/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Sødestoffer der "feder"
Fra : sheetopia
Vist : 1548 gange
20 point
Dato : 08-08-02 12:09

Hej
Jeg har søgt og søgt efter svar på dette spørgsmål, og håber meget i kann hjælpe mig.

Jeg drikker/spiser sødestoffet cyclamat( det mener jeg flydende SØD består af..?) i ..jah, temmelig store mængder, da jeg er i gang med at komme ud af en anoreksi, og er bange for sukker, men elsker den søde smag.
Min mor går hos De Danske Vægtkonsulenter, og kom igår hjem med beskeden om, at hvis man dindtagerså meget af dette sødestof som jeg gør, kan kroppen "vende om" og omdanne det til kalorier - og så blev jeg jo rædselsslagen... - kan det passe?
Jeg mener bestemt det kun er sorbitol og de andre sukkeralkoholer der indeholder kalorier og kan optages af kroppen?

Håber der er nogen der kan svare

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 08-08-02 13:17

Hvis du er på vej ud af anoreksi, var lidt kalorier nok ikke det værste der (fysisk) kunne ske, men det har jo intet med sagen at gøre.
Allerførst må jeg sige at jeg ikke er læge eller ernæringsekspert, men har lært/hørt dette i anden forbindelse!!Jeg ved ikke om du motionerer, for så burde kalorier i form af sukker slet ikke være et problem. Sukker kan IKKE omdannes til fedt, og derfor feder sukker per definition ikke. Problemet er at man ikke hverken kan eller skal undgå at indtage fedt. Hvis man får så meget sukker ind i løbet af en dag, og IKKE motionerer kan sukkeret dække hele dit energiforbrug, og du forbrænder intet af fedtet. Så tager man på! Hvis du motionerer jævnligt kommer du dog til at forbrænde fedt, da man kun "kører" på sukkerdepoterne i ret kort tid. De genfyldes simpelt ikke hurtigt nok, så efter ca en halv times motion (afhængig af hvem du er og din fysiske form) begynder du at forbrænde fedt, uanset hvor store mængder sukker du optager. Hvis du forbrænder fedt tager du ikke på, uanset dit sukkeroptag. En kemiker kan fortælle at sukker IKKE under nogen omstændigheder kan omdannes til fedt!
Der er dog et problem med kunstige sødemidler hvis man vil tabe sig/undgå at tage på:
Den søde smag gør en sulten. De mætter ikke, og derfor får man lyst til at spise noget. Sukker mætter noget, og derfor får man ikke så stor lyst til at spise. Hvis man motionerer er det primært fedt man skal bekymre sig om, og da sukker IKKE feder er det ikke et problem, men den fedt der er i maden er. Derfor skal man altså undgå kunstige sødemidler!
Håber at det gav dig lidt brugbar info

Bye
Gennie

Kommentar
Fra : sheetopia

Dato : 08-08-02 13:35

Hej Gennie!

Desværre besvarede det ikke mit spørgsmål, da jeg ved alt det i forvejen

Det med at det gør en sulten er ikke relevant for mig, og det er netop det eneste jeg kan finde ud af ved at søge på søgemaskinerne...

M.vh.
MIR

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 08-08-02 13:58

OK, men det var forsøget værd. Har du prøvet at spørge farmaceuterne på http://www.sundhed.dk/servlet/amintro?amid=2&cx=44
Det kan være at de kan hjælpe dig!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-08-02 13:29

In article <Zj079.4482$ww6.507350@news010.worldonline.dk>,
sheetopia claimed the following:
>
> Jeg drikker/spiser sødestoffet cyclamat( det mener jeg flydende SØD
> består af..?) i ..jah, temmelig store mængder, da jeg er i gang med at
> komme ud af en anoreksi, og er bange for sukker, men elsker den søde
> smag.

Cyclamat har i laboratorieforsøg med mus vist sig at være kræftfremkaldende.

> Min mor går hos De Danske Vægtkonsulenter, og kom igår hjem med beskeden
> om, at hvis man dindtagerså meget af dette sødestof som jeg gør, kan
> kroppen "vende om" og omdanne det til kalorier - og så blev jeg jo
> rædselsslagen... - kan det passe?

Det er måske en af mine fordomme, men hvis du er ved at komme ud af anoreksi,
ville jeg tro at det var godt for dig at tage nogle kilo på - omend jeg ikke
kan udtale mig kvalificeret om det.

