/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Kan ikke komme på nettet???
Fra : copycatDK
Vist : 2432 gange
500 point
Dato : 28-11-04 03:05

Hej der..

Jeg har lige installeret RedHat Linux. Det hele køre også fint. Men kan ikke komme på nettet og fatter ikke lige hva den mener.

Den starter normalt op. Men der er en ting der ikke virke under opstarten. Den skriver følgende:

Sætter grænsefladen ppp0 i drift [mislykket]

Og har pillet lidt her og der. Den har også skrevet

Sætter grænsefladen eth0 i drift [mislykket]

Håber der er en af jer der kan guide mig igennem. Bare jeg fpr fobindelse til internettet så er jeg glad.

Kommentar
Fra : return

Dato : 28-11-04 07:15

har du sat din browser rigtigt op

Kommentar
Fra : return

Dato : 28-11-04 07:19

http://www.klid.dk/sw/ måske du kan få lidt hjælp her

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-11-04 11:43

Jeg har ikke nogen linux kørende ligefor tiden.
Men du skal indstallere dit netkort (eth0) , og jeg tror den manler en driver.
Driveren er normalt med i Linux.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-11-04 11:56

Hejsa

tjek om du har sat de rigtige ip adresser op..
gå ud i konsollen (terminal vindue)
skriv
ifconfig |more >>tryk enter
du får så info om hvilke ip adresser du har sat op

(eth0) er netkort nr. 1
(eth1) er netkort nr. 2 osv.

denne kommando svare til windows ipconfig....

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 28-11-04 12:57

Den har fundet mit netkort som er realtek RTL8139 Family PCI.

Men jeg har ikke selv indtastede nogle ip adresser. Hvor finder jeg ud af hva det er for nogen ip adresser jeg skal smide ind?

Jeg kan lige tilføje jeg køre både winXP og Linux på samme com men det hr vel ikke noget at sige. Og mener min version af linux hedder SHRIK.

Prøver lige at kigge på det med ip adresserne og vender tilbage..

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-11-04 13:45

hvordan kommer du på internettet med XP ?

mener du kan skrive
linuxconf
i kosollen for at komme ind og ændre ip adresser mv.
her skal du sætte ip adressen på din gateway samt DNS og evt. hvis du bruger PPPOE (ppp0)
skal du indsætte dit brugernavn samt password til din internet udbyder
dette skulle du have sat op under install af redhat

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-11-04 14:40
Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 28-11-04 16:55

Jeg har cybercity bredbånd. ikke modem.

Jeg har prøvet at smide de ip adresser ind som jeg har fra windows.

IP adresse 10.0.0.2
Undernetmaske 255.255.255.0
gateway 10.0.0.1

Jeg kan udfylde noget der hedder en DNS sti også men ved ikke lige hva der skal stå.

Men jeg er kommet så langt at mit netkort står som aktivt. Men kan stadig ikke få fobindelse til nettet.

dk du skriver jeg skal skrive brugernavn og password. Men det kræver min udbyder ikke?? Skal jeg skrive det alligevel?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-11-04 17:17

oki. så er du på vej

din DNS er
Primær DNS: 212.242.40.3
Sekundær DNS: 212.242.40.51

10.0.0.1 er standard gateway hos cybercity
se bort fra bruger nr og pass. ..........

hvilke ip adresse får du frem når du kører ifconfig ??
i konsollen

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 28-11-04 17:26

Nå jeg skrive ifconfig skriver den bare Bad command eller noget i den stil.
Vil lige prøve med dine nye oplysninger.

Mit netkort står fint som aktivt. Det er når jeg vil oprette XDSL fobindelsen den ikke funker. og det er den der ppp0 der.

Men prøver lige det du har skrevet der og vender tilbage.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-11-04 17:41

umiddelbart så er ppp0
dit brugernavn og password til cybercity
du har garanteret brugt det da du skulle koble op til cybercity via XP

og eftersom du laver en ny install (linux) skal du taste det ind igen, da linux ikke kender din XP.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 28-11-04 17:50

Ja.. men jeg går ud fra jeg kun skal lave forbindelse igennem ethernet. Vælger jeg xDSL så er jeg tvunget til at bruge brugernavn og password for at kunne komme vidre.

Når jeg sætter xp op til at bruge internettet beder jeg den automatisk finde dns adresser IP osv. Bruger ikke brugernavn og password til andet end min mail.

Tro mig jeg har lige installeret det i går.

Men hva fanden kan der være galt.. Det er som om når jeg lige har aktiveret kortet så har den forbindelse til nettet. men bliver lukket med det samme. Ikke engang www.google.com kunne jeg nå at få frem i browseren..

