/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
så skal der købes dele til en computer.
Fra : mc.feast
Vist : 370 gange
200 point
Dato : 17-12-04 08:33

Jeg står og skal bruge indmad til en computer som skal bruges til fortrinsvis spil som CS
Tedd har i en anden tråd forslået denne computer

AMD Athlon64 3000+ 90ns(Soc. 939)

AMD køler boxed

Asus A8N-SLI mainboard

PCI-Express x16

512Mb DDR400 PC3200 ram

160Gb Hdd Seriel-ATA 7200rpm 8Mb cache

Nvidia FX 5750 256Mb DDR PCI-Express x16

16x16x DVD+/-RW Dual layer brænder

Diskettedrev 1.44Mb

Gigabit netværkskort 10/100/1000Mbit

Codegen 6083-CA Kabinet i sort/silver design

Codegen 400Watt strømforsyning

Promise Raidcontroller

2 års Hot-line

2 års garanti

Yderligere specifikationer
VIA KT880 Chipset, AGP 8x, 6x PCI, 8x USB 2.0, Firewire IEEE1394, Raid 0/1/Multiple, 2x S-ATA, Tv-out, DVI,
Den kostede noget med kr. 6500

Hvis jeg nu gerne vil køre prisen lidt nedad så har jeg selv disse dele der var brugbare i en ny maskine, jeg har kabinettet ( 300 W ) er kun ½år gammel, jeg har også brænder og harddiske.

hvad skal der mere i den jeg forestiller mig
prossesor
ram(de foreslåede ram af Tedd)
grafikkort
lydkort

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 17-12-04 08:39

Der er grafik og lyd på det mainboard og processoren er det første der står på listen.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 17-12-04 08:40

Nvidia er grafikkortet tedd foreslåer - det er OK

Kommentar
Fra : mc.feast

Dato : 17-12-04 08:55

AMD Athlon64 3000+ 90ns(Soc. 939) den kan jeg ikke finde på edbpiser.dk

mainboardet hvad er det af det nævnte ?

MVH Noooben

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-12-04 11:14

Hvis du ikke skal køre per to per internt så er det netkort 10/100/1000 at skyde gråspurve med kanoner.

Kommentar
Fra : mc.feast

Dato : 17-12-04 11:34

ok så tar jeg bare et alm netkort, det har jeg ozz i forvejen.

Kommentar
Fra : mibo5

Dato : 17-12-04 15:22

hej der er da netkort (lan) i det bundkort ASUS A8N-SLI som også er et mainboarde

så netkort behøver du ikke at købe

mvh Michael

Kommentar
Fra : mc.feast

Dato : 17-12-04 16:09

er forvirret, er der virkelig ikke en der vil tjene de point og komme med et godt råd.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-12-04 16:58

Yderligere specifikationer
VIA KT880 Chipset, AGP 8x, 6x PCI, 8x USB 2.0, Firewire IEEE1394, Raid 0/1/Multiple, 2x S-ATA, Tv-out, DVI,
Det er altså ikke specifikationerne for bundkortet, vil jeg lige sige! Men for det bundkort man starter med når man konfigurerer PC'en!

Hvis du selv har brænder og harddisk kan du jo spare meget der. Der imod vil jeg ikke anbefale en 300 w strømforsyning!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-12-04 16:59

Her er specs for bundkortet! Mums
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116246

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-12-04 17:02

Hvis du kan bruge din brænder og harddiske har du jo sagtens råd til en AMD 64 3500 + processor!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-12-04 17:03

eller noget mere RAM!

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 17-12-04 17:05

Hvis vi siger du har kabinet, brænder og harddiske så har du jo allerede sparet en del.

Du skal nu have:

Et bundkort (også kaldet motherboard eller mainboard) - i dit tilfælde: Asus A8N-SLI
En processor (også kaldet cpu): AMD Athlon64 3000+ (når du søger på edbpriser så fjern det sidste med nanosekunderne...)
En processor-køler som passer til din processor socket (socket 939)
Ram: 512Mb DDR400 PC3200 ram
Et grafikkort: Nvidia FX 5750 256Mb DDR PCI-Express x16

Det tror jeg må være det... Du behøver ikke et 1000 Mbit netkort (medmindre du flytter til Sverige - her kan man få 1 Gbit for ca 950 svenske kr!!!), sandsynligvis heller ikke et diskette drev eller ekstra PCI pladser. Der er også onboard-lyd på bundkortet, så her er der heller ingen grund til dyre investeringer.

