/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
vild main coon killing
Fra : RaB
Vist : 1319 gange
50 point
Dato : 07-01-05 11:38

vi har for 3 uger siden anskaffet os en lille killing. ca.11 uger gammel. den er vild og kradser og bider i vores fingre og hvad den nu ellers kan komme til af kropsdele. vi vil høre om det er normalt for en lille killing at ha den opførsel eller kan det være fordi den flytede fra sin mor for tidligt (8 uger). eller hvad kan årsagen være.

vi har læst at hvis katten kun leger for sjov, bruger den ikke klør, men det gør den ved os....
hvad kan vi evt. gøre for at vænde den af med det??? -det er rimelig træls at få sine hænder flænset op hver dag ;)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-01-05 11:47

8 uger er meget for tidligt for en Maine Coon at komme fra sin mor. Det er netop en af de racer hvor en ansvarsbevidst opdrætter ikke vil sælge dem før de er 12 uger.
En killing bruger også kløerne når den leger, for det varer noget tid før de har trukket kløerne helt ind på plads.

Hvordan vænner du den så af med det??
Lad være med at lege vildt med den, og hvis den også farer på dig, bare du sætter hånden ned til den, så prøv at hold hånden stille samtidig med at du siger nej eller fy.
Og de fleste katte/killinger reager også på den måde, hvis de ligger på ryggen og man kilder dem på maven, så lad også være med det, hvis det altså er noget du gør.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-01-05 11:52

giver dova ret - men må lige tilføje at der findes katte der af en eller anden grund aldrig lærer at trække "knivene" til sig - så mit råd - ingen fingerleg osv - det bliver hurtigt en vane man ikke kan flå ud af de firbenede pelse

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 60 point
Dato : 07-01-05 12:10

Det er helt normal adfærd, den skal lære mange ting, blandt andet at slås og angribe og fastholde bytte, normalt ville den øve sig på sine søskende eller mor, der tålmodigt vil finde sig i det til en vis alder, den vil sikkert også være glad for legetøj, noget I giver den eller noget den selv finder.
Da den ikke har nogen naturlige "slagsbrødre/søstre", kan I iført en beskyttende grillhandske lege med den, så den får øvet sig lidt.
Hvis I senere får problemer med, at den er unødigt aggressiv, er det bedste at lege med den i mindst et kvarter ad gangen flere gange daglig. Når den er aggressiv er det fordi adrenalinen er oppe at køre og så er det vigtigt at bruge mindst et kvarter for at den nå at komme af med "krudtet" og falde til ro, hvis det kun er 5 minutter vil den bare forblive "oppe at køre", 5 minutters legetid er derfor velegnet hvis den er for tilbageholdende og trænger til at komme op på dupperne.
Men lad være med at lege fingreleg, så vidt I kan undgå det, det er ikke sjov i længden og når den bliver stor gør det jo bare mere nas.
I bliver dyr forvirrede når de bliver skældt ud og forstår ikke at det er fordi de har gjort noget andre ikke vil ha. Reglen er at hvis der skak irettesættes skal det gøres isamme øjeblik der gøres noget forkert. Positiv forstærkning er en bedre opdrager, det omvendte, isamme øjeblik den gør noget rigtigt eller en ønsket adfærd belønnes den, det bedste er at bruge en klikker i det øjeblik det rigtige foregår og så give godbiden.
Læs evt om det : "Klikkertræning for katte" ved Karen Pryor, på netdyredoktor.dk findes der også artikler om det og der kan der også købes en klikker.
catclickertraining.com

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-01-05 12:30

Det er faktisk meget vigtigt at den får lov til at træne, det betyder også noget for hvordan den vil komme til at klare sig blandt andrte katte. En kat der ikke er lynhurtig til i første omgang at markere sig overfor andre katte vil af de andre blive betragtes som fredsløs og gjort til offer. Derfor vil jeg fraråde at skælde den ud for naturlig sund adfærd som når øver sig, men give den lov til at være kat og så tage jeres forholdsregler, fx med grillhandsken, eller give den legetøj, o.s.v.
I øvrigt har katyte der opvokset med tre eller færre af sine artfælder sværere ved at omgås andre katte som voksne end de der er vokset op med flere en tre. Den første slags vil sjældent bryde sig om at I evt giver den en legekammerat.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-01-05 12:55

De sidste 4 uger fra 8 til 12 er meget vigitige for en killing for det er det tidspunkt hvor den er ved at blive uafhængig af moderen og skal til at lære at klare sig selv.
Killingen vil springe på moderen og sine søskende og vil få en hård medfart når den er for voldsom og det er der ingen til at sørge for når killingen er fjernet fra moderen.
Killingen skal have markeret grænser i forhold til andre individer og når der ikke er andre så må du gøre det. En vandpistol er effektiv fordi den rækker langt nok til at nå en lille hurtig killing, men det er ikke nok. Hvis killingen bider eller sætter kløerne i dig/jer skal du f. eks. råbe Avv (vredt) og puffe den væk, meget kontant. Meningen er, at killingen skal opleve noget negativt og hvis det ikke er nok må du være (kontrolleret) aggressiv over for den så den forstår, at dens adfærd udløser noget negativt. En kattemor er ikke blid ved en for voldsom killing i den alder, og nu er du jo kattemor.
Jeg har i øjeblikket 1 voksen kat og dens 3 killinger på 3½ måned og det er spændende, at opleve de forskellige faser i udviklingen og har givet mig forståelse for 12 ugers reglen. Mine katte har for øvrigt et udhus på 110 kvm. hvor de bruger det hele fra gulv til loft og det er tydeligt at de kræver mere og mere plads, og de har også behov for steder hvor de kan være i fred hvilket især gælder den voksne kat.
Du kunne måske "låne" en killing fra et internat for, at se om din killing er selskabelig.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 14:42

Din killing opfører sig helt normalt. Men det var dog tidligt du har fået den. Og da det er tidligt mangler den den sidste vigtige prægning fra sin mor.
At katte der kun leger ikke bruger klør, er delvist rigtigt. for de kan godt have dem ude, men de bruger dem ikke hårdt. Og det har din kat ikke lært af sin mor¨fordi hun ikke vil kende ved den mere. Men hvis den nu var blevet sammen med sine søskende havde de opdraget hinanden mere, så jeg mener at selvom moderen ikke vil mere må man som killingesælger stadig ikke skille sig af med dem. Man kan købe kattemælk i de fleste supermarkeder, og det kan avleren ligeså godt give som køberen kan. Killingerne præger nemlig hinanden meget gennem leg.

BjarneD har helt ret at det er jer der skal reagere voldsomt nu på killingens "overgreb". Den skal have lov at bruge tænder og kløer så længe det ikke gør ondt. Gør det lidt ondt, kan i knipse den over snude eller pote, der hvor det gør ondt. Og gør det meget ondt skal hånden hurtigt fjernes gerne med AV og legen øjeblikkeligt stoppes.

Det med vandpistolen er fint til de fleste katteracer, men fx skovkatte kan lide vand i små doser og vil bare komme tilbage efter mere. Om det er det samme med main coon ved jeg ikke med prøv dig frem.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-01-05 14:52

What??? Skal man bruge negativ forstærkning overfor et dyr - og det være sig hvilket som helst dyr, skal man påføre ubehag - ikke smerte. Og det bedste udgangspunkt er at se på, hvordan dyrene selv kommunikerer indbyrdes og derefter forsøge at efterligne denne adfærd.
Under alle omstændigheder er positiv forstærkning den mest effektive måde at opdrage dyr på!

Vaxen

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 14:55

Det med at knipse skal ikke gøre ondt, men ved overraskelsen stoppe dyret. Gør det ondt er det mishandling og det er noget svineri. Knipset skal ved sin lyd stoppe katten. den det gør ondt på er den der kradses eller bides.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-01-05 15:02

vaxen, jeg vidste, at du var pædagog i samme øjeblik jeg læste din kommentar.
Det er rigtigt, at man skal efterligne den naturlige adfærd, men ikke killingens der skal korrigeres, men moderen der er opdrageren og den måde en kattemoder opdrager på er særdeles kontant, dog uden den skæve menneskelige adfærd hvor man straffer yderligere ved, at "bære nag". Når kattemoderen har korrigeret og killingen har indrettet sig efterfølges dette oftest af at moderen slikker killingen hvilket vi jo efterligner ved at stryge med hånden eller fingrene.
Positiv forstærkning anvendes for at fremelske det gode, men kan ikke anvendes direkte til at afværge det dårlige.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-01-05 15:06

hehe... BjarneD... Sådan kan man jo hurtigt blive afsløret

Er forresten fuldstændig enig....

