en del af familien. Mht. div. forsk. racer af katte er jeg ikke selv specielt til noget specielt; jeg har selv en 50/50 Norsk Skovkat/Alm. huskat (ukastreret han) som er et dejligt, roligt og kælent, flot dyr. Han har egen kattelem til min udestue, og fri afdgang til resten af huset, når jeg er hjemme. Der er masser af andre katte i området, så jeg synes ikke at jeg i denne situation vil have en kat mere; han trives fint som det er.
Hmt. "kompatibiliteten" med to indendørskatte, så prøv at høre på Kattens Værn/Inges Kattehjem eller andre steder om du må "låne" en kat på prøvetid, for at se om dyrenes indbyrdes kemi er i orden. Det finder du ud af i løbet af nogle få dage. Bare husk at der i den periode skal være masser af mad til dem begge, og for god ordens skyld, måske i separate madskåle. (Der findes ingen "universalopskrift for sammenbragte adopterede katte"). Måske er der også en eller anden lige i nabolaget som til foråret står med en posefuld killinger som gladeligt bliver foræret væk. Jeg mener klart at katte skal have selskab (være to, uanset alder/køn) eller have fri adgang til at komme ud. God fornøjelse med nr. 2!!!!!

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 07-02-05 18:01

Har selv et par katte: en Main Coon og en Hellig Birma. jeg havde altid en forstøver stående ved bordet når der skulle spises, og hvis de var oppe på køkkenbordet. efter ca 7 uger var der ikke længere problemer af den slags.
Håber også at du får en nr. 2 kat, og gerne mens din egen stadig er killing. vores voksede op sammen og sover/spiser/leger sammen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-02-05 19:46

Det er ikke altid lykken med et par katte, der vokser op sammen. Vi har et søskendepar. Da de var små var de sammen hele tiden og de elskede hinanden. De sov, legede o.s.v. sammen altid. Men nu, hvor de er godt et år, så kan hunnen ikke klare hannen mere. Han fatter ikke, at hun ikke vil lege hele tiden, og hun hvæser og brøler af ham, fordi han ikke kan lade hende være. Somme tider render hun kun rundt ovenpå fjernsynet og reolen. Der kommer han ikke op.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 07-02-05 20:58

Det havde jeg ikke lige overvejet. mine er to hankatte - kastrater - men der er vel lige så mange erfaringer som der er katte
Held og lykke med det hele.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-02-05 21:13

Tjah, vi har også en far og søn. Det har også gået fint - indtil for ca. et år siden. Så ville sønnen være "boss", og det blev han også. Men den gamle og han slås med jævne mellemrum, så totterne flyver af dem. Men det meste af tiden er de nu alle temmelig fredelige. Og selv om der er stor aldersforskel på "de unge" og "de gamle", så enes de to generationer - eller hvor mange man nu skal sige, de er - utrolig godt. Sønnen er meget god til de mindste. Den gamle ignorerer dem som regel.
Alle vores er kast./ster.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Angelicat

Dato : 16-03-05 11:34

Jeg er selv den heldige ejer af to main coon katte. Med hensyn til det første "dillema" så er det desværre jeres egen skyld jeg har været ude for præcis det samme med den mindste af mine katte, men efter laaang tids prøven til er vi endelig ved at se nogle resultater. For det første må man med regne at denne race meget gerne vil være med i alt hvad der foregår og derfor kan være meget nærgående, men man må finde en grænse og overholde den hver gang... prøv at sætte killingen ned, snak lidt med den og spis så videre... hvis den bliver ved med at komme op så find dens ynglings legetøj og vis den det.. det burde også kunne aktivere den lidt.. men der er desværre ikke andet at gøre end at blive ved med at afvise den. Jeg er personligt ikke afhænger af at give den en skål mad imens vi spiser, da jeg ikke mener at det skal være en rutine ( hvad sker der i weekeden når man har flere måltider ved bordet osv.)

Med hensyn til at skaffe kat nummer to så kan jeg kun anbefale det!!! men vær sikker på at købe den hos en erfaren og god opdrætter som kan vejlede jer i hvilken type kat der vil passe bedst med jeres (da to alfa katte f.eks. ikke giver den ønskede ro i hjemmet) I bund og grund er der jo nok både fordele og ulemper ved dette. Der er stor sansynlighed for at i vil slippe for at blive hivet i tide og utide da de kan lege med hinanden, men da de jo går op og ned af hinanden hele tiden vil der komme nogle kampe... og det er helt naturligt for katte... i skal være opmærksom på at det også kræver at kattebakken bliver skiftet oftere ( hos os er det hver 3. dag) alt efter hvos store kattene er... en anden ulempe er at de kan hidse hinanden op og tage den ene tur efter den anden rundt i lejligheden.. også på meget umenneskelige tidspunkter af natten. Som skrevet i et tidligere indlæg ville jeg også sørge for at den kunne have hver sine steder at opholde sig.. siv puder på gulvet, et tæppe under sengen osv.

held og lykke
hilsen Laura

Godkendelse af svar
Fra : RaB

Dato : 05-05-05 14:21

Tak for svaret vi har nu anskaffet os en vandpistol og den er en stor hjælp!!