/ Forside/ Interesser / Helbred / Fitness / Spørgsmål
10  granner01 200
Mavebøjninger
Fra : Dirty_joker
Vist : 1699 gange
100 point
Dato : 06-01-05 10:58

Jeg får ondt i ryggen ved at tage mavebøjninger.. Kan dette passe?? Gør jeg noget forkert??? (træner også i fitness center)

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 06-01-05 11:19

lænden skal blive i gulvet/stolen, måske her der gøres en fejl? ikke for store vbevægelser med ryggen, det er maven der skal bruges.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 11:29

Når du får ondt i ryggen, er det fordi din rygmuskulatur er i for dårlig træning. Det er i øvrig den mest udbredte 'sygdom' i DK. Du skal altså begynde med at træne ryggens muskulatur og først når den er styrket begynde med mavebøjningerne. Men spørg dog om råd i dit fitness-center. Hvis det er noget værd, har de da en der er uddannet til at rådgive om sådan noget. Hilsen Arne J.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-01-05 11:43

start med "små" mavebøjninger dvs kun halvt op må ikke gøre ondt

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-01-05 13:36

Hej!

Der er mange, der kommer til, når de laver mavebøjninger, at krumme nakke og skulderparti og det giver rygsmerter. Det er svært selv at mærke, men måske du kunne få en til at tjekke, om du holder ryggen udstrakt, når du træner.
Holder du mon armene under hovedet, når du laver mavebøjninger? Er man i halvskidt træning har man en tendens til at lade armene "hjælpe til" og derved trækker man sig selv opad, men anstrenger nakken.
Et trick kunne være at lægge armene på kryds over brystkassen istedet - dette medfører, at mavemusklerne bliver mere belastet og man kan derfor ikke klare så mange som med hænderne under nakken - tilgengæld er ryggen næsten tvunget til at holde sig strakt.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-01-05 13:39

En anden ting: sørg for selv at spænde din mavemuskulatur, når du laver mavebøjningerne.... Det "fortæller" kroppen, at det er det, den skal og så bliver bøjningen mere hensigtsmæssig - og effektiv.

Husk at start i det små. Det er ikke godt at overanstrenge musklerne!

Vaxen

Kommentar
Fra : permann

Dato : 07-01-05 07:10

Hej joker

Du skal melde dig ind i et fitness center og lære at gøre øvelserne på den rigtige måde
det får du meget mere glæde af i det lange løb.
det gjorde jeg og har fået meget glæde af det, plus det at i et fitness center
kan du træne hele kroppen med en masse maskiner og evt spinning
for din kondition.

permann

Accepteret svar
Fra : Weird

Modtaget 100 point
Dato : 13-01-05 21:38

Hej Dirty_Joker

Det du skal prøve er en udvidet mavebøjning, du skal finde en pude eller liggeunderlag, ligge det under din lænd. Du skal herefter løfte bagdelen fra jorden uden at bruge dine hoftebøjere (det kan du mærke ved at ligge en hånd på dit baglår/forlår og se om de spænder) du kan nu mærke at mavemusklerne allerede er spændte, du skal herefter udføre mavebøjningen...

Det er meget hårdere for mavemusklerne, men mere skånsomt for ryggen!

Jeg er uddannet instruktør, bare lige for at sige at det ikke bare er noget jeg finder på!

Du kan evt. finde hjælp på http://www.netfyssen.dk/

Godkendelse af svar
Fra : Dirty_joker

Dato : 14-01-05 11:10

Tak for svaret Weird. det tror jeg sku jeg kan bruge til noget...
Skal til min fitness instruktør idag han skal vejlede mig men jeg vil da forslå dette...