/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
ulovlige kemikalier
Fra : jeppenp
Vist : 1553 gange
100 point
Dato : 29-11-04 10:42

jeg tager til egypten i morgen, og har tænkt at købe noget kalisalpeter (kno3) med hjem..

men vil lige tjekke om der er noget ulovligt i det..

nogle der kan finde en international liste over ulovlige kemikalier

håber der er nogel der kan nå det..

jeppe

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-11-04 11:10

det er med 99% sikkert ULOVLIGT

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-11-04 11:29

Kalisalpeter er et mere ukendt ord for KaliumNitrat.
Og det er ikke legetøj eller souvenirs man lige snupper med i håndbagagen på en ferietur.

Her kan du læse om stoffet, og et stykke nede på siden står der nogen mærkningskoder til brug ved transport at stoffet.
Så kan du finde en liste over "farligt gods" og se hvad de betyder

http://www.kemikalieberedskab.dk/upload/ik/731.pdf

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-11-04 11:33

Mærkekoderne, er forresten dem der står i en orangefarvet firkant oppe under navnet, og som f.eks. lastbiler skal være mærkede med bare de transporterer en lille mængde af stoffet.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 11:36

Det er ulovligt, at medbringe enhver form for kemikalier i fly med mindre det er deklareret og emballeret efter forskrifterne.
Mange kemikalier er utroligt farlige i fly ikke mindst fordi en lækage vil kunne forårsage fatale skader på fly og passagerer.
Du kunne måske ellers have godt af et ophold i et egyptisk fængsel, mistænkt for flyterrorisme eller narkosmugling.

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 29-11-04 11:40

til røgbumper... men hvis det er så farligt... hvorfor kan man så købe det i matas...

men tror jeg vil tage jeres råd til mig... et par år i et egyptigs fængsel er ikke så tiltalene :)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 11:47

Her kan du læse om SAS regler og det er faktisk ikke en vits med det fængselsophold for det er ikke noget man tager let på.
http://www.trustforwarding.dk/default.asp?NavID=1117

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 29-11-04 11:59

har droppet planen..

men kan ikke forstå, at man så kan købe det i matas...

men vil stadig gerne have en liste over ulovlige kemikalier...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-11-04 12:16

Det er da heller ikke let at forstå, hvorfor du vil hente det i ægypten, når du kan købe i Matas!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 29-11-04 12:20
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-11-04 12:55

Nej jeg forstår heller ikke hvorfor det absolut skal med fra Ægypten, det er vel ikke et helt fragtfly du vil bestille.
Den sidste der legede med kalisalpeter er blevet henrettet: http://www.patriot.dk/spot0301.html
Ææ havde du noget med Kolding ulykken at gøre? I alle tilfælde gider du ikke blive væk fra Horsens, hvis ikke så giv mig i det mindste et praj.
Forresten hvor får du dit kul fra?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 29-11-04 20:42

ej.. .jeg skal til egypten i forvejen...
altså om 30 timer..

kan selvføgellig købe det i matas.. men det koster 32 kr for 120 g ... hvilekt er ret dyrt når man vil lave en røgbompe af ordenlig størrese..

og det har inted med sortkrudt at gøre... det holder jeg mig langt væk fra.... reaktione melle KNO3 og sukker, danner en tyg røg...
og indet andet...

men tak fordi der altid er nogel der er hurtige på knapperne...

jeppe

Godkendelse af svar
Fra : jeppenp

Dato : 29-11-04 20:43

Tak for svaret dova.
   og tak fordi der altid er nogel der er hurtige på knapperne...

jeppe

...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-11-04 22:01

Jamen selv tak du.
Og god tur til Ægypten

mvh dova