/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Afskrivning af IT/EDB mindre driftsmidle~
Fra : indy9
Vist : 1808 gange
100 point
Dato : 13-12-04 12:21

Jeg har et momsregistreret enkelmandsvirksomhed og jeg ved at topgrændsen for afskrivning af mindre driftsmidler er på ca. 10.500.- ex. moms. pr. enhed. Hvis enheden kommer over dette beløb SKAL man afskrive med 25% over en årrække. Eller hvis enhederne skal fungerer sammen(scanner, PC, printer) vil de også tælle som een enhed.

Spørgsmålet er så hvornår flere enheder tæller som een. Kan man straksafskrive indkøbt 1. stk. Laptop(9000,- ex. moms) og en storformat printer(9000,- ex. moms) samtidigt?. Da printeren har sin egen eksisterende computer (RIP) og er IKKE koblet op med Laptop'en og skal IKKE bruges sammen. Ifølge Startselv's ekspertpanel, kan man ikke afskrive dem da det er IT-udstyr og IT-udstyr SKAL afskrives med 25% over en årrække. Jeg er dog ikke enig, og derfor spørger jeg jer hvilken viden/erfaring I har med ligende problematik.

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 13-12-04 16:08

Det afgørende er, om enhederne er bestemt til at "fungere sammen".

Er de begge en del af et netværk?
Skal laptoppen kobles på netværket?
Har laptoppen egen printer?

De spørgsmål er umiddelbart afgørende.
Det kan dog blive svært at overbevise skattemynighederne om, at laptoppen ikke er skal have en eller anden slags forbindelse til det andet it-udstyr.

Din printer skal under alle omstændigheder aktiveres og afskrives, idet den skal fungere sammen med den eksisterende computer, og anskaffelsessummen for de to enheder tilsammen overstiger kr. 10.800.

Kommentar
Fra : indy9

Dato : 13-12-04 16:30

Tak for dit input.
Ja, det er måske et spørgsmål om gode argumenter overfor skattemyndighederne. Mht. at printeren SKAL afskrives for anskaffelses summen overstiger 10.800, så skylder jeg lige at sige at den PC som printeren skal fungere sammen med er en "gammel" privat computer som bliver overført i firmaet, handelsesværdien af denne "brugte" PC overstiger ikke 1800,- så det er jo godt nok.

Jeg er selfølgelig ikke interesseret i at gøre skattemyndighederne sure på mig (og min virksomhed) så jeg vil gøre det rigtige. På den anden side så er jeg selfølgelig meget interesseret i at kanne afskrive så meget som muligt, så jeg har nogle midler at arbejde med i 2005.

Hvordan ville du forholde dig?, ville du tage en snak med den lokale skattekontor før afskrivningen, eller "den der ikke spørger, får ikke nej" princippet?. Lægge en lille lap papir med regnskabet, hvor du redegør for ovenstående?

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 100 point
Dato : 13-12-04 23:35

Du skal være opmærksom på, at det ikke er handelsværdien af det andet udstyr, der afgør om din printer kan straksafskrives. Jf. Afskrivningslovens § 6 er det anskaffelsessummen der er afgørende.

Hvis du har anskaffet andet udstyr for over 2.000, der stadig indgår i "samlesættet", også selv om det tidligere er straksafskrevet, skal din printer aktiveres og afskrives med 25% årligt.

Sandsynligheden for at der ikke sker korrektioner er selvfølgelig større hvis du snakker med skattekontoret. Du skal dog være opmærksom på, at de ikke nødvendigvis er bundet af deres svar.

Godkendelse af svar
Fra : indy9

Dato : 17-02-05 12:57

Tak for svaret Paulus1.