/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Håndværker regning + 21%
Fra : and123
Vist : 876 gange
40 point
Dato : 26-12-04 14:05

Hej alle

Jeg har haft en håndværker på besøg som udover at han var over en uge forsinket, udførte arbejdet sjusket. Så er regningen steget 21% i forhold til det mundtlige tilbud som blev givet.

Jeg har gjort ham opmærksom på at arbejdet var dårligt udført og først ville han da også komme og se på det. Da han så ikke ringede tilbage, henvendte jeg mig igen, da ville han kun rette det på min regning.

1) Jeg har tænkt mig at ringe til ham angående regningen, men giver det ikke resultat hvad bør mit næste træk så være?

2) Hvad kan jeg gøre ved det sjuskede arbejde?

Mvh
And123

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 26-12-04 16:54

Rigtig godt spørgsmål. Vi er nok mange her, der har prøvet håndværkere, der ikke dukkede op eller sjusker. Efter min mening burde de optimalt set få en på siden af hovedet for ikke at holde deres aftaler med godtroende medmennesker.
Her kan du læse om andre i samme situation: http://www.dr.dk/P1/morgen/dagens_spids.asp?action=showcomment&id=4218
Prøv at søge under 'håndværker' her for at få gå videre med sagen: http://www.forbrug.dk/sogning/

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-12-04 19:18

Værkstedet kan få tiladelse af bilinspektionen til at hugge nyt stelnr. ind. Jeg mener det er bilinspektionens problem med at finde frem stelnr på din bil, hvis den er registrert i dk.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 26-12-04 19:21

Glem det jeg skrev det tilhører ikke her.
alimak

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 40 point
Dato : 27-12-04 10:34

Skriv til ham, at du ikke er tilfreds. Forklar, hvad der er galt. Bed om, at han giver dig besked, om han vil komme og udbedre manglerne, - og hvornår det vil ske. Skriv også, at du er parat til at gennemgå manglerne sammen med ham, og at han gerne må tage en uvildig håndværker med fra sit forbund, som kan vurdere arbejdet. Hvis han ikke svarer, så ryk ham igen, og skriv, at du vil lade en anden håndværker udbedre fejlen for hans regning, dvs. du vil trække udgiften til den anden håndværker fra, når du betaler den første. Det bør få ham til at komme ud af busken og få udbedret manglerne. Hvis det ikke fører til et resultat, så find en anden håndværker, der vil lave reparationen til en skriftlig aftalt pris. Vent med at betale den første, til reparationen er udført. TRæk så beløbet til håndværker nr 2 fra regningen til nr. 1, og vedlæg en kopi af fakturaen for rep. Når du skriver til håndværker nr 1, så send dine brev både anbefalet og som alm. post på samme tid, så får du kvittering på posthuset for at du har skrevet, og selv om han ikke henter det anb. brev på posthuset, så har han fået et almindeligt brev med samme indhold.- Hvis du følger denne fremgangsmåde, vil du mest sandsynligt enten få nr. 1 til at repararer eller til at betale for reparationen. Det er ikke sandsynligt, at nr. 1 vil kunne få dig dømt til at betale ham også. Men hold fast i pengene, indtil reparationen er i orden. ---- Jeg er her gået ud fra, at det ikke er et meget stort arbejde på 20 - 30 - 40.000 eller mere, for så skal du have fat i en skønsmand, og så er det en mere besværlig procedure.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 29-12-04 20:09

Vedrørende de 21% kan du ikke gøre noget. Et mundtligt tilbud er jo bindende men det kan du alligevel ikke bevise. Hvis tilbuddet "kun" er overskreddet med 21 % er prisen ikke åbenlys urimelig og du vil ikke kunne komme nogen vegne med syn og skøn og retsag hvad prisen angår.

Men det arbejde han har udført for dig skal jo være i orden. Og er det ikke det, så skriv til ham, at du ikke er tilfreds. Skriv hvad du ikke er tilfreds med. Lav en kopi til dig selv. Reagerer han ikke så skriv igen (gem kopi). Fastholder han at du skal betale for udbedringen, så afvis først skriftligt at der kan være tale om at du skal betale da der er tale om reklamation. Gem igen kopi.

Dernæst har du muligheden for at klage til BYG. Den er de fleste håndværkere medlem af. Og så skla de nok fortælle ham, at han skal betale udbedringen hvis ellers det er for dårligt lavet. Og BYG er ikke efter min opfattelse i lommen på deres medlemmer. Ellers kan du også skrive til Byggeriets ankenævn.

Men husk altid tilbud skal være skriftlige, da de ellers ikke kan bevises. Og selvom man har ret får man det ikke uden beviser. Og Tante Anna er ikke et bevis selvom hun har hørt tilbuddet.

Jeg vil ikke anbefale at du får en anden håndværker til at udbedre skaden som Oldboston anbefaler. Ikke uden at du har en afgørelse fra BYG eller lignende.

Men prøv at høre en advokat ad, hvis det ikke hjælper at skrive til håndværkeren. Det lyder dyrt, men får du medhold skal du jo typisk ikke betale for advokaten, det skal taberen. Og jeg synes det lyder til du har en god sag hvad det sjuskede arbejde angår. Og har du ikke en familieforsikring eller lignende hvor der er retshjælp i? Det har de fleste.

Oldboston har ret i at du skal holde på pengene, men pas på med at komme i klemme med rykkere osv. Deponer pengene i banken til sagen er afsluttet.

Og det med at han er forsinket kunne i øvrigt have været klaret med et tilbud, hvori man har fastsat deadline og dagsbøder.

Med venlig hilsen
Felix30

Kommentar
Fra : and123

Dato : 30-12-04 18:39

Hej igen
Jeg har nu MUNTLIG fåede rettet regningen til det aftalte beløb +51,- så det er jo fint. Men lave arbejdet om vil han ikke, men nu få vi se når den nye regning forhåbentligt kommer ind af døren.

Foreløbig tak for hjælpen, jeg vender tilbage først i det nye år.
GODT NYTÅR
And123

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 31-12-04 21:30

Når du har fået den nye regning og betalt så klag over det sjuskede arbejde.

Han kan ikke løbe fra det hvis det virkeligt er sjusket........

Godkendelse af svar
Fra : and123

Dato : 04-01-05 17:29

Tak for svaret Oldboston.

Kommentar
Fra : panbo

Dato : 29-03-05 13:03

Alle håndværkere har pligt til at rette sine fejl på hans egne regning men husk at få alt på skrift.