/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Selvangivelse 2004??
Fra : dat
Vist : 739 gange
50 point
Dato : 21-12-04 10:06

Hejsa.
Agter at starte eget firma d. 1/2 2005. Har d. 20/12 2004 (altså for et par dage siden) fået et CVR-nummer. Tiden indtil d. 1/2 2005 går med planlægning og indkøb. Dvs. at jeg allerede nu har købt forskellige ting til firmaet, mobiler, visitkort, mm. Hvis jeg allerede var startet op, kunne disse ting selvfølgelig trækkes fra i indtægten fra firmaet. Men problemet er, at jeg jo netop ikke er begyndt at få kunder, i og med jeg ikke er startet. Hvilke konsekvenser får det. Kan disse indkøb, udskydes til 2005, eller har jeg et underskud rent skattemæssigt, og hvis ja: Hvad gør jeg ved dette underskud. Kan det trækkes fra min lønindtjening i 2004?????
Håber ikke dette er alt for forvirende.
Mvh
dat

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-12-04 10:43

Du er jo reelt allerede i gang. Tiden fra nu og frem til 1. feb er din forberedelsestid i forhold til kunder. Jow du kan allerede nu lave et "regnskab" for 2004 .. selvom det er ganske få dage.
/PG

Kommentar
Fra : dat

Dato : 21-12-04 11:58

Hej Guild.
Lige et uddybende spørgsmål: Når jeg nu ikke har nogle indtægter fra firmaet, skal udgifterne så trækkes fra min 2004 lønindtægt som "lønslave"????? Og i givet fald hvor???? - Her tænker jeg på hvilken selvangivelse jeg skal udfylde?????
Ellers tak for det hurtige og opmuntrende svar.
Mvh
dat

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-12-04 12:12

Hej dat
Jeg fornemmer at du er "lønslave" hos en arbejdsgiver indtil 1. Feb ? og at du nu går og pusler med dit nye firma .. i fritiden ? Hvis: ja og ja, så vil jeg nok overveje at "gemme" regningerne, og først lade disse indgå i firmaet i februar måned. Det drejer sig vel ikke om flere "millioner", og der skulle jo nødig opstå en tvist om din loyalitet frem til 1. feb.
Arbejdsgivere kan finde på de mest "underlige" ting !
Men pøj, pøj !
/PG

Kommentar
Fra : dat

Dato : 21-12-04 13:25

Hej igen.
Nææææ - faktisk er jeg arbejdsløs, og har søgt om bibeskæftigelse i min A-Kasse, hvilket der ikke skulle være noget i vejn med! (har dog intet hørt endnu). Men selv om regningerne er fra 2004, så kan de godt trækkes fra i 2005 (sådan forstår jeg dit svar).
Mvh
dat

Kommentar
Fra : dat

Dato : 21-12-04 13:26

Hej igen.
Nææææ - faktisk er jeg arbejdsløs, og har søgt om bibeskæftigelse i min A-Kasse, hvilket der ikke skulle være noget i vejn med! (har dog intet hørt endnu). Men selv om regningerne er fra 2004, så kan de godt trækkes fra i 2005 (sådan forstår jeg dit svar). Og: Nej det er ikke flere milioner!!!!!
Mvh
dat

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 21-12-04 13:49

hej dat

Jeg vil mene at du ikke kan blande æbler og pærer med hinanden... dermed ment at du ikke kan fratrække omkostninger vedr. din nye virksomhed fra indtægter kommet fra anden side...

Du skal lave et regnskab isoleret set for din virksomhed - og et eventuelt skatteunderskud kan du modregne i efterfølgende års overskud...

Nu skal du husk at momsangive ind og udgående moms...

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-12-04 13:50

Hej igen
Dato på regningerne har ingen betydning.
Det bekymrer mig lidt, at du intet har hørt endnu. Få en skriftlig bekræftelse på den aftale, du har lavet med A-kassen .. INDEN du "åbner" dit nye firma !!!
Jeg er også arbejdsløs, og for nogen tid siden undersøgte jeg lignende mulighed. Svaret var ikke til at misforstå: ENTEN på dagpenge ELLER ingen dagpenge.

Jeg vil ikke male fanden på væggen, men en af mine bekendte var faktiskt kommet meget langt i sit projekt .. og med god hjælp fra gode rådgivere .. men disse "rådgivere" havde "overset" nogle regler. Nu er han også tilbage på dagpenge.

/PG

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 21-12-04 14:02

Hvis du skal starte ny virksomhed vil jeg iøvrigt anbefale dig at kontakte en revisor for budgetlægning mm. HUSK der er tilskud til dette mm. så det ikke kommer til at koste alverden... det er penge der er givet godt ud...

Jeg kan anbefale en god revisor. Hvor i dk bor du?

Accepteret svar
Fra : Busken

Modtaget 50 point
Dato : 21-12-04 14:16

Hvis du får underskud i 2004, bliver det modregnet i din øvrige personlige indkomst i 2004 (f.eks. understøttelse), inden der sker overførsel til næste år.

Men det sker automatisk, du skal blot opgøre et felt på selvangivelsen, der hedder "underskud af selvstændig virksomhed".

Du skal til dette brug have en udvidet selvangivelse.

Kommentar
Fra : dat

Dato : 21-12-04 17:25

Wow.
I kan bare det der. Og tak - jeg tror jeg er med. I hvert fald det med skatten.
Ang. Fagforening og bibeskæftigelse: Fagforeningen sagde at det var da OK, men jeg skulle hente ansøgningen på
http://www.adir.dk/extern/blanket/aktuelle/AR259/ar259.htm
indsende den - - og hvis jeg kunne overholde de regler - tja, så skulle der ikke være noget i vejen med A-kassen.
Tak for alle svarene.
Mvh dat
Jeg bor i Silkeborg!

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 21-12-04 19:41

Kontakt Revisionsfirmaet Niels-Erik Østergaard, tel. 9882 2888 og forhør dig... det koster ikke noget at stille et spørgsmål eller to... Han kan også fortælle hvilke tilskudsmuligheder der er ifm. opstart af virksomhed.

Han holder til i Brønderslev, det vil dog ikke blive noget problem med afstanden - det kan jeg næsten garantere...

Godkendelse af svar
Fra : dat

Dato : 22-12-04 20:54

Tak for svaret Busken.
Det var meget præcist.
God Jul til alle - måtte jeg kunne hjælpe Jer engang!!!!
Mvh
dat