> Jeg mener bestemt det kun er sorbitol og de andre sukkeralkoholer der
> indeholder kalorier og kan optages af kroppen?

Her kan du se hvad NetDoktor mener om sukkerstofferne:

http://www.netdoktor.dk/madogkrop/artikler/s%C3%B8demidler.htm

--
Anders Vind Ebbesen
"Any doctrine that weakens personal responsibility for judgement and for action
helps create the attitudes that welcome and support the totalitarian state."
- John Dewey

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 20 point
Dato : 16-08-02 20:11

"sheetopia" <sheetopia.news@kandu.dk> wrote in message
news:Zj079.4482$ww6.507350@news010.worldonline.dk...

> Jeg drikker/spiser sødestoffet cyclamat( det mener jeg flydende SØD
> består af..?) i ..jah, temmelig store mængder, da jeg er i gang med at
> komme ud af en anoreksi, og er bange for sukker, men elsker den søde
> smag.

Nu synes jeg personligt, at der er en KÆMPE forskel på smagen af sødestof og
smagen af sukker - og det er klart til fordel for sukker! jeg finder ganske
simpelt smagen af sødemiddel kvalmende!

Udover det tror jeg ikke du har noget at være bange for. Ganske vist har
Anders nok ret i, at det har været kræftfremkaldende hos mus eller rotter
(eller hvad de nu har brugt), men hvis vi kun skulle spise det, der ikke har
vist sig fremkaldende hos mus, så ville vi sulte til døde - det er altsammen
en spørgsmål om dosering, de stakkels mus har sikkert fået hvad der svarer
til at et mennesker indtager flere kilo ren sødemiddel per dag - så tror da
fa'en at de tager skade...

> Min mor går hos De Danske Vægtkonsulenter, og kom igår hjem med beskeden
> om, at hvis man dindtagerså meget af dette sødestof som jeg gør, kan
> kroppen "vende om" og omdanne det til kalorier - og så blev jeg jo
> rædselsslagen... - kan det passe?

Næh, det mener jeg bestemt ikke.

> Jeg mener bestemt det kun er sorbitol og de andre sukkeralkoholer der
> indeholder kalorier og kan optages af kroppen?

Det tror jeg såmænd at du har ret i...

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://home.tiscali.dk/~mgj

Godkendelse af svar
Fra : sheetopia

Dato : 26-08-02 09:25

Tak for svaret Mikkel Gybel Jensen.

Kommentar
Fra : sheetopia

Dato : 26-08-02 09:36

Hej til alle Jer, der har været så søde() at besvare mit spørgsål om sødestoffer.

Til det med kalorier og anoreksi, vil jeg lige indskyde, at jeg er kommet op i en normal vægtklasse, omend i den lave ende - jeg har bare stadig frygten for at indtage sukker og fedt.

Jeg vidste i forvejen det med øget sultfornemmelse, kræft, osv., og havde set Netdoktors hjemmeside (samt alle andre der skriver om sødestoffer), og derfor var det svar jeg fik far Mikket Gybel Jensend et mest fyldestgørende - mange tak

M.vh.
Trine

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-08-02 19:57

Først....
Mutte-hej *SS*
ved ikke om du kan huske mig *SS*
Asgårdsavl.....
well....nu til det med sukker....
det sødestof du bruger ville jeg meeeeeget hellere erstatte med alm
sukker......har hørt om flere tilfælde hvor Neurasweet ( et andet salgsnavn)
har givet kræft....og det er en gammel skrøne at sukker feder....sukker
feder ikke, men kan derimon binde fedtet, hvis du spisere mere end du
forbrænder, men hvis du har haft anoreksi ville jeg ikke bekymre mig....de
fleste med anoreksi har en høj forbrænding, hvilket jo på sin vis også kan
være farlig......
Håber du kan bruge svaret (det er noget jeg har lært da jeg ville uddanne
mig som kok).
Knuz Jinnie
www.alf-bobo.dk/asgaard

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-08-02 23:02

"Bobo" <bobo@alf-bobo.dk> wrote in message
news:3d6bcbfc$0$175$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> det sødestof du bruger ville jeg meeeeeget hellere erstatte med alm
> sukker......har hørt om flere tilfælde hvor Neurasweet ( et andet
salgsnavn)
> har givet kræft....

