/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Bananer
Fra : Trinethk
Vist : 849 gange
100 point
Dato : 17-12-04 22:41

Er det bare mig eller har Bananer fået en anden farve ?
Der var engang de var gule, nu syntes jeg nærmest de er blevet sådan grå grønne....
En underlig syg farve ! har i oplevet det ?
Er der evt nogle der ved hvorfor de er så misfarvede ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-12-04 22:50

Det kan jo være at bananerne er blevet "sprøjtet"

De fleste bananer bliver gule, når de er modne.

Det med den grå farve har jeg ikke set, men den brune, den har jeg set mange gange.

Bananer, der er ved at få en brun farve, er meget gode til banankage

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 110 point
Dato : 17-12-04 23:11

Det kan også tænkes at der er kommet flere typer/arter af bananer til Danmark.
Jeg har også lagt mærke til at der nogen gange er bananer i den farve du beskriver.

Jeg mener at EU satte en begrænsning for import af bananer for at beskytte den produktion der er i Europa, og derfor har vi måske fået mange flere forskellige sorter at smage på.

http://eksotiskefrugter.emu.dk/servlets/Familier/banan.xml
Citat
Når vi tænker på banan, ser vi den aflange gule frugt, der smager dejlig sødt. Det er først de senere år, vi har erfaret, at der i de varme lande dyrkes mange forskellige bananer. Nogle skal endda koges eller steges, før de er spiselige. Der findes over 300 forskellige slags bananer, men den botaniske navngivning af dem er en sand rodebutik.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-12-04 23:57

Bananerne bliver plukket mens de er grønne.
Og så modner de undervejs på transporten.
Den kedelige farve, er højst sandsynligvis når de har fået for meget af den overfladebehandling der skal forsinke modningen, så den går helt i stå. Og derfor får nogen bananer ldrig den rigtige farve.

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-12-04 00:13

Tidligere fik vi alle bananer fra Mellemamerika. Du ved, der med alle bananrepublikkerne. Men siden det Indre Marked har Frankrig fået trumfet/trynet igennem, at en stor del af EU's bananimport skal komme fra tidligere franske kolonier. Der er nok nogen indflydelsesrige familier, der ikke helt har opgivet forretningsinteresserne. Du har netop kigget på en fordom. Derudover oplever du det samme som alle vi andre: Vores farvesyn ændres med alderen. Det er derfor ældre damer (læs: Kvinder) ofte opleves med blåt hår. De ser nemlig i spejlet deres yndige platinblonde hår som noget kedeligt tjavset noget i farve som barndommens høstbindegarn, og så myldrer de ned til "chez Robert" eller hvad deres frisør ellers hedder og forlanger at få deres hår "tonet".
mvh
pbp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-12-04 00:18

pbp_et
Trine er altså ikke så gammel at farvesynet skulle have taget skade allerede.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Trinethk

Dato : 18-12-04 00:28

Hehehe..... Nej jeg vil da så sandelig ikke håbe mit syn allerede går på hæld.

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-12-04 00:31

Tak skal du ha´

mvh
jakjoe