/ Forside/ Teknologi / Administrative / Concorde / Spørgsmål
10  terkildsen 110
Fremtidens problemer ?
Fra : Strandkro
Vist : 1756 gange
30 point
Dato : 06-01-05 15:34

Desværre concorde ikke udvikles mere.
Er det rigtigt at fremtidens printer ikke vil kunne udskrive regnskaber fra de ældre Concorde versioner ?
Her tænker jeg på version 4,32

Jeg har allerede stødt på printer som ikke kan udskrive fra Concorde 4.32 - (blandt andet printer HP PSC 950)

Med venlig hilsen !
Strandkro

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 06-01-05 16:49

Kan condorse mon ikke erstattes af C5 evt opgraderes til det. Prøv at kontakte navnision for at høre dem ad, de har jo overtaget alt vedr. dette.

Lis

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 06-01-05 20:01

Version 4.32 er tussegammelt og ren DOS. DOS er udgået for flere år siden, og fås nu kun som "ekstratilbehør" til Windows. Det betyder at der ikke længere laves DOSdrivere til printerne - det er simpelthen for dyrt i forhold til behovet. Så du må skifte din gamle 4.32 ud med noget nyere - C5 f.eks. Så kan du også få dine data med over, hvis du ønsker det.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 06-01-05 23:12

Til Marie Frederiksen mfl.
Jeg fik oplyst at løsningen kunne være køb af printer med parallel port eller udstyre de nyere printer med parallel port som ekstra tilbehør ?

Jeg har ikke så meget forstand til det - er det nogen sludder ?

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 06-01-05 23:30

Jo, men købe en printer med parallel-port kan godt koste mere end at skifte program - og det udskyder jo bare problemet. Hvis du ved, at du skal pensioneres eller sælge/lukke inden for overskuelig tid, så kan det godt være at det er bedst blot at investere i en printer, men skal du fortsætte og udbygge din forretning, så køb et nyt program, overfør dine stamdata og primoposter og kom videre. Med andre ord, så skal du tænke forretningsmæssigt på det.

Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 07-01-05 01:05

Der er skørt at smide dørlige penge efter en så gammel version - det er jo ikke uden grund at support blev sagt op.
Hvis du er heldig kan du klare dig lidt ved at finde en brugt der er understøttet af C4, men du er jo dyre at holde ved foder "toner / farvebånd"

Så "tag det som en mand" og skift op til C5.

Min kollega har lave konvertering C4 -> C5 mange gange, så du kan evt. få et tilbud af ham.

MVH
Torsten Seberg
torsten@dns-it.dk

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 07-01-05 01:09

Tak
Jeg har C5 (ubrugt siden købet i 2003) - men den virker for svært i forhold til den overskuelige 4,32
Kan men få lynkursus gennem internet eller købe undervisnings CD ???

MVH
Strandkro

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 07-01-05 01:29

Mig Bekendt kan man opsætte C5 så den kommer til at ligne en dos-udgave

Lis

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 07-01-05 06:01

Lis B Jensen
Det vil være en lykke hvis man ku det !
Men hvordan gør man det ?
Strandkro.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 07-01-05 09:06

Tjah det er jo det jeg ikke er helt med på, men revisoren der var på min arbejdsplads nævnte det på et tidspunkt. Jeg ved ikke om andre kan kommentere på dette.

Lis

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 07-01-05 09:11

I menuen Opsætning, vælg Systemstandard.
Fjern markeringen i boksen "Hovedmenu vises som træstruktur", så for du den samme boksmenu som i C4.

Der findes mange kurser i C5 rundt omkring, fx:
AOF Rødovre: http://www.aofportal.dk/cont_kurset.asp?kurser=178305
Tietgenskolen, Odense: http://www.tietgen.dk/kurser/index.php?uid=847&gid=0

Og der må være mange flere rundt omkring.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 07-01-05 18:47

Køb 2 timer hos en konsulent - den ene time til at sætte systemet op og den anden til igangsætning. Så er du kørende. Det er rædselsfuldt de første uger fordi alle funktionstasterne ligger anderledes, men derefter fatter du ikke hvorfor du var så længe om at skifte. Der så mange fordele ved C5 frem for C4.

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 07-01-05 22:44

Som mange skriver er C4 en DOS version. Den kan køre under Windows 98 men ikke 2000 og XP. (98 er DOS baseret og 2000/XP er Windows NT baseret).

Der er ikke noget i vejen for at du kan få næsten alle printere til at køre både under windows og under DOS (såfremt du anvender Win 98). Når printeren skal sættes op i C4 under printerinstallation kræver det en del ekspertviden. Selv med den nødvendige viden tager det fra 4 til 24 arbejdstimer at sætte printeren op i C4.

Så hvis du ikke har en god ældre DOS ven som ved noget om HEX koder så er det nok billigere at skifte til C5 eller måske til Stones Summa Summarum som er et fint om meget billigt program til mindre virksomheder, så kan du også skifte til 2000 eller XP.