Nej det gør ikke! Ja, der er noget der har indikeret, at mus får kræft, hvis
du giver dem, hvad der svarer til at et menneske spiser nogle kilo
sødemiddel hver dag i 30 år - men det er bestemt ikke det samme som at
nutrasweet giver kræft. I så fald giver champignoner kræft og løg, og
nødder, og ...

> og det er en gammel skrøne at sukker feder....

Nej det er ikke! sukker feder, hvis du indtager mere energi end du brænder
af - det er et simpelt lægge-sammen regnestykker.
> sukker feder ikke, men kan derimon binde fedtet, hvis du spisere mere end
du
> forbrænder,

Sikke dog noget fordrukkent sludder - sukker binder ikke noget som helst
(andet end evt. lidt vand).

> Håber du kan bruge svaret (det er noget jeg har lært da jeg ville uddanne
> mig som kok).

Ja, så må du tilbage til skolebøgerne og læse noget andet, f.eks. ernæring,
så ville du vide bedre...

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://home.tiscali.dk/~mgj

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-08-02 09:33

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> wrote in message
news:pJYa9.30466$ww6.2532237@news010.worldonline.dk...
> Nej det gør ikke! Ja, der er noget der har indikeret, at mus får kræft,
hvis
> du giver dem, hvad der svarer til at et menneske spiser nogle kilo
> sødemiddel hver dag i 30 år - men det er bestemt ikke det samme som at
> nutrasweet giver kræft. I så fald giver champignoner kræft og løg, og
> nødder, og ...
>

Nu vil jeg ikke prøve at gøre mig klog på noget, jeg ikke ved tilstrækkeligt
om, men jeg har for ikke så læge siden læst i et videnskabeligt blad (nej,
jeg kan ikke huske hvilket) at den nyeste forskning faktisk viste, at det
ikke var kræft-knuder, men fedt-knuder musene havde fået. Jeg ved ikke, om
det er rigtigt. Men jeg har stadig ikke set fidusen med sødestoffer (hvis
man altså ikke ligefrem lider af diabetes) - sukker søder jo fint :)

Mvh
Katrine

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-08-02 11:40

PRØV LIIIIIIIIGE at slappe lidt af....
jeg gider kraftedme ikke svines til fordi du ikke er enig i det jeg
siger.....Hvad helved er dit problem....har konen vendt dig ryggen i nat???
jeg fortæller hvad jeg har lært samt hvad min læge lærte mig da jeg skulle
tabe mig.....
Få dig dog et liv i stedet for at svine mig til
MVH
Jinnie

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-08-02 22:17

"Katrine" <hatikvah83@hotmail.com> wrote in message
news:3d6c8ac5$0$175$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> det er rigtigt. Men jeg har stadig ikke set fidusen med sødestoffer (hvis
> man altså ikke ligefrem lider af diabetes) - sukker søder jo fint :)

Jeg vælger også oftest f.eks. sodavand med sukker fremfor med kunstige
sødemidler - ganske simpelt pga. smagen, jeg kan ikke udstå smagen af e.g.
cola light. Derimod drikker jeg gerne f.eks. FUN light, da de sukkersødede
alternativer smager fuldstændig ligeså kunstigt som de kunstigt sødede

Iøvrigt er der da ellers en ganske god fidus med sødestoffer, da man kan
fjerne ganske megen energi fra kosten ved at erstatte meget sukker med
kunstige sødemidler.

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://home.tiscali.dk/~mgj

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-08-02 22:20

"Bobo" <bobo@alf-bobo.dk> wrote in message
news:3d6ca8e8$0$64874$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> PRØV LIIIIIIIIGE at slappe lidt af....

Næh! det vil jeg faktisk ikke... det du fyrer af er lodret forkert, og det
kunne du have fundet ud af ved at følge lidt med i gruppen (og i verden
omkring dig). Jeg sætter stor pris på at folk giver råd og vejledning i
gruppen - jeg har selv fået mange gode fisduser. Men, man skal ikke fylde
folk med løgn. Ting bliver ikke sande af at blive sagt flere gange, og det
er det der sker med skrønen om sødemidlerne.

> Få dig dog et liv i stedet for at svine mig til

Få dig et liv, hvor du ikke er så nærtagende...! Hvis du er så sart, så
synes jeg, at du skulle finde et værelse med fløjl på væggene, som du kunne
gå ind i og aldrig komme ud igen.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://home.tiscali.dk/~mgj

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 08:21

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> skrev

> Næh! det vil jeg faktisk ikke... det du fyrer af er lodret forkert,

Det lyder som om at Bobo selv tror på det (der refereres også til
autoriteter som f.eks. lægen). Det er aldrig sjovt at få at vide at man har
fået stukket blår i øjnene...