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-01-05 15:08

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-01-05 15:28

uenig- Vaxen
positiv forstærkning kan godt bruges til at fralærer negativ adfærd.
Det skal foregå med belønninger for de allermindste ting, der viser bare en lille bitte smule mindre interesse for det forbudte og det skal følges op hele tiden,indtil den er helt fravendt, så små ting som fx at den er en anelse mere afventende, vender sig, eller bare drejer hovedet mod noget andet, det skal meget opmærksomhed til, men katten lærer det hurtigt, samtidig skal den have sit behov dækket på en måde begge parter kan gå med til.
Med klikkertræning kan man måde tillære og fralære de samme ting, det er en meget mere venlig måde der hverken skaber forvirring, smerte eller ødelægger tillidsforholdet. Det giver samtidig katten mulighed for at kommunikere, idet det ofte kan få katten til at gøre en adfærd den har prøvet at blive belønnet for i "utide" fordi den gerne vil have en godbid.
Klikkertræning kræver meget opmærksomhed og præcision, men øvelse gør mester.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-01-05 15:39

mulberry, der er vist ingen der har påstået, at positiv forstærkning IKKE kan bruges til at fralære negativ adfærd, men det kan kun virke som en del af opdragelsen, hvis du bruger metoden alene på et individ, der allerede har fået en vanskelig adfærd, bliver man nødt til at markere over for individet hvor problemet ligger.

For, at der ikke skal være nogen misforståelser så må der ikke anvendes nogen form for vold og jeg vil endda påstå, at en kattemoders afærd kan være alt for voldsom. Det er jo ikke altid, at det naturlige er det rigtige.
Skubbe væk/afvisning er ret effektivt.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 07-01-05 15:41

Helt og aldels enig BjarneD

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-01-05 16:51

Er enig i den grad at målet er at katten skal opdrages til at opføre pænt overfor ejeren.
og uenighed hvis katten bliver holdt af og respekteret for det den er : en kat.
Katten har grundlæggende ikke gjort noget forkert ved at spise ved bordet eller træne i at fange byttedyr, problemet er at dens naturlige betingelser ikke er til stede og det er ejerens ansvar at den har de udfoldelses metoder den har brug for i sit liv og udvikling til voksen
Den har tilmed prøvet at få lov til de ting uden at blive irettesat a la missemor :Slam! og slikke, slikke .
At give den en afvisning en stråle fra vandpistolen, eller blive råbt af, for at spise og lege KAN IKKE VÆRE EN GOD TING.
Afvend den venligt med klikkertræning og sørg for at stille e betingelser til rådighed den har behov for, det er helt elementære ting,
En mæt kat tigger ikke og en kat der er blevet stimuleret ved leg er rolig og tilfreds. Logik for burhøns.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-01-05 17:24

Det er en holdning du har, mulberry, men bestemt ikke en adfærdsløsning til en killing, der udviser agressiv adfærd.
"Slam, slikke, slikke", er det sådan du opfatter de forslag der er kommet?
Hvis du opfatter og reagerer så firkantet på alting er det da vist dig der er aggressiv.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 07-01-05 18:16

Anskaf en legekammerat til den på ca. samme alder. Det vil med garanti spare jer for mange kradsemærker, da den mangler det naturlige killinge-lege-lære-tagfat-mønster, som den ville have fået hvis den endnu en tid var ved sine søskende eller sin moder. 8 uger er ALT, ALT for tidligt for en killing at tages fra moderen. En Main Coon er meget aktiv og legesyg af natur og desuden fuld af krudt og skøre påfund. Det aftager dog lidt med voksenalderen. GIV DEN EN LEGEKAMMERAT, for kattens skyld, men også for jeres egen skyld.
Mvh akle

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-01-05 21:16

Jeg tro også, det bedste vil være at anskaffe en legekammerat til den. Og en, der kun lige er blevet 12 uger, så forskellen ikke er for stor. Udviklingen går hurtigt i den alder.
Du vil muligvis få problemer med den du har nu i form af urenlighed eller noget andet. Og det bliver nok aldrig en god jæger. Vi fik to i samme alder, men det var fordi moderen var kørt ihjel. Men de har problemer med at grave afføring ned, og også med at dræbe byttet, når der er "gået en mus i fælden". Hannen jager slet ikke. Det gør hunnen, men hun ved ikke, hvordan man slår byttet ihjel, så det er den rene dyremishandling, når hun fanger en mus. Vi gør det, at vi tager musen fra hende, mens hun får ros, og så får hun en godbid i stedet.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-01-05 01:27

