/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Dværghamster
Fra : Linda_Jacobsen
Vist : 6110 gange
50 point
Dato : 15-08-02 15:37

Hejsa.

Min kæreste har anskaffet sig en dværghamster men her for nylig er den begyndt at "bide" i buret, som om den sliber dens tænder (lyder fuldstændig underligt?!)

Den har ikke sådan en kalk-ting til at slibe tænder på......

Er der nogen der har nogle erfaringer med sådan en tingest? (læs=dværghamster)

Mvh. Linda

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-08-02 15:48

Hej Linda

Dværghamsteren er et selskabeligt dyr, så måske mangler den selskab af andre hamstere. Det kan også tænkes, at dens føde ikke giver den nok at arbejde med. I så fald er det en god idè at lade den få nogle gulerødder o. lign.

Men nedenstående link henviser til en side, hvor I kan læse nærmere både om hamstere i almindelighed, og om hvad der især kendetegner dværghamsteren:

http://www.dyrebrevkassen.dk/html/leksikon/5t.html

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 15-08-02 16:58

Hej igen Linda

Jeg citerer lige det vigtigste fra den side, som jeg linker til ovenfor:

"Udover den almindelige guldhamster findes der flere forskellige hamstere (...).
I modsætning til guldhamsteren, kan dværghamsteren godt lide selskab af andre
hamstere. Vælger man en speciel hamster, skal man sætte sig grundigt ind i
pasning og pleje af netop dèn type hamster."

Så din kæreste må jo nok en tur på biblioteket.

De bedste hilsner
Rellom

Accepteret svar
Fra : nocom

Modtaget 50 point
Dato : 15-08-02 17:06

Hej Linda.
vi har haft et par dværghamstere, med 5 unger, som nok ikke kedede sig, havde varieret kost. Så mon ikke det er en del af deres adfærd, for mine gjorde det også! (Måske i frustration over alle ungerne) ) Det skal indskydes, at hannen blev fjernet da ungerne kom, ellers var de hurtigt væk!
Mvh
Nocom

Kommentar
Fra : bomape

Dato : 02-01-03 00:53

Hej Linda.

Mange små gnavere gider ik slikke på saltsten, men hvis du i stedet køber en saltsten med korn osv i, bliver den straks meget mere atraktiv! Har selv to dværghamstrere der dog går i hvert sit bur, fordi de er som hund og kat. Når mine bider i deres tremmer er det fordi de gerne ville have opmærksomhed og når de så bliver taget op og nusset og leget med eller får en godbid, så bider de ikke i tremmerne, når de kommer ned igen.

Kommentar
Fra : gubbi30

Dato : 28-03-03 09:39

hejsa

jeg har et dværghamster som bider, når man tager det op. Hvordan får man de til at holde op med det ?? Det skal lige siges at det er ikke er mere en 6-7 uger gammel, og den har aktivtert i dens bur

mvh
gubbi30

Kommentar
Fra : dittekvist

Dato : 13-06-03 13:09

Hej
Jeg har en dværghamster der er lige godt en måned gammel og den bider kun lidt. Jeg har fået at vide at hvis du "leger" meget med den og lader den have megen kontakt med mennesker holder den helt op med at bide.
En dværghamster skal også have en masse "legetøj" så den heletiden er aktiv, jeg ved af erfaring at de er vilde med toiletruller og trædemøller, men de må heller ikke løbe for meget i træderullen da de så slider sig selv op. Det er heller ikke en god idé at sætte to sibiriske dværghamstre sammen, da de i naturen lever for sig selv og kun finder sammen for at pare. To hunner ville fare sammen og bide hinanden. Hvis du er meget heldig kan du have to sammen, men det frarådes.
Mvh Ditte