Men det der med at skrive ifconfig virker ikke. har du nogen andre forslag?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 28-11-04 18:48

er du logget ind når du er i konsollen ???
der skal stå en masse som f.eks herunder

[root@et-eller-andet]#

hvis der står login
skriver du
root >>tryk enter
skriv det password du skrev undr install
du skulle nu kunne skrive ifconfig

fandt lige denne her
ppp0 = Point-to-Point-Protocol

det er også denne protocol der bruges i f.eks XP
prøv denne her
ping 127.0.0.1

hvis du ikke får svar (64 bytes from 127.0.0.1...........................)
så er der noget som ikke stemmer overens med dit netkort
kommandoen stoppes ved at holde control nede og tast c (CTRL+C)

prøv evt. at sætte Primær DNS til 10.0.0.1
og intet i (0) Sekundær DNS

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 28-11-04 19:17

Jeg vil lige kigge på det hele imorgen igen.. Skal lige være lidt sammen med familien inden jeg skal på arbejde.. Men jeg vender tilbage imorgen eftermiddag..

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 29-11-04 18:46

Der er fint nok ping på 127.0.0.1

Kan det have noget med at gøre der står localhost.localdomain som vært?

Browseren skriver også den er online. Men den kan ikke finde nogen af de sider jeg prøver at taste ind. Den står bare og søger i ca ½ minut. Min mail virker hellerer ikke..
Jeg har også slåat alt sikkerhed fra i firewallen.

Men jeg er næsten sikker på der må likke et eller andet et sted som skal slås til eller noget.
Har arbejdet med alle de adresser her. både på den ene og anden måde.

IP 10.0.0.1
Undernetmaske 255.255.255.0
St. gateway 10.0.0.1

DHCP 10.0.0.1

DNS 212.242.40.3 og 212.242.40.53

Kommentar
Fra : dk

Dato : 29-11-04 19:07

hmm
Husk din Router har fast ip som er 10.0.0.1

kan du pinge ud ?? f.eks www.kandu.dk ??
kan du pinge din router ?? på 10.0.0.1
hvad sker der når Primær DNS: er 10.0.0.1
intet i Sekundær DNS ??
samt du sættet din computer til fast ip 10.0.0.3

ifg. cybercity kan man uden problemer bruge fast ip i samme range som DHCP kører........

efter hvad jeg husker så skal localhost.localdomain kun ændres hvis man vil kører webserver
dette ændre man til enten ip adressen eller webstedet (212.242.40.3 eller www.cybercity.dk)

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 29-11-04 20:14

Nu har jeg lige leget lidt igen.. den vil kun pinge når jeg sætter fast ip til 10.0.0.1 hvis jeg opstiller det som jeg ville mene skulle være rigtigt skriver den hvis jeg pinger 10.0.0.1 følgende:

From 10.0.0.2 Destination Host Unreachable

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 29-11-04 20:15

og jeg kan ikke pinge ud overhovdet..

Kommentar
Fra : dk

Dato : 29-11-04 21:52

undeligt
prøv at kigge disse 2 sider her igennem
http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/cisco_677/opsaetning_af_klient/

"Direkte tilslutning"
og
"Tilslutning via hub/switch"

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 30-11-04 15:13

GaaaaaB.. Ja jeg er lige stået op.. Jeg fandt et par sider i nat mens jeg var på arbejde. Så vil nu sætte mig og kigge det hele igennem og håber på løsningen ligger derude....

Vender frygtligt tilbage når jeg nu har afprøvet det de nye oplysninger her

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 30-11-04 16:24

Hmm.. intet virker.. Så derfor kommer her hele min opsætning som jeg ser den

Kaldenavn: eth0
Sat prik ved staist opsatte IP-adresser

Adresse: 10.0.0.1
Subnetmaske: 255.255.255.0
St. Gateway: 10.0.0.1

efter tryk på fanen rute står der følgende:
Målnetværk: 127.0.0.1
Præfix (netmaske): 255.255.255.0
Gateway: 10.0.0.1

Under fanen DNS står det som følgende:
Værtsnavn: localhost.localdomain
Primær DNS: 212.242.40.3
sekundær: 212.242.40.53
Tertiær DNS: INTET
Søgesti for DNS: localhost.

Ser det ikke rigtigt ud eller???