Undskyld mig BjarneD
Hvem opfatter hvad hvordan.
A la missemor slam , slikke slikke, tror jeg er bedre end dit forslag skub væk/afvis, moderen slår ikke nødvendigvis hårdt men hun gør det i det rigtige øjeblik, tager den på fersk gerning, den ville ikke kunne forstå hvad der er galt hvis det kommer for sent og så lige bagefter det sørger hun for at der er forening ved at slikke den, nusse den lidt.
At du synes at naturen , som i dette tilfælde kan være for hård og forkert er jeg ikke enig i, missemors metode er den bedste efter min mening, men denne killing er taget fra sin mor og sø'skende for tidligt det bedste ejeren kan og bør gøre er at efterligne naturen, så den får det så optimalt som muligt, og må en måde som også ejeren kan leve med.
med hensyn til klikkertræning er jeg jo ikke den eneste der ved hvor godt det er for både kat eller hund for den sags skyld.
I øvrigt er jeg ikke meget for at diskutere med dig fordi du meget let falder for fristelsen, du mener vist det er en god ting, at begynde på personlige angreb, hold dig til emnet hvis du vil diskutere med mig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-05 01:49

Mulberry aner du overhovedet hvad det er det her drejer sig om. Du modsiger jo dig selv. Klikkertræning til en killing med adfærdsproblemer, sov lige den der ud.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-01-05 13:25

Endnu en gang, jeres killing har bestemt behov for en legekammerat til at afreagere på indenfor dens egen art. To killinger vil kunne lære af hinanden, konkurrere, bruge kræfter og på anden måde finde ud af de naturlige instinkter og adfærd indbyrdes, - herved kommer mennesket/ejerne ikke i fokus på samme måde (af mangel på bedre), når energien tager overhånd for jeres kat.

Der ud over, synes jeg det er træls at læse om visse personlige og negative kommentarer medlemmerne i mellem, hvilket intet har med selve spørgsmålet at gøre. Disse personlige angreb er urelevante og ufine. Alle har deres egne meninger, som hver enkel har lov til at ytre, - så hold jer til de konkrete svar!

Med håb om god etik...
akle

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-01-05 14:17

Skal man finde sig i uberettiget kritik, akle?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-01-05 01:20

Ingen navne er nævnt - det var et generelt ønske.

Kommentar
Fra : dytti

Dato : 03-02-05 10:21

Jeg er selv main coon ejer, og det er en race som kræver meget opmærksomhed og aktivering.
Min er voksen nu, og bruger stadig kløerne når den bliver "overivrig"

Efter min mening, er den bedste måde at dæmpe en "ivrig" kat, er ved at puste den i hovedet. Det gør ikke ondt på katten, og skader den ikke.

Man skal bare være klar over, at det på "kat'sk" er noget af det mest uhøflige man kan gøre.
Så når katten har trukket sig, skal man med det samme vise at man ikke mente noget ondt med pustet - altså lige nusse den kort bag ørene.

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 06-02-05 19:54

Det er helt klart at killingen er taget for tidligt fra sin mor og har ikke fået den kærlighed og opdragelse fra sin mor som den skulle have haft. Når du kæler med killingen og den sætter klør og tænder i hånden så har jeg 2 gode råd til dig
nr.1 tal kærligt til den og æe den lige så forsgtigt så den fælder til ro. 2 prøve at have et legetøj ved hånden som du kan
giver til den at bider og kradser i istedet for din hånd.
Prøv også at være som mor til den når den er træt og vil sover, det vil siger at du vugger den i søvn lige som man gøre med små børn. har selv prøvet det med en killin som var knap 6 uge gammeæ og uden mor.
held og lykke.

Med venlig hilsen
Paula

Kommentar
Fra : Angelicat

Dato : 16-03-05 11:15

Du har valgt at købe en kat der kræver mere end en almindelig huskat... Som de andre skriver er det slet ikke så mærkeligt at den er lidt vild... For det første er det jo en killing med masser af energi og da du ikke har valgt at få to er det dig der står for al aktivering ... En anden grund kan også være at den måske ikke har fået al den opmærksomhed hos sin tidligere ejer som den kunne bruge. mange tror at en kat kan passe sig sevl men det kræver en hel del arbejde...
så bare klø på!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-03-05 11:16

nupper lige et flueben

Godkendelse af svar
Fra : RaB

Dato : 05-05-05 14:23

Tak for svarene. vi har fået løst vores problem ved at anskaffe en legekamaret til den!!!