/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
hvad er alpi? for et træ
Fra : roedtoppen
Vist : 902 gange
205 point
Dato : 17-08-02 16:31

jeg har hørt at alpi er flot, det er vist et træ med en rigtig fed struktur, hvor og hvordan får jeg fat i sådan et.

ligner det måske bøg eller eg?

hilsen den bette røde

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 215 point
Dato : 17-08-02 16:53

hej

Alpi er da ikke et træ, hvem har fortalt dig det??

det er lidt vanskeligt at forklare, men ved du hvad finér er, altså meget tynde skiver af træ, som man så kan lime på plade, af f.eks. mdf eller spånplade, det er nemlig hvad alpi er, det er en finér, men det der adskiller den fra andre finér typer er at den ikke kommer fra et træ, og alligevel det gør den, men man laver den på en anden måde, forestil dig en kæmpe presse, der nærmest ligner to æggebakker, således at de passer ned over hinanden, så tager man en masse skiver(stykker finér) som ikke kunne bruges til alm. finér i f.eks. ahorn og limer så disse skiver sammen, lægger dem i pressen og presser dem ind i hinanden, det er det der giver den særlige stuktur, du taler om. og tro mig, der er mange fagfolk der er gået i fælden, når man har givet dem et stykke alpi, og spurgt hvilket træ kommer dette fra.

hvis du så gerne vil have fat i det, kan prøve på Horsens finér central, men hvorvidt de sælger til private, ved jeg ikke, ellers prøv den lokale tømrer, han vil sikkert kunne skaffet det hjem til dig.

Men hvis du aldrig har set det i virkeligheden, vil jeg måske vælge at finde noget andet finér og bruge, et af de få steder det bliver brugt idag, er ved produktion af højtaler kabinetter, hvor den dog kommer til sin ret, hvis den bliver lakeret med en højglans lak.
istedet vil jeg som maskinsnedker, nok personlig vælge fugleøjeahorn, som er en vildt flot finér, hvis du vil have noget som man ikke ser i alle hjem, jeg har lavet mit pc bord i netop fulgeøjeahorn, og kan varmt anbefale det, den finér kan du ligeledes få din tømrer til at købe hjem til dig.

puha, ordenlig omgang.

mvh. Melander

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 17-08-02 17:19

Hej Melander,

LOL...

havde det ikke været nemmere din kæreste/forlovede bare havde spurgt dig om det...
eller du havde svaret hende derhjemme istedet for...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 17-08-02 17:27

jo egentlig, men hun spurte vel fordi hun vidste jeg kunne svaret....

Godkendelse af svar
Fra : roedtoppen

Dato : 17-08-02 17:30

Tak for svaret skatterbasse

og dig strarup, lad ham nu bare, han kan så godt lide, og side herinde og kukkelure, og der var ikke noget han kunne svare på, det synes jeg var lidt synd for ham:)

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 17-08-02 17:33

LOL... Oki doki...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 20-08-02 03:27

Det er godtnok det sjoveste, jeg længe har læst.
Sikke et held, jeg ofrede de 20 point, det kostede. )