Indstillingerne inder ruten har været anderledes mener jeg. Men stadig 127.0.0.1

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 500 point
Dato : 30-11-04 18:51

nej det ser ikke rigtigt ud......
sån skal det være
Adresse: 10.0.0.5 <<-- ikke 10.0.0.1 da det er din routers ip adresse !!!
Subnetmaske: 255.255.255.0
St. Gateway: 10.0.0.1

dette er korrkekt

Under fanen DNS står det som følgende:
Værtsnavn: localhost.localdomain
Primær DNS: 212.242.40.3
sekundær: 212.242.40.53
Tertiær DNS: INTET

prøv at lave en ping på lokalhost
du får så ip 127.0.0.1

ip 127.0.0.1 bruger man for at teste om ens eget netkort funker

Værtsnavn: localhost.localdomain kan du ændre til havd din cmputer hedder (f.eks CopycatDK)

er der ikke en linie hvor der står noget i retning af " obtain ip automatly" eller hvis der står noget med
DHCP skal du taste ip adressen 10.0.0.1

jeg kan pt. ikke huske commando'en til at genstarte så ændringer træder i kraft med det samme
husk derfor at genstarte computeren når du laver ændringer...

Kommentar
Fra : dk

Dato : 30-11-04 18:55
Kommentar
Fra : Taus

Dato : 30-11-04 19:12

Hejsa.

Nu har jeg kun den engelske version af redhat, men hvis modulet til dit netkort er loaded burde følgende fremgansmåde gøre tricket:

start en terminal og skriv:
netcfg

tryk på interfaces

her kommer der et vindue frem som sikkert viser noget i dur med:
lo 127.0.0.1 none yes active
eth0 dhcp no active

vælg eth0 og tryk på edit
fjern IP og netmask, disse felter skal bare være tomme
allow any user to (de)activate interface, skal være markeret(nederste checkbox)
interface configuration protocol: dhcp
tryk done
tryk save
tryk quit

i terminalen skriver du:
ifup eth0

hvis den skriver unknown command så prøv:
rp3

vælg eth0
tryk ok

hvis knappen ved siden af grafen er rød så tryk på den.
du vil nu blive spurgt om du ønser at starte eth0.
tryk ja.

håber dette kan hjælpe dig lidt...

lad høre hvis du løber ind i problemer...

mvh Taus

Kommentar
Fra : Taus

Dato : 30-11-04 19:41

for øvrigt skal du være root når du udfører ovenstående og nedenstående.
du kan også gøre det på følgende måde, som måske er lettere:
åbn en terminal
su root
skriv dit password

netconfig

tryk ja/yes

sæt en * i bootp/dhcp

alle andre felter skal være tomme.

tryk ok

skiv nu i terminalen:
service network restart

mvh Taus

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 30-11-04 23:09

husk at tjekke din firewall det kan være den lukket så kommer du ikke på nettet
mener der en mulighed for at sætte firewallen op ind under start her

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 01-12-04 06:46

Firewallen er helt slået fra.

Jeg kan ikke skrive ret meget af det der i consollen. Den svare bare bad command eller lign.

Men kan det passe jeg skal opsætte mine ip/dns adresser manuelt når jeg ved cybercity og i windows XP skal bede den gøre det automatisk?

Jeg har prøvet i Linux at bede den hente oplysningerne automatisk. Både med DHCP og bootp men uden held.

Og vi kan godt blive enige om at det kun er ethernet forbindelsen jeg skal få til at virke og ikke den guide til xDSL hvor jeg skal bruge bruger navn og password?

dk jeg har kigget i linuxbog.dk men uden held

Kommentar
Fra : dk

Dato : 01-12-04 07:08

du skrev tidligere at du ikke har fået brugernavn og password.. se din komm. 28-11-04 16:55
som jeg ikke lige helt forstår, for det er normalt !!!

du skal selvfølgelig køre guiden hvis du har brugernavn og password fra cybercity.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 01-12-04 08:17

det brugernavn og password jeg har fra cybercity skal kun bruges til min email. Har aldrig brugt det for at kommer på nettet. winXP går selv på nettet uden at jeg skal gøre noget som helst. Da jeg havde win ME skulle jeg gå ind og sætte den op til internettet. Det var det der med at automatisk hente DNS, deaktivere WINS et eller andet. Kan ikke lige huske det hele.. Men har ikke brugt password eller noget bare for at komme på nettet.
Denne gang var jeg ikke engang inde og opsætte outlook inden jeg gik på nettet så det kan hellere ikke være der den læser mit brugernavn og password.

Jeg kan hellere ikke bruge xDSL i linux da den vil ha(kræver) brugernavn og pass. Og kan ikke komme vidre uden at bruge det. Og har prøvet det men uden held. For så er det den begynder at brokke sig over det der med ppp0 der.

Men nu vil jeg smutte i seng. snakkes ved i eftermiddag

Godkendelse af svar
Fra : copycatDK

Dato : 01-12-04 17:55

Jeg opgiver det lort her.. Vil prøve at få fat i Debian i stedet for og se om jeg er mere heldig.
Men tak for din store tålmodighed dk. og der er lidt flere point du kan hente her http://www.kandu.dk/dk/spg/55018