/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
vectia pentium ll
Fra : flemming1312
Vist : 520 gange
100 point
Dato : 12-12-04 20:46

Jeg har fået en comp, som skulle være smidt ud, men jeg kan ikke komme ind systemet, fordi den spør om et pasword.
Når den starter op kommer der en blå skærm op med ordet VECTIA, sikkert navnet på comp, men der står også HP på kabinettet.
Så nu ville jeg gerne vide om jeg bare skal smide den tilbage i containeren igen, eller forsøge at slette harddisken og instl. ny win. HVIS BARE JEG KAN KOMME IND OG GØRE ET ELLER ANDET. - OG HVORDAN GØR MAN DET ?
På forhånd tak
Flemming

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-04 20:52

Hvis det er en stationær kan man som regel fjerne password ved at resette BIOS hvilket kan gøres ved at flytte en jumper eller ved at udtage batteriet.
På nogle kan det gøres ved at holde Ins knappen på tastaturet nede under opstart.

Kommentar
Fra : flemming1312

Dato : 12-12-04 21:40

Hej bjarne.
Tak, men jeg ser lige nu efter du harr sagt det at der slet ik er noget batteri i den, men der er vel ingen ting ma n kan få til at virke hvis batt. mangler, er der ?
Til sidst, hvad er ins knappen for en fætter, og hvor sidder den

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-04 21:45

Det vil være den første jeg har hørt om, der ikke har batteri.
Batteriet anvendes til at computerens ur kan gå når den er slukket og til at holde indstillingerne i BIOS, der jo er computerens opstarts program.
Den slags password du beskriver er som regel indsat i BIOS indstillingerne og kan derfor (normalt) fjernes ved at lade indstillingerne nulstille til fabriks default.
Ins eller insert knappen sidder på tastaturet i samme gruppe som Delete knappen, sikker lige over.
Det e rikke sikkert at det vil hjælpe, men det er så simpelt, at det er forsøget værd.
De batterier der anvendes er flade knapbatterier, der e rmonteret på bundkortet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-04 22:00

Så vidt jeg kan finde ud af er der tale om en HP Vectra og jeg formoder, at det er en desktop model. Det er en professionel firmamaskine og hvis det har været en server kan password være mere udspekuleret, men ikk enødvendigvis.

Kommentar
Fra : flemming1312

Dato : 12-12-04 22:28

okay, ja der er nok rigtigt, den kommer fra et firma jeg gør rent, de har altså smidt den ud, men jeg ved jo heller ikke om den er til noget eller jeg bare skal drøne den ud igen, og så lade være med at spilde mere tid med det.

Men Bjarne du ka sige hvad du vil der er ikke noget batteri i den, jeg kan se at det er taget ud. batterihullet er tomt, det er måske derfor den opfører sig som så.
Men den skriver når jeg starter den op: CMOS SETTINGS : WRONG
CMOS DISPLAY TYPE WRONG.
Press F2 To run setup
Press f1 to load default values and continue.............
Og hvis jeg trykker på enten f1 eller f2 ja så siger den: Enter CURRENT pasword___ og det ville være som at finde en nål i en høstak, at prøvet at gætte sig frem - det virker heller ikke med insert knappen

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 12-12-04 22:34

Det er hvad jeg frygtede og det var derfor jeg skrev det sidste.
Jeg vil selvfølgelig ikke bestride at batteriet er fjernet, men jeg troede du mente at der ingen havde været.
Det giver lige som sig selv, at det jeg foreslog ikke vil hjælpe og netop da det er en pro maskine kan der være lavet et password som aktiveres fra et andet sted på bundkortet, og det er noget sværere at omgå.
Koden kan muligvis knækkes, men ud fra det beskrevne vil jeg tro at der er tale om en computer på max 300 mhz og den er ikke til meget så spørgsmålet er om det kan betale sig.

Godkendelse af svar
Fra : flemming1312

Dato : 12-12-04 22:40

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : flemming1312

Dato : 12-12-04 22:42

ja den er på 333 mhz, men den ryger bare ud til højre igen.
ellers tak for hjælpen
Flemming

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-12-04 22:42

Det var jo ikke meget jeg kunne gøre for dig.