/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Overvægt og ridning!
Fra : BrMa
Vist : 4480 gange
20 point
Dato : 09-12-04 21:35

Hjææælp....
Jeg er en overvægtig kvinde på 28 år og vejer 125 kg.
Jeg er fuldstændig "hooked" på, at begynde at ride igen!
P.g.a. min overvægt prøver jeg på at bilde mig selv ind, at det er synd for hesten, hvordan skal jeg dog komme op, og bla, bla, bla, hvor andre siger: hold nu op, hesten er et stærkt dyr og selvfølgelig kan du begynde at ride igen!
Men... Hvor lille en hest kan jeg tillade mig at vælge og hvilken hest type skal jeg vælge?????
Hvilken race har det bedste nybegynder-temperament, men kan samtidig holde til stor vægt?????
Hvor gammel skal sådan en hest være og hvilken uddannelse skal den have gennemgået, før jeg kan bruge den?????
-Jeg er 1,68 cm høj!
-Vejer 125 kg.!
-Det er 15 år siden jeg sidst har redet, så jeg betragter mig selv som nybegynder!
-Jeg vil IKKE ride på en 2-meters hest, -tør ikke!
-Jeg har i sinde at starte på et voksen-nybegynder-hold på rideskole!
Håber nogen kan/vil hjælpe med at svare på mine spørgsmål, og evt. komme med lidt god viden, samt moralsk opbakning!
M.V.H.

Accepteret svar
Fra : Trinethk

Modtaget 30 point
Dato : 09-12-04 21:45

Nordbakker/fjorhest- det er det samme,,, sådan en ville være perfekt.
den er hammer stæk, og stille og roglig.
Det er en træk hest, man bruger den tit til hestevogn og sådan. De er skam normalt ikke så store igen :)
Du kender den når du ser den, det er den gule hest, med klippet man.

Kommentar
Fra : BrMa

Dato : 09-12-04 21:49

Mange tak... kender den godt og det var måske værd at overveje!
Det er vidst forøvrigt heller ikke så dyr en hest!

Godkendelse af svar
Fra : BrMa

Dato : 09-12-04 21:53

Tak for svaret Trinethk.
Ville gerne have lidt mere at vælge imellem og måske lidt mere uddybende, men jeg er taknemlig for alt og alle svar!

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 09-12-04 21:54

Syntes jeg bestemt du skulle gøre,,,ridning er fedt,,, og man for masser af motion ved det.
nej,, den er ikke så dyr,,, selvfølgelig kan man få nogle til 100.000 men mener da også man kan få en til 10.000 eller mindre :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-04 21:54

En hest der ikke må være for stor og som er lidt robust og kan bære noget vægt.
Jamen du skal da have en Islandsk hest. Den passer lige i størrelse til dig.
De er omkring 1,30- 140 cm høje.
Og hvad skal den kunne.
Den behøver faktisk kun at være tilredet, så den er vant til sadel og kender de almindelige kommandoer.
Alderen på den er såmænd ikke så vigtig, men nu skal den jo være et par år inden den er voksen nok til at ride på, og så skal den være tilredet, så en hest på 3-4 år og opefter.
Men hvis du skal ud at købe en hest, vil jeg råde dig til at få hjælp af en hestekyndig, der kan vurdere ting som helbred, alder og temperament på dyret.
Lige en ting mere
Det er sådan set ikke hestens størrelse der betyder noget for om man skal være bange eller ej, medmindre man har højdeskræk.
Mange mindre heste og ponier er betydeligt mere temperamentsfulde end de store.
Men held og lykke med det, for selvfølgelig skal du da i gang med det når du så gerne vil.

mvh dova

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 09-12-04 21:57

friser er også en stæk og omgændelig hest. Men den er dyr.
Så er der Jyske heste,,, men de er mega store og meget tykke, det er udelukkende en træk hest.
hvis du starter på en rideskole, er jeg helt sikker på at de giver dig en nordbakker.

Kommentar
Fra : BrMa

Dato : 09-12-04 22:01

Jeg er faktisk lidt vild med Frieseren, jeg har godt nok set at den er dyr, men er den ikke billigere, hvis man kan være heldig, at få fat i sådan eén uden papirer?

Hvor får man fat i en Frieser?

Hvad koster de normalt?

Hvilke stangmål fås de i?

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 09-12-04 22:03

Som dova siger er Islænder også en muglighed.
Hesten er stæk og godmodig. Men den er ikke ret stor. Så tror måske du ville komme til at føle dig meget stor i forhold til hesten. Men bære dig,,,, det ville den godt kunne :)

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 09-12-04 22:07

friser er meget dyre fordi de har været renavlet i over 100 år.
tror faktisk du kan få en bøde hvis du blande den med andre heste.
Måske kan du være heldig at få en der er billig pga "forkert" udsende.
Nogle heste fremkalder en Kluk lyd når de traver, lyden kommer fra halsen, pga en medfødt fejl. Det genere eller skader ikke hesten på nogen måde. Men den kan ikke bruges til avl.

En friser koster vel omkring de 50.000 til 100.000 men det skal jeg nu ikke gøre mig klog på !

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 09-12-04 22:09

PS. En anden gang, så vent lidt med at accepter svaret.
Hvis du venter kommer der mange flere svar, fra folk som er intreseret i at vinde de 20 point :)

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 19-01-05 17:59

Hej BrMa.
Kan godt se at dit indlæg ikke er helt nyt og at du har accepteret et svar. Jeg har selv redet islandske heste gennem flere år og har selv nogle stykker. Hvis du er interesseret i islandske heste, vil jeg anbefale dig at gå ind på Joras.dk. Her skulle det være muligt at finde rideskoler med islandske heste. Hvis du ovenikøbet drømmer om, at købe en, så er der også en del salgsannoncer. Jeg vil FRARÅDE dig at købe en ung nytilredet hest....Hvis du selv er ny, har du brug for en hest der kan sit kram. Som bekendt har islænderen flere gangarter og hvis du køber en utrænet, risikere du at der går helt klappekage i gangarterne. Det er hverken hensigtsmæssigt for dig eller hesten. Hvis du køber en islænder vil det være en fornuftig investering at deltage i undervisning....Det er nu sjovest at ride islænder, når man kan "skifte gear". Indenfor islænderverdenen findes der en del lokalklubber (se joras) og der er garanteret en i dit lokalområde. Her holdes der ofte weekendkurser for ryttere med egen hest...Det koster normalt max 700-800 for en weekend, men det er en uvurderlig hjælp hvad enten man er ny eller gammel i gårde. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men vil lige informere dig om at det ofte er sådan at hestene har tendens til at være lidt billigere i Jylland, men du slipper nok ikke med under 25000 kr. Man skal selvfølgelig ikke betale overpris for sin hest, men man kan sige at købesummen er en engangsudgift.....De månedtlige udgifter er de samme hvad enten du køber en god eller dårlæig hest. Syntes du skulle starte med at få noget undervisning og hvis du gerne vil have din egen på et tidspunkt, så få ENDELIG en kyndig person med (fx. din rideinstruktør). Held og lykke med det.....Og gør dig delv den tjeneste, at indfri dit ønske....Islænder eller ej.