/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Lønsamtale
Fra : David2000
Vist : 4845 gange
50 point
Dato : 07-12-04 15:43

Hvad synes I om følgende brev der skal sendes til chefen?
Er der en chance for at jeg bliver fyret?
Kommentarer ønskes.

" Ang. lønsamtale i september

Hej Peter,

Jeg har endnu ikke fået svar på følgende spørgsmål:

Jeg blev ansat i april 2001 og Søren Hansen i marts 2002.
I de sidste fire år har jeg fået masser af ros for min indsats og de gode resultater jeg har opnået.
Og i lønforhandlingerne bliver der altid sagt at vi får samme lønstigning.
Hvordan kan det være at Søren Hansen, fik ca. 2000 kroner mere i løn end jeg?
Altså før han blev projektleder. Han var ikke engang tilfreds med sin løn. "

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 07-12-04 15:49

Hej David
Hvis i har "hemmelig løn" så kan du godt komme i fedtefadet ~ det bedste vil være at tage en direkte konfrontation og spørge direkte på en lønstigning evt. op til overenskomsten ~ svarende til din jobfunktion

Bliver han sur. så bliver han det alligevel på et senere tidspunkt

Held & lykke

krakgt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-12-04 15:52

har du tænkt over at folk udemærket kan få samme løn men forskellen kan ligge i for esk skatten - fradrag osv ????

Uden at fornærme dig - for det er ikke meningen - så lyder det nærmest som om du er misundelig - og at omtale andre i et brev - tjah - hvis det ikke vedrører din sag så er det for lavt efter min mening.

Vil du have mere i løn og har krav på det så gå lige til biddet - langt nemmere for begge parter

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-12-04 15:53

esk = eks - beklager virussen i tastaturet *GGG*

Kommentar
Fra : David2000

Dato : 07-12-04 15:55

Vedkommende er ikke ansat i virksomheden og har sagt op.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-12-04 15:59

David2000 - det er stadig omtale af trediemand - og derfor uvedkommende !
I mine ører lyder det lidt som " alle de andre får is - så vil jeg også have "

Kommentar
Fra : David2000

Dato : 07-12-04 16:00

Og for nylig opdagede jeg at dem der blev ansat i sidste år får også mere end jeg.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 07-12-04 16:10

Handler samtalen om din løn eller om Sørens??

Regel nr 1: Tal aldrig om andre når du er til lønsamtale, det er dine egne kvalifikationer du skal belønnes for.

Hvis en ansat kom til mig med den smøre du skriver ville jeg kalde ham et tudefjæs og sige han kunne kigge efter en anden arbejdsplads hvor alle bliver behandlet lige.

Undskyld de hårde ord, men det er VIGTIGT at du ikke drager andre ind i dine forhandlinger, du kender ikke alle detaljer i aftalen mellem Søren og chefen, og du kan nemt komme til at træde meget ved siden af ved at nævne det

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 07-12-04 16:18

David2000

Udførte i det samme arbejde?
Har I på noget tidspunkt fået det samme i løn?
Hvis din tidligere kollega fik 2000.- mere i løn kan det skyldes, at han var bedre til at forhandle sig til sin løn.
Jeg tænker på bruttolønnen før skat.
I kan jo godt have fået den samme % i lønstigning.
Det er en dårlig ide at skrive til sin chef. Det kan opfattes som en svaghed fra din side.
Tal med din chef i stedet for.
Alle kan risikere at blive fyret. Din arbejdsgiver kan fyre dig uden grund, han skal bare overholde opsigelsesvarslet.
Hvis du er utilfreds med dit job, så søg et andet. Muligheden for et andet job er altid større, sålænge du er i en uopsaft stilling.
Som arbejdsledig er det ikke let.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-12-04 16:19

uopsaft = uopsagt

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-12-04 16:33

Lad være med at bruge andre som argument for lønforhøjelse, det vil aldrig føre til noget godt. Sæt dit krav til virksomheden hvad du mener du skal have løn i forhold til din uddannelse, arbejsområde, viden, ansvar mm.
Så må du se hvad virksomheden siger til det. Såfremt du ikke får en lønforhøjelse som du mener du har fortjent, er der kun een vej og det er at søge sig et andet job.
Held og lykke med dit forehavende.

//bentjuul

Kommentar
Fra : David2000

Dato : 07-12-04 16:50

Mange tak for de gode råd.

Godkendelse af svar
Fra : David2000

Dato : 07-12-04 16:52

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-12-04 19:15

Selv tak

Tænk dig nu om, før du kontakter din chef.

Hilsen ans og