/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Danske sange søges
Fra : Kjeldbjerg
Vist : 6956 gange
100 point
Dato : 04-12-04 00:39

Står og skal til 60 års fødselsdag i næste uge (hos min moar) , og skal have lavet en sang. Vi er blevet enige om at vi vil tage nogle vers fra eksisterende (populær) sange, og lave dem til én sang.
Sangene skal handle om/indeholde noget om hhv Mor, Mormor og Svigermor. Dvs først et vers om mor, så et om mormor osv.
Problemet er så bare at vi ikke kan komme i tanke om nogle danske sange der handler om disse ting.

Hjælp ønskes, gerne med links til hele teksten?

Har prøvet Google og Jubii, uden det store resultat. Men der må da være nogle sange med vers om mor, mormor og svigermor (Vi har fundet Kære Lille Mormor, så den behøver I ikke skrive).

Ps. Hun ejer ikke selvironi, så det skal være søde sange, dog må der gerne være lidt kant på svigermor-versene

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-12-04 00:54

Hvem husker lige den og hvem der sang: Svigermor-svigermor, du er alle tiders svigermor. Det er jo noget med at når han ikke er tilfreds med konens mad, "så tar jeg hjem til svigermor. svigermor. Det er måske forlidt til at finde den hvis du ikke kender den i forvejen.
Mor er jo let nok, der er masser "Mor er den bedste i verden--"

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-12-04 00:54

Hvem husker lige den og hvem der sang: Svigermor-svigermor, du er alle tiders svigermor. Det er jo noget med at når han ikke er tilfreds med konens mad, "så tar jeg hjem til svigermor. svigermor. Det er måske forlidt til at finde den hvis du ikke kender den i forvejen.
Mor er jo let nok, der er masser "Mor er den bedste i verden--"

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 04-12-04 01:03

Tja.... det er et svært emne, men et link kan jeg give dig:
http://home6.inet.tele.dk/svaap/morsom.htm
her er en del morsomme ældre sange med lidt musik til
god fornøjelse
Benny

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-12-04 01:05
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-12-04 01:09

Kjeldberg

Da det jo er din moar's fødselsdag, bør den jo nok starte med et vers fra: "Mor er den bedste i verden".
Næste vers om Mormor, skal så selvfølgeligt komme fra: "Kære lille Mormor".
Svigermor beskrives vel bedst i: "Svigermor".

Nu har du titlerne. Så går du ind i :

http://www.bib.dk

søger under musik, og så finder du dem såvel på LP, måske CD som måske tekst.

Tal med en musik-bibliotekar om det, så får du endnu bedre hjælp. Det er sådan noget de får løn for. Held og lykke og god JUL til dig og dine. Arne

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-12-04 01:24
Kommentar
Fra : Reset

Dato : 04-12-04 07:05

Var det ikke Jørgen Winckler der sang om svigermor?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-12-04 07:16

Reset

Du har ret.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 04-12-04 10:18

Hejsa

Her er lige nogle links hvor du kan finde danske sange

http://www.danskesange.dk/

http://www.festlige-sange.dk/

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : Kjeldbjerg

Dato : 04-12-04 11:26

Mor er den bedste i verden havde vi også snakket om, kunne bare ikke finde teksten. Men jeg vil da lige tjekke alle linksne om der er noget.

ps. er det ikke Michael Winckler der sang om Svigermor?

Kommentar
Fra : Erik10

Dato : 04-12-04 11:58

Hej
Prøv dette link:http://home2.inet.tele.dk/pem/

mvh
Erik

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-12-04 17:41

NIX Kjeldberg, det var Gustav Winckler. Hans bror Jørgen boede her i Herning men døde for nogle år siden. Jeg er sikker på det ikke var ham. Michael er Gustavs søn og synger lidt i retning af sin far. Det kan da godt være at han har lavet en indspilning af nummeret, men det var altså Farmand der kom først med den.
På Biblioteks-databasen finder jeg tit såvel noder som tekster til danske sange. Se mit første svar.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-12-04 20:58

Jeg gav tidligere Reset ret i at det var Jørgen. Det var en fejl. I øvrigt er det Richard Ragnwald der har indsunget "Kære lille Mormor". Jeg har også hørt ham ændre teksten til "Kære lille Farmor". Han har sin egen hjemmeside. Søg den på Google. Der kandu måske finde teksten.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 100 point
Dato : 04-12-04 21:05

Nu har jeg haft tid til at lave en søgning på Biblioteksdatabasen. Jeg må med skam melde at min seneste udmelding om at det ikke var Jørgen, er forkert. Reset har ret, det var Jørgen Winckler der indsang svigermor. Jeg har fundet en bog der kan lånes på Biblioteket. Den indeholder såvel "Mor er den bedste i verden" som "Svigermor" og med både noder og tekst:
Citat
78.797
Imudico's melodibog 28 : for 1 stemme med becifring / samlet og redigeret af John Rasmussen. - Copenhagen : Imudico, cop. 1989. - 51 sider : 31 cm

Dansk, engelsk, svensk og russisk tekst.
På omslaget: For el-orgel, klaver og guitar med becifring og akkord-diagrammer.
Akkorder vist i klaviatur.
3 stykker uden tekst.
Med alfabetisk register til bind 1-28.
Indhold: Bag fængslets mure. O, hjælp mig madonna. Felicia adjö. Kalinka. Pige træd varsomt. Far til fire (Den første forårsdag). Lundeborghymnen. I en sal på hospitalet. Andalucia theme. I den gule lupin. Ring of fire. Pack up your troubles. Mor er den bedste i verden. Unchained melody. Svigermor. Katinka, Katinka. Hello Mary Lou. Lördagsafton. Station 13. Det er hende. Den store flugt. Jeg ved et spil om en vej. Tango barcarole. En dør på klem. For once in my life. Månestrålen. Fantasistykker i min egen maner. I skovens dybe stille ro. The tender trap. Der er lang vej til Barbados. Kostervalsen. I do, I do, I do, I do, I do. Papirsklip. It's a sin to tell a lie. Den allersidste dans. Sommerfuglen. The Muppet show theme. Riccardo Drigo: Harlekins millioner (Serenade).

Undskyld fejlene og god Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 04-12-04 21:21

Læg lige mærke til at den bog jeg henviser til er nr. 28, der er måske udkommet flere og der er alfabetisk register i bøgerne. Så der er da en god mulighed for at finde danske sange med noder og tekster.

Kommentar
Fra : wannabeme

Dato : 11-12-04 00:48

skriv en selv

Godkendelse af svar
Fra : Kjeldbjerg

Dato : 11-12-04 11:36

Jeg var på bib i mandags og låne bøgerne, så tak for svaret arne.