/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Sæbebehandlet egetræsbord
Fra : sobe
Vist : 8830 gange
20 point
Dato : 04-01-05 10:54

Jeg overvejer at købe et sæbebehandlet egetræs-spisebord med tilhørende stole, men har hørt at alt skal behandles med træsæbe eller sæbespåner en gang om måneden i al evighed! Det synes jeg lyder som et stort arbejde. Jeg er stadig interesseret i bordet, men er der nogle som har gode råd om en nemmere måde at behandle på? Jeg har også hørt at man kan give det en gang silkelak og så skulle det være beskyttelse nok! Håber på gode råd.....på forhånd tak.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-05 11:21

Vi har en del arkitekttegnede møbler i egetræ der er sæbebehandlede og i starten skal de behandles meget ofte for at blive mættede, men senere skal de bare afvaskes en gang imellem hvilket så er med til at holde træet pænt og lyst.
Sæben er en effektiv behandling, men du vil gøre dig seæv emn tjeneste ved at lægge plastdug under den pæne når der skal spises og drikkes rødvin mm. ved bordet for selv om pletterne forsvinder igen efter et par vaske er det jo et stort arbejde.
Fordelen ved sæbehandlingen er at man kan fjerne mærker og lad være med, at smøre lak eller fedt på sådan et bord for hvis det er det du vil have så køb et bord der er behandlet sådan fra fabrikken.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 04-01-05 12:10

Jeg kan bekræfte BjarneD.
Vi har sæbebeh. lys Bøg fra 1991. Ved køb, gav vi dem en "pæn omgang" skum fra sæbespåner. De bliver ca. en gang årligt tørt op med en fugtig klud. Møblerne er blevet en anelse mørkere. Vi bruger også plastic inde under dugen.

Husk også, at behandle under bordet, så du ikke risikerer, at pladen slår sig. Nemt! Go' fornøjelse.

Hej fra alka

Kommentar
Fra : secundus

Dato : 04-01-05 19:51

Jeg bruger selv sæbebehandling ved stort set alle slags træmøbler og som nævnt af andre på siden, så skal tæet mættes først men herefter kan man stort set ikke ødelægge det eksempelvis bruger jeg ikke plastikdug på mit sofabord og det tåler alt. Jeg frisker det ind imellem op ved at slibe det med ståluld efter sådan en omgang er bordet så flot og glat at man næsten kan blive høj af det. En sidste ting et møbel der har fået sæbe er svær for ikke at sige umulig at behandle med lak og få et ordentligt resultat.

Hilsen Secundus.dk

Kommentar
Fra : sobe

Dato : 04-01-05 21:45

Hej igen og tusind tak for jeres svar. Jeg synes også det er en god idé at lægge plastik under dugen, men jeg synes at bordet er så flot, at det vil være synd at dække det med en dug til hverdag. Hvad gør I når der kommer pletter på bordet, fra f.eks. mad, kaffe, rødvin, tush o.lign.? Et andet spørgsmål jeg har er: Hvor ofte skal jeg behandle bordet og stolene i starten og senere?

Hilsener sobe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-05 21:57

Vasker med sæbevand.
I starten vasker du så tit som du orker eller ca. een gang om måneden. Jo mere du får vasket jo bedre beskyttet og som ovenfor beskrevet så er groft ståluld fantastisk til at få det til at se ud som nyt.

Kommentar
Fra : johnep

Dato : 06-01-05 00:13

Hej du skal piske spånerne så der kun er skum ,så smører du det ud og lader det trække godt ned i træet.det skal du så gøre igen når du syntes det ser for tørt ud efter nogle få gange er træet mættet og du behøver ikke plastik da der ikke kan trænge noget ned i træ der er mættet .God fornøjelse det er hamrende flot .

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-05 00:21

Sæbe beskytter godt, men hvis man ikke får en plet neutraliseret rimeligt hurtigt kan det gå galt fordi sæben kan opløses af varm fedt og spritholdige væsker, og derfor er det en god idé, at bruge plasticdug under hvis der kan være risiko for den slags.
Jeg har oplevet det med varm fedt fra en oksesteg hvor det lykkedes, at få pletten væk igen, men det tog adskillige behandlinger før den var helt væk.

