/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Risengrødsgryde
Fra : yttan
Vist : 7029 gange
100 point
Dato : 05-12-04 23:04

Risengrød skal koge i tykbundet gryde. Men hvilken gryde er bedst. Materiale? Købte sidste år en meget dyr stålgryde, som de i forretningen påstod var alletiders til risengrød. Men ak, grøden brændte meget på selv under svagt blus. Hvad med kløverblads. Er der nogen der kender noget til det?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-04 23:08

jow den hoppede jeg også på - men er gået tilbage til min mors gamle emaljerede tykbundede gryde og så går det ikke i sort - du kan sikkert finde en i en genbrug hvis du ikke vil ofre tid og penge på at rende efter en

Alternativt så brug høkasse metoden - så behøver du ikke at stå i køkkenet hele tiden

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 05-12-04 23:29

Tja, det går stort set aldrig galt for mig.
1. En hvilken som helst gryde (helst tykbundet)
2. Skyl den i koldt vand uden at tørre (hvorfor ved jeg ikke, men det er noget, jeg har arvet)
3. Rør KONSTANT (!!!!) imens det koger ca. 20 min.
4. Tag gryden og put den ind i en dyne.
En times tid senere skulle der være ubrændt risengrød.Man kan så evt. sætte den over igen for at sikre en vis temperatur.......
Og så kanel blandet med sukker og en smørklat. (ikke Kjærgårdens eller noget... - en smørklat!) Serveres med KB Hvidtøl eller lignende. (TIP: Dagen efter er det genialt at vende rundt på tingene: Koldt risengrød med opvarmet KB-juleøl, som hældes over!)

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 05-12-04 23:42

Man kan uanset gryde, næsten ikke undgå, at risengrød brænder på hvis man ikke rører i det næsten hele tiden.
Den med vandet som just universe nævner, er et gammelt husråd til hvis man skal koge noget med mælk, og det virker fint.
En anden god løsning til risengrøden, er at putte risene i en smule vand og koge dem få minutter før mælken kommes i, det smages ikke på grøden og det er også ret effektivt mod at det brænder på, men alligevel husk at røre i det.
mvh dova

Kommentar
Fra : lillegubbi

Dato : 06-12-04 07:29

Hos forbrugerstyrelsen har de testet gryder. Der kan du se hvilke gryder der er bedst til hvad. Og det viser at det faktisk er de billige der er de bedste gryder generelt.
Prøv at kigge på denne side:
http://www.forbrug.dk/test/testbasen/koekkengrej/

Håber det kan give dig noget hjælp

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-12-04 15:43

Ældre husmødre, har en teknik når de koger risengrød, der gør at det er ligegyldigt om gryden er tyk ellertyndbundet,: De bringer gryden i kog, og tager den så f ilden/komfuret og sætter den i høkasse. Det er vist de færeste der har høkasse nu, så pakker man den istedet i avispapir, sætter den in under dynen i et par timer eller lidt mere, varmer op til ca kogepunktet og grøden er serveringsklar!
Hvis du koger i en aldrig så tykbundet gryde, så brænder risengrød altid på - mere eller mindre. gør forsøget en af dagene så behøver du ikke være bange for at stå med en uspiselig grød juleaften - du bliver glædelig overrasket!

Kommentar
Fra : sisselogebbe

Dato : 11-12-04 12:11

Hvis du har en mikrobølgeovn så er det supernemt at lave risengrøden i den og så undgår du at det brænder på.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 19-12-04 13:19

En supergod risengrød får man ved at bruge halvt vand og halvt piskefløde. Først koges risene i vandet, til dette er opsuget (det allernemmeste er selvfølgelig i en mikrobølgeovn. Dernæst tilsættes fløden og grøden koger videre ved svagt blus eller i mikroovnen til den har den rette konsistens.
---
Og hvis din gryde nu ER brændt på. så kom et par spiseskefulde soda i og så meget vand, at det dækker det brændte godt og vel. Kog i et par minutter og lad stå, til du kan have hænderne i vandet. Så går det brændte af som ingen ting.
God Jul

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-01-05 23:43

Fik du held med grøden?+

Kommentar
Fra : yttan

Dato : 07-01-05 11:27

Jo, tak for svar. Det har jo lidt at gøre med, at man ikke "orker" at stå og røre i grøden hele tiden, men det er åbenbart det, der skal til. Og - så til sidst ind under dynen. Godt Nytår

Godkendelse af svar
Fra : yttan

Dato : 05-05-05 21:32

Tak for svaret dova.