/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Ny bærbar - men hvilken?
Fra : Dkkasper
Vist : 399 gange
50 point
Dato : 29-11-04 12:29

En kollega skal have ny bærbar og har spurgt mig tilråds...

Hendes behov er:
Internet (stofa)
Billedhåndtering - private billeder, ej store filer/ikke redigering mm.
og så office til brevskrivning mm.

Hun har selv fundet en billig en til ca 7000 - og jeg vil mene at det hun skal have fokus på er:

RAM og støjniveau... i maskinen er der 256 ram - og jeg vil mene at hun bør have 512 da maskinen kører XP.

Hvad siger i? noget at tilføje? Har i kendskab til et godt tilbud for tiden?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 12:46

Hvis det er den Fujitsu Siemens fra Coop hu har øje på syntes jeg det lyder fornuftigt og mon ikke der kan sættes mere RAM i.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 12:48
Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 29-11-04 13:38

Men vil det være nok med 256 Ram?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 14:45

Det vil være nok med 256 mb i første omgang, men der kan sættes mere i.
Der står:
Citat
256 MB DDR ram
- PC 2700 med 1 ekstra slot optil 1 GB udvidelse

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 29-11-04 16:03

Jeg er næsten helt enig med din betragtning Dkkasper mht. støjniveau, men jeg vil også tilføje grafikkort, processor og batteritid.

Hvis grafikkortet deles med ram, så synes jeg at selvom hun betaler 7000 og det er "få" penge for en bærbar, så er det noget lort!
Grafikkortet skal helst have sine "egne" ram fordi det giver bedre performance. Derudover så tager man hellere ikke ram fra den primære hukommelse, med 256 MB ram installeret svarer til kun 192, hvis grafikkkortet tildeles 64 Mb.

Mht. processoren mener jeg selv, bør være en Intel Mobile Pentium, som jeg har hørt giver længere batteritid og bedre ydelse i kraft af dens 1-2 mb cache. Men det er vel op til smag og behag!

Batteriet er næsten det vigtigste ved en bærbar, for hvad nytter det at have en bærbar hvis den kun kan anvendes i 2 timer. Spørg forhandleren hvor langt batteriet rækker, og 3-4 timer batteritid er godt, men jo længere jo bedre

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 16:58

En bærbar med Intel Centrino og et grafikkort med egne RAM mv. ville koste det dobbelte og det er forbavsende hvor få der har behov for at køre på batteri ret lang tid ad gangen.
Hvis man vil være uafhængig af strøm er en Centrino et must da den bruger mindre strøm og udvikler mindre varme og dermed skal ventilatoren køre mindre = mindre støj.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-11-04 17:35

Jeg så en Intel Centrino med 256Mb Ram hos pc-restlageret på falconeralle i lørdags. så ikke om det var delt ram/grafikkort, men den kostede under 6500,-

Annuller spørgsmålet
Fra : Dkkasper

Dato : 29-01-06 16:22

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål