/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
sæbe
Fra : trold_17
Vist : 900 gange
5 point
Dato : 21-12-04 00:41

hvem lavede sæbe for første gang?

Accepteret svar
Fra : jbh_denmark

Modtaget 15 point
Dato : 21-12-04 00:45

When did humans first invent soap? Was it invented by one culture or created independently by several cultures?
The earliest known reference to soap seems to be from Pliny in the first century. He writes of soap made from goat tallow and beech wood ash being used to give `brilliance' to the hair. The excavations at Pompeii revealed a complete soap-making complex. The Greek physician, Galen, talks in the 2nd Century of soap being used to clean the body. It seems that different cultures used different methods for washing. The Romans, for example, made extensive use of sand and oil. True soap is formed by the action of caustic soda or potash on vegetable or animal fats.

Fundet på:http://static.highbeam.com/g/geographical/may012002/squeakycleanquestionsampanswersinventionofsoapbrie/

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-12-04 00:50

Ifølge den romerske forfatter Plinius var sæben opfundet af gallerne, som brugte den til rødfarvning af håret. Sæben var fremstillet af gedetælle og træaske og fandtes både i en blød og en hård udgave. (Historia Naturalis, 18. bog, ca. år 70 e. k.)
Citeret fra "Opfindelsernes Bog", 1926-udgaven
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-12-04 00:53

Øv - jbh kom først!

Kommentar
Fra : jbh_denmark

Dato : 21-12-04 00:59

hehe ja men dit var på dansk php_et

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-12-04 10:38

I serien om Huleboernes klan ( måske i Hestenes Dal) bruger de sæbeurt til at lave skum, som de bruger til at vaske sig med. Godt nok er der tale om skønlitteratur, men bag ligger der megen videnskabelig research, så det er nemt at tro, at sæbe er kommet ind i menneskenes historie væsentligt tidligere end det 2. århundrede

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-12-04 12:33

Nu er sæbeurt godt nok opkaldt efter et kunstprodukt, men arten er opstået, ikke opfundet. Hestekastanien er også opkaldt af mennesker, men ikke opfundet af dem. Og i begge tilfælde er der tale om saponin, ikke sæbe.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-12-04 12:35

Og gallerne brugte altså sæbe, før romerne skrev historier om dem, altså før Caesars gallerkrige, så glem det med 2. århundrede.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-12-04 16:44

Sæbeurten har vel skiftet navnet ud fra funktionen, eller sæbe har fået navn efterplanten ved jeg ikke noget om, men jeg tror, at der er en sammenhæng.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-12-04 17:31

Ja - planten har fået navn efter sin skummende saft

Godkendelse af svar
Fra : trold_17

Dato : 21-12-04 22:12

Tak for svaret jbh_denmark. Det var lige det jeg ledte efter...
// Trold_17