/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Hvad er extraktionsbenzin?
Fra : topart
Vist : 10894 gange
60 point
Dato : 30-12-04 17:04

Jeg har fundet en gammel katalysator varmer som jeg brugte for mange år siden for at få varme i teltet.

Der står på den at der kun må bruges extraktionsbenzin i den. Som jeg husker det tændes den op ved at hælde lidt sprit oven på den breændbare del og efter 10-15 minutter begynder den at varme.

Kan man stadig købe extraktionsbenzin eller hedder det noget andet i dag?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 30-12-04 17:16

http://www.jb-autocenter.dk/JBprodukter.html der har de ihvertfald produktet!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-12-04 17:21

Kan den ikke "køre" på petroleum?
Jeg må indrømme at jeg troede at alt benzin var ekstraktionsbenzin. Man må kunne få det at vide ved at ringe til benzinselskaberne.
Under krigen fremstillede man i Tyskland benzin af stenkul, det er næppe ekstraktionsbenzin og so gammel er bæstet vel heller ikke?
Kan den eksplodere eller på anden måde opføre sig uhensigtsmæssig, hvis den får forkert brændstof?

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 30-12-04 17:35

extraktionsbenzin også benævn HEXAN skulle være identisk med renset bensin, altså frigjort for forskellige tilsætningsstoffer som blandt andet gør bensinen anvendelig til anvendelse i forbrændingsmotorer, Jeg ved at mine forældre anvendte renset besin til det samme formål som du her beskriver.
HEXAN anvendes blandt andet til at opløse udskilde vegetabilske fedtstoffer fra fødevaremidler hvor fedtstofferne så kan genanvendes i/som andre fødemiddelarter som blandt andet magarine.
Mvh OWM

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 30-12-04 17:39

Almindeligt bensin indeholder bly som er et ødelæggende komponent i forbindelse med katalysatorer.
Jow ja er da sikker på at du kan bruge renset bensin til din kat.

OW

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 30-12-04 17:52

Og nej petroleum kan ikke anvendes. Det er forholdet mellem katalysatoren platinindhold og bezinens brintmolokyler og luftens ilt der får en flammefri reaktion til at forløbe, dog skal processen først startes med en forhøjet temperatur, altså en ren flamme eller en fyrsvamp
OW

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 30-12-04 17:56

Oldwiking!
Jeg troede virkelig ikke der fandtes blyholdig benzin mere?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 30-12-04 18:07

nej jeg syntes også de røde tankstandere ikke ses mere

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 30-12-04 19:05

Korrekt men der så andre additiver i benzinen og disse erstatter tildels dey oprindelige blys egenskaber

Kommentar
Fra : Ole

Dato : 30-12-04 20:54

Du kan købe benzinen hos næsten alle campingforhandlere

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 30-12-04 23:20

Renset benzin fået i alle detailhandler
OW

Kommentar
Fra : HenrikDahlJensen

Dato : 19-03-05 20:15

Til Extraktionsbenzinomanen.

Prøv at stave det rigtigt, Ekstraktionsbenzin!!!!
Det er da også for dårligt at en fabrikant af et produkt ikke kan stave rigtigt,
Det kan give helt almindelige mennesker store besværligheder.
Jeg har som vennen ovenfor brugt timer, på at finde ud af Extraktionsbenzin er for noget.
Efter i timer at have søgt på alle emner i alle baser, ja selv i udlandet og i synonym ordbøger!
kom jeg på den tanke at V.N katalysatorer kunne tænkes at have stavet forkert.
Så jeg har hermed den store fornøjelse at kunne oplyse at Ekstraktions benzin er renset benzin.

Med venlig hilsen

Henrik Dahl Jensen

Kommentar
Fra : HenrikDahlJensen

Dato : 19-03-05 20:15

Til Extraktionsbenzinomanen.