Kommentar
Fra : sobe

Dato : 07-01-05 11:16

Jeg er nu den glade ejer af et flot egetræsbord med stole til! Med bordet fulgte en lille anvisning. Her skriver de at den daglige rengøring er aftørring med en TØR klud! - og kun vand i meget små mængder. Omkring vedligeholdelse skriver de at jeg skal bruge sæbevand når bordet er snavset. De skriver også at med tiden kan fibrene i træet rejse sig lidt, men så skal jeg bare slibe med sandpapir nr 220. Jeg har allerede idag givet bordet den første sæbebehandling, for som I skriver at mætte og beskytte træet, - og fibrene har allerede rejst sig! Tilsidst skriver de: Brug ALDRIG ståluld!
Ka´I forstå jeg er en smule forvirret?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-01-05 12:14

sobe, nu skal man jo ikke regne med at de der skriver den slags anvisninger altid har ret og det kan jo tænkes, at de har oplevet, at nogen har anvendt den slags ståluld der bruges i husholdning (hvad det så end er til).
Da vi købte de første af mange sæbebehandlede egetræs møbler fik vi at vide at groft ståluld efterlod overfladen mere glat og det kan jeg bekræfte (forretningen handler kun med arkitekttegnede møbler), men det er utroligt svært at få fat i så jeg bruger oftest fint sandpapir de få gange det har været på tale.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 02-03-05 22:37

Hej sobe .Jeg ved ikke om du vil høre på mig, men det kan måske betale sig .Jeg har restaureret møbler på fuld tid profesionelt i snart 30 år ,og nu hører du efter, sæbebehandlede møbler vil altid være sarte ,hvorfor nu det kan sæbe opløses i vand ,ja ,og hvad så hvis nu du spilder foreks rødvin eller rødkål mm, er der vand i rødvin og rødkål ,ja og hvad så med sæben ,kan den opløses af vand ja har du nu en plet på dit bord ja, kan den fjernes måske med stålduld , ruster stålduld når det får vand ,ja ,hvad har du nu en plet.Kan sæbebehandlet møbler lakeres NEJ,og atter NEJ,hvorfor ikke det, for det første hvordan fjerner du sæben så den ny lak hæfter 100%,det kan du ikke, og bruger du olibaseret lak sagt over en kam tører den først i 2009.Nå jeg er nok ikke særlig populær nu men skidt ,der er vel en grund til at jeg skriver som jeg gør.
MVH , patrol2

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-05 15:54

patrol2 har restaureret møbler i 30 år, men har tilsyneladende ikke lært nok om behandling.
Den ståluld jeg nævnte har intet med husholdningsståluld at gøre og smuldrer ikke som den.
Kan man opløse sæbelud med kolde eller tempererede væsker, ja, men kun hvis det får lov at sidde i meget lang tid da sæben er fedtholdig.
Jeg har "kun" haft sæbebehandlede egetræs's møbler i snart 20 og har aldrig haft en plet der ikke kunne fjernes inklusive varm oksefedt, der dog tog et par behandlinger før den forsvandt.
Lak på smukke naturtræs møbler -aldrig. Naturtræs møbler hvis man har små børn - aldrig (fordi det vil give for meget arbejde med vedligeholdelse).

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 05-03-05 13:43

Hej sobe .Jeg vil godt komme med en slut bemærkning, som du kan se af mit tidligere indlæg, har jeg haft med møbler at gøre i mange år .Ud af de mange borde som går gennem mit værksted om året, kan jeg meget hurtigt og let se hvad der er mest af.
Nu er forskellen på bjarned, og så mig bare den, at når bjarned ordner hans møbler, når han til et resultat som han stiller sig tilfreds med, uanset om det er helt perfekt .I mit tilfælde hvor jeg skal have betaling for et stykke arbejde, måske en forsikringsskade, eller et møbel der kommer langvejs fra, ja så er der kun en kvalitet på arbejdet, og det er topkvalitet.
Til sidst sobe ,du spurgte ,jeg svarede ud fra mit mangeårig kendskab til overflade behandling,bjarneds'syn på min manglenede evner, vil jeg undlade at berøre.
MVH, patrol2.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-03-05 13:50

Nu er det jo sådan, at fordi man fabrikerer/restaurerer ting så behøver man ikke at have meget forstand på vedligeholdelse og noget tyder på, at det er tilfældet her.
Der er også en tendens til, at håndværkere vurderer metoder ud fra to ting, dells deres egen indtjeningsmuligheder og tidsforbruget.
Jeg har i øvrigt mødt flere der har arbejdet med tiung i mange år og som slet ikke er fulgt med tiden og de muligheder der findes. Os der står med vort dyrt indkøbte møbler og andet inventar har ofte en helt anden indfaldsvinkel og at jeg skulle stille mig tilfreds med dårlig kvalitet er en joke.
Enhver kan vælte ind og nedgøre andres gode råd ved, at påstå stor erfaring og viden og jeg gider ikke blive nedvurderet påp den måde.