Hvis det er første gang du skal samle en computer, så gør det sammen med en ven der har lidt forstand på det...

Et sidste tip er, at du ikke nødvendigvis behøver at købe præcis de foreslåede ting. Gå fx efter en billig forhandler af bundkortet og køb så ALLE ting hos den samme forhandler. Derved sparer du porto og en masse besvær med evt support fra 50 forskellige steder.

Du kan se bundkortet her (det er pt udsolgt de fleste steder...) http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116246

Ved ikke om det moralsk er forkert, men jeg har gode erfaringer med køb fra henholdsvis shg.dk (giver virkelig god og hurtig support hvis du er i tvivl) og MidtData (jeg får ikke procenter...

Held og lykke med det hele.

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 17-12-04 17:07

her er link til processoren... http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=71994

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 17-12-04 17:08

tedd, jeg tror han ville lidt ned i pris, ikke bruge pengene på noget andet

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 17-12-04 17:11

Citat
Yderligere specifikationer
VIA KT880 Chipset, AGP 8x, 6x PCI, 8x USB 2.0, Firewire IEEE1394, Raid 0/1/Multiple, 2x S-ATA, Tv-out, DVI,
Det er altså ikke specifikationerne for bundkortet, vil jeg lige sige! Men for det bundkort man starter med når man konfigurerer PC'en!

Det kommer jo an på hvordan man twister den... Den har vel stadig fx 6 PCI porte selv om man ikk bruger dem...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-12-04 17:16

Det var en købecomputer hos et eller andet firma jeg henviste til kaptajnkaber!

Der kunne man selv opgradere dele på PC'en og altså osse til ASUS bundkortet! Man startede med et andet bundkort som havde de specs du lige har nævnt! ASUS har jo nvidia chipset og pci Xpress istedet for AGP bare for at nævne nogle forskelle.

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 17-12-04 17:22

ok, hvad ved jeg

Troede det var en liste over en "drømme pc" du havde lavet... Selv om den ville nok blive lidt dyrere... 4GB ram osv...

Kommentar
Fra : mc.feast

Dato : 17-12-04 17:26

stooooooooooooop tedd er jo forvirret på rimelig højt niveau nu.

Jeg har også en der hjælper med at samle den.

OK vi sir jeg har brænder og harddisk
vi holder fast i de 512 ram
grafikkortet fx5750
jeg skal så have et bundkort feks det I begge foreslår til de ca 1000kr ASUS A8N-SLI
er den foreslåede processor ikke for lille ??? den er jo kun 2 ghz troede vi skulle op i 3 ghz

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 17-12-04 17:43

det er jo kun pengepungen der sætter grænser... Det må du jo selv vurdere. Husk på det er 64 bit!

Kommentar
Fra : mc.feast

Dato : 17-12-04 17:45

ville nu være nice om der var en der dels kom med forslag og så et link til omtalte hardware nu har jeg feks lige prøvet at se efter Nvidia FX 5750 256Mb DDR PCI-Express x16, men en FX5750 er åbenbart ikke bare en FX50 *GG*
Så hæver lige indsatsen i håb om at en kommer med en facitliste til mig *GG* sry jeg er lidt dum til det er

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-12-04 17:49

Man kan jo sige at det ASUS bundkort er overkill hvis man aldrig ville bruge SLI altså muligheden for at brokoble 2 ens SLI grafikkort! men dejligt er det! Desuden har det osse det nyeste chipset fra nvidia og indbygget lyd og netkort, og har pci Xpress! Og selv om man kan få billigere bundkort mener jeg nu ikke det er der man skal spare, da man får temmeligt meget for pengene med det bundkort!

AMD 64 processorerne på 2 ghz svarer reelt til en Intel på 3 ghz så deraf forvirringen! Derfor angir de jo osse processoreren som 3000+ for at folk kan sammenligne ydelsen!

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 17-12-04 17:52

Mc Feast, hvad er det 100 % du vil ha os til? Skal vi gi dig en komplet liste over hardware, så du bare smider dit kort nummer ind i et felt og modtager det vi synes du skal ha 2 dage efter? For jeg synes da efterhånden det står ret klart...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-12-04 17:52

Her er et link til grafikkortet
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97006

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 17-12-04 17:54

hehe tedd, det er først nu jeg fatter hvor dum jeg var ang bundkortet...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-12-04 17:54
Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 17-12-04 17:56

dejligt link

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 21-12-04 10:15

nå, hvad bliver det til?