Til Mikkel: prøv derfor at sige det pænt når du retter folks
misforståelser...(det gør du nu osse som regel). I virkeligheden skal
skytset vel rettes mod de mange autoritetspersoner der fremfører disse
påstande (herunder vistnok Arne Astrup)? Min egen læge fortalte mig engang
at kulhydrater (herunder jo altså sukker) ikke feder (meget få cal pr g
viste ny forskning) -og at jeg bare skulle fokusere ensidigt på fedtet og
ikke tælle kalorier (som jeg ellers var i gang med). Resultatet var at jeg
stille og roligt tog på over de næste par år, med en kost der stort set ikke
indeholdt fedt. Til gengæld indeholdt den jo så f.eks. pasta og sukker-slik.
Jeg fattede ikke en meter, for man tror jo på det eksperterne siger.
Heldigvis ved jeg bedre i dag, men det er fordi erfaringen har lært mig
lektien.

mvh Anja

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 13:55

[Anja | Thu, 29 Aug 2002 09:20:53 +0200]

>Til Mikkel: prøv derfor at sige det pænt når du retter folks
>misforståelser...(det gør du nu osse som regel).

Det er helt korrekt hvad Mikkel siger, og det er bestemt også vigtigt at
få sagt, da man falder i med den tro at sukker ikke feder.

Men, som du også siger, det kunne snildt være sagt på en pænere måde (og
Bobo kunne også have reageret pænere)

>Resultatet var at jeg stille og roligt tog på over de næste par år, med en kost der stort set ikke
>indeholdt fedt. Til gengæld indeholdt den jo så f.eks. pasta og sukker-slik.

Præcist også min oplevelse i det år jeg var på en lægekontrolleret
slankekur, jeg endte op med at have tabt ca. 1 kg. og prøvet alskens
slankemidler.

>Jeg fattede ikke en meter, for man tror jo på det eksperterne siger.
>Heldigvis ved jeg bedre i dag, men det er fordi erfaringen har lært mig
>lektien.

Præcist det samme igen, nu hvor jeg har været på en lavkulhydrat diet i
løbet af de sidste år, og tabt ca. 30 kilo, har jeg også indset at
eksperterne bestemt ikke behøver at have ret :)

Altså - det var jo også engang hvor alle eksperter mente at jorden var
flad, og nogle hundrede år senere kunne de med sikkerhed også sige at
jorden var centrum i vores solsystem.

Også den gang var der overhovedet ikke plads til andre opfattelser :-/

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-02 16:42

"Anja" <ash@NOSPAMtrustme.dk> wrote in message
news:3d6dcbc3$0$27667$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Til Mikkel: prøv derfor at sige det pænt når du retter folks
> misforståelser...(det gør du nu osse som regel).

Godt ord igen ...

Men, som jeg skrev, så er det et spørgsmål om at stikke fingeren i jorden,
inden ma nbegynder at fremture. Hvade man læst lidt baglæns i gruppen, eller
evt. fulgt lidt med, inden man kastede sig ud i at spille klog, så havde ma
nnok oplevet at emnet var diskuteret indtil flere gange.

Men, som sagt, point taken!

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, Stud. scient biokemi
http://www.cmrc.dk ; http://home.tiscali.dk/~mgj

Kommentar
Fra : sheetopia

Dato : 30-08-02 08:11

Der går rent marsvinegruppe i dette!
(Bobo skulle vide hvad jeg taler om) - lad nu være
Jeg ´siger tusind tak for svarene, men det jeg tror er problemet er netop, somanja siger, at "eksperterne" har modstridende holdninger - jeg har også hørt den med, at man skal have masser af kulhydrater på en kostomlægning...men den holdt ikke

At stofskiftet er forhøjet hos anorektikere har jeg aldrig hørt tale om - tværimod er mit nedsat, så jeg kan leve på en kostomlægningskur uden at tabe mig, som andre taber 2,2 kg. om ugen på....

Husk også, at det skrevne ord tit kan lyde hårdere end hensigten - DET er videnskabeligt bevist*S*

Mange hilsener
Trine