/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brandt Blomberg opvaskemaskine
Fra : Blocha
Vist : 7061 gange
500 point
Dato : 29-11-04 20:30

Hej!
Er der nogen der har et godt råd?
Vores 2 1/2 år gamle Brandt Blomberg opvaskemaskine virker ikke! Er der nogen som har gjort sig nogen erfaringer mht. hvad det kan skyldes/om reparation kan betale sig? (Modellen hedder DWF252WN-3) Det der sker når vi starter den er, at den efter/undervejs i 1. trin af vask lukker vandet ud og springer til "stop" som om programmet er kørt helt igennem. Når der tændes for selve maskinen herefter står den og "pumper" i ca. 5 sekunder, men man kan ikke sætte den igang herefter. Den lukker fint vand ud/ind, vi har set slanger og filtre efter, så det er ikke problemet. Der er tidligere givet rådet om at tage slangerne af og på, således kan maskinen startes igen. Det kan vi også, men den laver samme nummer igen.
Det skal siges at den har haft en lille utæthed ved døren for nylig, dette skyldtes at tætningslisten i den ene side havde løsnet sig lidt, hvilket dog godt kunne ordnes igen-kan ikke se det skulle have haft indvirken?
Skal vi give op og begynde at spare op til en ny?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-04 20:34

Den står i afskyldningsprogram på programvælgeren.

Kommentar
Fra : Blocha

Dato : 29-11-04 20:55

Det er i så fald ikke hvad indikatoren viser, den står på 70 grader programmet. Vi har stort set aldrig/ sjældent brugt skylleprogrammet. Det kan selvfølgelig godt være tilfældet at programvælgeren er i udu, men det forklarer ikke de 5 sekunders "pumpning" når vi tænder?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-11-04 21:02

prøv at kontakte http://www.hvidevareservice.dk/service.htm vil gå ud fra at de kan hjælpe dig med dit problem

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-04 21:10

5 sek. pumpning er for tømme mask for sjatter af forskellig slags inden den skyller over og pumper ud.
Prøv at køre et skylleprogram - kan den det.

Kommentar
Fra : Blocha

Dato : 29-11-04 22:05

den kan godt sættes igang-hvis altså vand- og afløbsslangerne tages af og på! Ellers vil den som sagt ikke starte! Den har bare aldrig før pumpet ud når powerknappen tændes. Jeg vil prøve imorgen ( afht. naboerne), men jeg må indrømme at jeg tvivler på den vil opføre sig anderledes.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 500 point
Dato : 29-11-04 22:09

Vi har haft et lignende problem (eller rettere én af vores lejere i vores sommerhus) med vores Blomberg. Vi tilkaldte en servicemontør, da der stadig er garanti på, og han fandt "fejlen" efter 2 min. Det viser sig at selvom maskinen tilsyneladende er færdig med det valgte opvaskeprogram, så må man ikke åbne for maskinen før den er (helt) færdig med at "tørre af", idet den på en eller anden finurlig måde så "gemmer" resten af programet til næste gang den bliver sat igang. Det betyder at den nu "forskyder" det valgte program og dermed laver kludder i tiden for afviklingen af programet. Til sidst (efter nogle opvaskhvor den er blevet afbrudt for tidligt) kan den ikke "finde ud af hvor langt den egentlig er nået".
Montøren viste os så hvordan vi kunne nulstille maskinen igen, ved at holde én af de runde knapper inde i ca. 5 sekunder og så lade maskinen "køre sig op i nul/startposition". Det er (forunderligt nok) IKKE noget der står i instruktionsbogen????...men sådan hænger det altså sammen på vores model.

Måske er det noget af det samme der skal til på jeres???!!!
Prøv i hvert fald at kontakte ELCO BRANDT og forhør jer ad.
http://www.blomberg.dk/

Held og Lykke!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Blocha

Dato : 29-11-04 22:35

Hej Palle!
Lyder interessant. Vi har nemlig haft åbnet maskinen mens den har kørt nogle gange i tidens løb. Hvad er symbolet/funktionen på den knap i trykker på? Er det denne l-> (hvormed man altid kan "springe" videre og stoppe maskinen?)

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 29-11-04 22:46

Der findes, foruden en række firkantede programknapper i højre side, to runde hvide knapper i venstre side og det er den til venstre han brugte til at nulstille med (vores maskine er fra i år, altså en 2004 model...jeg kan ikke huske modelbetegnelsen) Når man holder denne inde vil én af de grønne lysdioder blinke efter ca. fem sek. og maskiner begynder at nulstille sig.

Kommentar
Fra : Blocha

Dato : 29-11-04 22:57

Ok-alle vores knapper er runde..
Det må komme an på en prøve om vi kan "nulstille" imorgen!

Kommentar
Fra : Blocha

Dato : 01-12-04 17:59

Vores kan ikke umiddelbart nulstilles -desværre, men det er jo oxo en ældre model. Tak for rådet Palle, det er formegentlig det samme problem men der skal nok service på.

Godkendelse af svar
Fra : Blocha

Dato : 01-12-04 18:00

Tak for svaret pallenoc.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 01-12-04 19:02

Jeg beklager at det ikke lige umiddelbart lykkedes for jer at "finde løsningen", men jeg er altså stadig mest overbevist om at der er "kludder" i timeren.
Prøv under alle omstændigheder at få en montør til at kigge på den...det dog trods alt en generelt god maskine! Tak for jeres accept...og hav trods alt en RIGTIG GLÆDELIG julemåned!

Mvh
Palle