Prøv at stave det rigtigt, Ekstraktionsbenzin!!!!
Det er da også for dårligt at en fabrikant af et produkt ikke kan stave rigtigt,
Det kan give helt almindelige mennesker store besværligheder.
Jeg har som vennen ovenfor brugt timer, på at finde ud af Extraktionsbenzin er for noget.
Efter i timer at have søgt på alle emner i alle baser, ja selv i udlandet og i synonym ordbøger!
kom jeg på den tanke at V.N katalysatorer kunne tænkes at have stavet forkert.
Så jeg har hermed den store fornøjelse at kunne oplyse at Ekstraktions benzin er renset benzin.

Med venlig hilsen

Henrik Dahl Jensen

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 20-03-05 08:16

Havde vi ikke afsluttet denne diskutionfor længst ?
OW

Kommentar
Fra : irenegafert

Dato : 20-09-05 15:48

Skal denne diskusion så forstås som at man kan bruge alm. rensebenzin til dette varmeapperat( som jeg også har) hvor der udtrykkeligt står at man kun må anvende extraktionsbenzin( også stavet forkert) , ikke denatureret 62/82 - 90/ 120( eller noget lignende...husker ikke tallene,men det står påskrevet oranfge advarsellabels???
Ja, her i Svendborg er det ikke til at opstøve nogen steder overhovedet,så jeg fortsætter jagten i Ringe senere i dag.

Kommentar
Fra : topart

Dato : 20-09-05 16:43

I disse tider med høje varmeudgifter pga gas og oliepriser er det et udmærket supplement til en kold tid. Jeg har en udestue som bliver ganske varm med min brænder.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 20-09-05 17:58

Du kan de fleste steder få det under betegnelsen RENSET BENSIN dvs det er et destilat uden tilsætningsstoffer såsom Bly etc etc.
mvh OWM

Kommentar
Fra : irenegafert

Dato : 21-09-05 08:40

Til Topart.....Hvor køber du extraktionsbenzin til din brænder????
Til Oldwiking.......Renset benzin, er det det samme som alm. rensebenzin som man vist kan få i matas eller en alm. malerforentning.Rense benzin i de gængse grønne flasker kan man jo købe næsten alle steder, selv i nogle supermarkeder,så hvis det er det du mener så ved jeg nu bestemt hvor jeg kan købe det.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 21-09-05 10:21

Korrekt
Grunden til at man skal bruge Rense(t)Bensin er at den pågældende brænder(OVN) arbejder efter katalysator princippet hvot vægen er en platiniumforbindelse. Denne væge tåler ikke de tilsætningsstoffer som er indeholdt i den almindelige bensin.
Det e typisk at brænderen ikke udviser en flamme men at vægen kun synes at gløde. Det er katalysatorens effektive funktion at omsætte bensinen mest effektivt til varmeenergi ude at spilde energi i anden form, og metoden kan fastslås at være den mest effektive energitranformation der forefindes, altså varme uden andre spildprodukter eller forureninger til følge.
Mvh OWM

Kommentar
Fra : irenegafert

Dato : 21-09-05 10:27

Til oldwiking.
Tak for informationen,men min ovn har ikke en væge men absorberende vat i en eller anden form,så gør det nogen forskel???
mvh. irene

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 21-09-05 10:54

Er samme sag jeg bruger kun mine udtryk som udpegning mvh

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 21-09-05 10:58

Vattet er en vægetype og skulle således indeholde en platinforbindelse med mindre nogen af en eller anden grund har pillet og forandret konstuktionen.
I såfald pas på !
Mvh OWM

Kommentar
Fra : Katkay

Dato : 29-03-06 15:34

God info...
Jeg er igang med at researche på gamle katalysator ovne og er meget interesseret i at finde ud af hvordan disse er konstrueret. Er der nogen af jer der ved, hvor jeg kan finde mere information om dette? Gamle fabrikanter, litteratur, links osv.
Hvorfor er de egentlig gået af markedet?

hilsen Katkay