/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
ang. regler for børn i firmabil
Fra : nielspreus
Vist : 4125 gange
50 point
Dato : 16-12-04 17:27

Er der nogen som kender reglerne for at have børn med i firmabil?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-12-04 17:30

www.tax.dk har en del stående om emnet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-12-04 17:31

Børn med i firmabil er ikke lovligt.
Det er et forsikringsspørgsmål først og fremmest, idet reglerne siger, at kun folk ansat i firmaet må transporteres i firmabiler.
Derudover kan det blive et stort problem med told og skat, idet man kan skønne, at bilen benyttes til privatkørsel og dermed er afgiftspligtig som en personbil.

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-12-04 17:31

http://www.tax.dk/pjecer/firmabil.htm her blandt andet. Men surf lidt rundt på siden. Told og skats egen hjemmeside har vist også et par afhandlinger.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 16-12-04 17:36

Om børn må være i firmabilen er et spørgsmål, du skal stille til din arbejdsgiver. Det er nemlig dem, der afgør om du må eller ej.

Vedr. beskatning af firmabilen (gulplade), så er det vedtaget at så længe at man ikke omlægger sin rute mellem hjem og arbejdsplads, for at aflevere barn i børnehave/skole, skal man ikke beskattes. Altså skal skolen el. lign. ligge på ruten, du alligevel vil køre.

Håber at dette var svar på dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 16-12-04 17:37

Når jeg hører ordet firmabil, så er det ensbetydende med at det er en bil firmaet stiller til rådighed og som du beskattes af...... og selvfølgelig må du i disse tilfælde have børn med i firmabilen (hvide plader)

Gule plader.....der er jeg ikke sikker, men dova er nok inde på noget af det rigtige....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-12-04 17:44

Til JimsChatox's kommentar.
Ja det er hvis det er gulpladebiler der udelukkende bruges til erhvervskørsel for firmaet, at reglerne er sådan.
Men også hvide plader, hvis den kun er til firmakørsel og altså ikke er anført som fri bil, som man beskattes af som du rigtigt siger.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-12-04 17:49

Grunden til de skrappe regler med gulpladefirmabiler, også selv om man som en nævner, ikke fraviger sin rute, er at forsikringen ikke dækker nogen der ikke er ansat i firmaet hvis der sker en ulykke.
mvh dova

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 16-12-04 18:08

Hvor står der henne at der er tale om en gulpladebil?

De jobs jeg har haft som involverede en firmabil, der er jeg blevet beskattet af bilen, og derfor indgår den som en del af familien, der må køres fra hvor som helst til hvor som helst med hvem du måtte ønsk at transportere, der er ingen begrænsninger HVIS DU BLIVER BESKATTET AF BILEN

Kommentar
Fra : nielspreus

Dato : 16-12-04 18:10

Det er en gulpladebil som firmaet har, men det er ikke en `firmabil`som jeg bliver beskattet af.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-12-04 19:33

Så må du i realiteten ikke medbringe privatpassagerer, ligesom du faktisk ikke engang må holde ind ved købmanden for at handle på vej til/fra arbejde.

Og det er ikke noget firmaet kan give lov til, idet de ikke må tilsidesætte told og skats regler.

mvh dova

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 16-12-04 21:42

Faktisk skal du have en god grund til overhovedet selv at køre til/fra arbejdet i firmabilen, hvis du ikke skal beskattes af fri bil. Det kan fx. være som del af vagtordning, og bilen er specialindrettet.

Hvis du i øvrigt er berettiget til at undgå beskatning af fri bil, er der såvidt jeg husker en praksis om, at mindre afvigelser fra din rute, som fx. hvis du handler ind på vej hjem, ikke medfører beskatning.

Jeg må desværre nok give de andre ret i, at du ikke må have børn med i bilen. Hvis du gør det, eller i øvrigt bruger bilen privat bliver det dyrt både for dig og din arbejdsgiver. Du bliver beskattet af fri bil, mens din arbejdsgiver skal betale momsen samt forhøjet registreringsafgift på bilen.

Kommentar
Fra : nielspreus

Dato : 17-12-04 21:02

tak for svaret paulus1 det var fyldestgørende og ganske forståligt. God jul.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 18-12-04 16:48

Hov nielspreus
Du skal huske at acceptere svaret, så spørgsmålet kommer i rubrikken over besvarede spørgsmål. Og så Paulus får sine point
Oven over Paulus' kommentar står der "accepter som svar", der skal du klikke og tildele stjerner.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : nielspreus

Dato : 19-12-04 16:26

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : ekkert

Dato : 08-02-05 00:49

Hvad nu hvis det er ens eget firma med firmabil på hvide plader - hvad er reglerne så?

Kommentar
Fra : Abelka

Dato : 29-04-05 20:54

Et helt konkret spørgsmål i lidt samme kategori, men som jeg alligevel ik helt synes jeg finder svaret på...

Min mand er kørende sælger, og kører dagligt rundt i hele København i en gulplade personbil.
Må han hente og bringe vores søn i institution (som jo naturligvis ligger et eller andet sted på vejen han kører ;) )