/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Fyret i prøvetiden ? 14 dg ?
Fra : lene7500anders
Vist : 1960 gange
140 point
Dato : 18-12-04 19:23

Jeg er netop blevet fyret efter en ansættelse siden 15/11-04. Jeg er ansat som salgskonsulent og er under funktionærloven.

Jeg startede med at køre til kunderne d. 18 nov efter en oplæring på Sjælland. Dernæst skete der det at min kone forlod mig d. 4 dec. Lang historie, det skal i ikke rodes ind i.
Nu er jeg så blevet skannet for testikel-kræft og fundet at jeg skal have den ene fjernet. Derfor har min indsats her de sidste 14 dg ikke været optimal, og det har jeg fortalt min chef, dog sagde han at han i går fredag 17 dec. havde lavet en opsigelse til mig pr. d.d. ????

Hjælp mig ! Kan min chef sige mig op pr. d.d. jeg troede der var 14 dages opsigelsesfrist i prøveperioden på 3 mdr. ?
Jeg regnede med at man kunne siges op pr. 1/? og så har 14 dages opsigelsefrist inden du skal stoppe helt. Eller pr d. 15/? og så har måneden ud

Jeg håber meget at der er nogen der kan hjælpe mig, jeg står i en ret dum situation lige nu.

Med venlig hilsen

Anders

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 18-12-04 19:30

Hvis du er medlem af en fagforening så spørg dem, det er det de er der for.

Kommentar
Fra : lene7500anders

Dato : 18-12-04 19:39

Desværre er jeg ikke medlem af en fagforening.

Vi prøver igen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-12-04 20:18

Stk. 5
Såfremt arbejdsgiveren godtgør, at ansættelsen er sket på prøve, og arbejdsforholdet ikke vedvarer ud over 3 måneder, skal opsigelse fra arbejdsgiverens side ske med mindst 14 dages varsel.

http://www.lederne.dk/Publikationer/Funktionaerloven.html

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-04 20:25

Han skal betale dig for de 14 dage, men det er ikke ualmindeligt, at man "bortviser" sælgere øjeblikkeligt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-12-04 20:36

Har du modtaget opsigelsen?

Hvis du er på fast månedsløn har du krav på lønnen resten af måneden.
Provisionsløn kan du ikke forlange.

Din arbejdsgiver kan godt bede dig om at blive væk, men han skal betale dig løn de næste 14 dage (hvis du er på fast løn)

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 18-12-04 23:17

BjarneD Bortviser er så hårdt et ord, man plejer at kalde det fritstille

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-04 23:23

Du må gerne kalde det fritstille, men man bortviser fordi mange firmaer er lidt ømme over kundekartotekerne og den skade en iloyal sælger kan forårsage. Det er jo ved, at være en jungle fordi IT har gjort det let at "låne" information

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-12-04 08:31

som der står i funktionærloven stk. 5 desværre kun 14 dage

Kommentar
Fra : lene7500anders

Dato : 19-12-04 12:37

Tak for svarene. Jeg har dog blot det sidste : Jeg blev fyret d. 17/12 04, hvordan regner man frem , 14 dage fra d. 17/12 eller hvordan ? Eller skal de 14 dages opsigelse regnes fra d. 1/? eller fra d. 15/? ???

Håber jeg kan få svar på det sidste ...

Med venlig hilsen

Anders

Lige før jeg blev fyret, fik jeg hos min læge konstateret kræft i venstre testikel (er blevet skannet på sygehus forinden) Kan dette have noge indvirken på min fyreseddel ? Skal jeg selv sige op eller hvad gør jeg ?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 140 point
Dato : 19-12-04 12:57

Da du er blevet fyret den 17.12.04 er det 14 dage fra den dag. Sidste arbejdsdag er så den 31.12.04.

Du har krav på løn resten af december.

I en prøveperiode skal der ikke være en begrundelse for opsigelsen.

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : lene7500anders

Dato : 19-12-04 15:47

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-12-04 15:56

Selv tak.

Hvis du er medlem af en A-kasse (du behøver ikke at være medlem af en fagforening) kan du evt. søge understøttelse.

Håber på det bedste for dig.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : lene7500anders

Dato : 07-01-05 09:19

Hej igen. Det er åbenbart skruen uden ende... Ikke nok med at jeg blev fyret, fik jeg heller ikke for de 17 dage i dec jeg arbejdede for ham. Men nu kommer han og siger at jeg skulle holde juleferie og dermed ingen løn !
Jeg kan da ikke bruge min 14 dages opsigelse som ferie og han siger at jeg jo ikke skal have løn i ferien.

Hvordan skal jeg forholde mig ???

Venligst

ANders

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-05 15:54

Hej igen Anders!

Du har da krav på løn.

Han kan ikke forlange at du skal holde ferie. Måske i perioden mellem jul og nytår, hvis firmaet havde lukket.

Havde firmaet lukket mellem jul og nytår?

Er du medlem af en A-kasse?

Du kan evt. rette henvendelse til den gratis advokatrådgivning i den kommune du bor i. Han/hun vil så kunne fortælle dig hvad du skal gøre.

Du kan evt. skrive til denne side http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200107052110_8742_3b44bbbbdb0aa.html

Jeg leder lige videre på nettet, om der er et andet sted du kan klage.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-01-05 16:03

I hvilken kommune bor du, så finder jeg adressen.

Hilsen ans