/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
skærebræt
Fra : monia
Vist : 5167 gange
100 point
Dato : 15-12-04 15:44

Hej jeg har levet et skærebræt og jeg vil høre om men skal behandle det med noget før men bruger det. Fordi en til nu er det bare et stykker af træ.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-12-04 15:48

mit råd - nej - det skal bare være slebet - eventuelt olieret Det er en ualmindelig dårlig ide at for eks lakere det

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-12-04 16:18

madolie

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-12-04 16:38

linolie, gerne koldpresset, hvis du har det. Madolie kan gå hen og harskne, mens linolie hærder. Og hold det langt væk fra opvaskemaskinen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-12-04 16:42

Linolie er det bedste du kan give det.
smør det på, lad det tørre, og slib let med fint sandpapir, og så et godt lag linolie igen.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 15-12-04 17:16

Jeg har læst, at man ikke må anvende linolie på spækbrædder og lignende fordi det kan danne grobund for bakterier.
Her er et eksempel på en advarsel.

http://www.silvan.dk/silvan/d947gdsf.nsf/FS_NotesMain?OpenFrameSet&Frame=NotesBody&Src=%2Fsilvan%2Fd947gdsf.nsf%2F0%2Fc3e208589635fd20c1256d8d0025e158%3FOpenDocument%26AutoFramed
Når man anvender madolie skal den vaskes af efter indtrængning i træet.
Man kan også nøjes med at vaske brædtet med sæbespånevand.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-12-04 19:39

nemlig - BjarneD - og madolie kræver gentagen altid pga det bliver harsk - og kommer brædtet i opvaskemaskine er det hip som hap .

INTET eller kraftig sæbespånevask - husk at skylle

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-12-04 20:09

Madolien skal bare mætte overfladen på træet og så skal den vaskes af igen, men afvasking med sæbelud (sæbespåner) er fuldt tilstrækkelig og fuldt hygiejnisk. Alle olier, som ikke er fyldt med andre kemikalier kan nedbrydes (spises) af bakterier, og den linolie som kan bruges til at beskytte træ er tilsat svampedræbere og muligvis det der er værre.
Når vi olierer et trægulv skal det jo også vaskes.
Ubehandlet (afvasket træ) virker bakteriedræbende i sig selv og er derfor det allerbedste materiale som skærebrædt/spækbrædt.

Kommentar
Fra : monia

Dato : 16-12-04 11:10

Tak for alle kommentar.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-12-04 13:21

Til din orientering så har du sat 100 point for spørgsmålet, som er trukket fra din konto disse point tilfalder først en anden bruger hvis du godkender svaret ved at acceptere lige over datoen i den kommentar du vil acceptere.
Du vælger bare den kommentar som du syntes hjalp dig bedst.
Det er frivilligt, at acceptere en kommentar som svar, men det er en slags tak for hjælpen.
Husk det er dig der bestemmer og du skal ikke give mig point fordi jeg skriver dette (jeg har rigeligt).

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 17-12-04 10:25

den eneste mad olie der kan anvendes er vindruekerne olie,da alle andre afgiver smag. hæld en liter i en tæt pose med brædtet i og lad det hele trække ind,så skal du for eftertiden kun tørre det over med et stykke køkkenrulle fugtet med olie. Hvis du får mørke render af kødsaft og lign, så brug groft salt og en neglebørste eller stålbørste. ps. spækbrædder der skal bruges til rå fødevarer, SKAL være lavet af bøgetræ, da alt andet træ kan give grobund for bakterier, så som salmonella og andre hyggelige baktusser.

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 25-12-04 19:43

Hvilken træsort har du brugt? Og du kan forebygge mug m.v. ved ca. en gang om måneden at pensle det med 1/2 cl atamon blandet med 2cl sprit (f.eks vodka eller smaps uden smag)

H-J

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 25-12-04 19:43

øh: snaps

Kommentar
Fra : HunSen

Dato : 25-12-04 19:47

glemte at skrive, at hvis du knuser en c-vitaminpille i blandingen reducerer du også harskning.

Kommentar
Fra : mkibsgaard

Dato : 06-01-05 22:31

giv mig pointene.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 05-03-05 22:32

Ved du hvad monia ,du har ikke givet nogen de point du har stillet til rådighed, og det synes jeg er ok ,jeg kan fortælle dig, at jeg er totol ligeglad med de der poient .Min professionelle omgang med træ, til bla mad brug ,vil jeg anbefale dig parafinolie ,den harskner ikke, og man må drikke den ,så helt galt er det ikke, og det virker, af andre svar synes jeg at maskinsnedeker han har også læst lektien . Hvor mange tro du der ved hvad det betyder at en olie harskner ?

MVH patrol2.

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 27-10-05 08:59

jeg tror det er på tide at lukke dit spørgsmål. vi er nogle stykker der ,ligesom patrol2 er ligeglade med pointene, men når du ikke lukker dit spørgsmål er det flabet overfor dem, som bruger tid på at hjælpe dig.

Godkendelse af svar
Fra : monia

Dato : 23-06-06 19:43

Tak for svaret BjarneD.