Mvh Leif

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 07-01-05 22:48

Til Maria
Jeg blive nok nødt til at følge dit råd

Til Paulus1
Tak for dit råd - det hjælp gevældigt på min overblik !
Kan der gøres tilsvarende mirakler så kontoplan - kartotek - og indtastning i kassekladden - vil ligne min gl. Concorde.

MVH
Strandkro.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 08-01-05 12:52

Det var så lidt, jeg bruger selv boksmenuen, for jeg synes træstrukturen er meget uoverskuelig.

Kassekladden kan tilpasses, men så kommer du ud i noget af det mere risikable. Før du evt. begynder på det bør du tage backup af opsætningen.

Når du står i kassekladden kan du trykke Ctrl+Alt+F6. Herefter kan du tilpasse udseendet af kassekladden, flytte og slette overflødige Felter. Du sletter et felt ved at trykke F9 eller Alt+F9 (har glemt hvilken).

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 08-01-05 20:40

Til Paulus1
1. Jeg ønsker blot at ændre kassekladdens osv udseende så den får lignede udseende som min gammel Concorde -
( samme vis jeg fik med din hjælp ændret hovedmenü vinduet fra træstrukturen til boksmenü)

Kan det lade sig gøre ?

2. Jeg vil laver manuelt en kontoplan.
Hvordan opretter man en ny konto i kontoplanen ?

MVH
Strandkro

Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 08-01-05 23:12

1 . ja, men det er noget stykkke arbejde
2. F2 = opret ny (findes under fin/dag/kontoplan)

Du sletter et felt ved at trykke Alt+F9
Desuden kan du ændre på rækkefølgen og felt bredden (CTRL + piltaster) samt format (Enter).
Når du vil til bare til std. opsætning går du almindelig ind på skærm billedet og trykker CTRL+F9

MVH
Torsten
torsten@dns-it.dk

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 10-01-05 23:19

T-seeberg
Tak for din oplysning !

Kan du oplyse mig om hvordan kan jeg få lignede udseende af C5 som min gammel Concorde ?

Med venlig hilsen
Strandkro

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 11-01-05 00:42

Kan du være lidt mere specifik med dit spørgsmål?
Hvad er det, der skal se ud som i C4, og er det nødvendigt at det ligner 100%?

Hvis det drejer sig om opsætningen af kassekladden, kan du bare eksperimentere dig frem til det ønskede udseende.

Kommentar
Fra : Strandkro

Dato : 11-01-05 01:03

Til Paulus1
Jeg tænker på opsætning af kontoplanen, kassekladen og kartotek
Du hjælp mig til at ændre hovedmenuens udseende fra træstrukturen til boks

Du skriver at jeg kan bare eksperimentere mig frem.
Kan du give mig et tips da jeg ved ikke hvor i C5 kan jeg udføre min eksperimenter.

For mig er det vigtigt at ændre på udseendet - da jeg er vild med udseendet af min CONCORDE 4,32 - og den er også MERE OVERSKUELIGT.

MVH
Strandkro

Accepteret svar
Fra : mariafrederiksen

Modtaget 30 point
Dato : 11-01-05 07:37

C4 er mere overskuelig fordi den er mindre.
F.eks. er kontoplanen i C5 mere overskuelig end i C4, når man lige vænner sig til den. Kassekladden er jo stort set mage til, så hvad vil du have ændret?
Omkring Kartotek, så skal du bare ind i fanebladet Opsætning, så har du dit kartotekskort. Jeg synes også at oversigten var træls, men den er faktisk en god hjælp i dagligdagen og når man skal finde noget.

Kommentar
Fra : t_seberg

Dato : 11-01-05 21:06

Jeg har desværre ikke lige et "C4 skin" til C5, men det er noget der er rimeligt nemt at gå til hvis man sider med skærmene ved siden af hinanden, men jeg vil også sige det tager en h...... tid så det kan ikke betale sig at have os konsulenter til at lave det.
Jeg forhører lige et par steder.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 11-01-05 21:31

Problemet er, at man aldrig vænner sig til standard, og dermed "ikke følger med". Det betyder noget, hvis man skal ud og søge job andre steder, eller hvis man skal dele sin C5 med en bogholder mere - ja, jeg ved godt at man kan have individuelle opsætninger, men så skal det være brugeropsat og ikke en tilretning.

Godkendelse af svar
Fra : Strandkro

Dato : 27-01-05 23:45

Tak for svaret mariafrederiksen.

Kommentar
Fra : brufnus

Dato : 30-01-06 17:16

Det er nu ikke helt korrekt, at C4 ikke kan køre under 2000 og XP (omend den angiveligt kører ustabilt under XP). Der er ingen DOS i disse systemer, det er rigtigt - men der er skrevet et undersystem til dem, der kan håndtere de fleste DOS-programmer, herunder C4.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 30-01-06 20:05

Nu er "ustabilt" og "bogholderi" to ord, der ikke bør findes i samme sætning. Et bogholderi er kritisk, og det tager en hulens masse unødvendig tid, hvis man ikke passer på.