/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Medion 17" SXGA LCD Color monitor
Fra : ppk
Vist : 1755 gange
300 point
Dato : 26-11-04 16:49

Hej

Jeg har nettop købt en sådan skærm, efter at have rodet med den i 2½ time undre det mig at jeg ikke kan få tilpasset skærmbilledet så det fylder hele skærmen ?

Der er et sort felt for oven og for neden, jeg har sat opløsningen til 1024x768 og med 108 DPI i skrift.

Styresystemet på maskinen er XP Pro, og grafikkortet er ATI Radeon 9200.

Jeg hører gerne fra jer om hvordan jeg stiller den til at fylde hele skærmen ?

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-11-04 16:55

indstil skærmen på knapperne der vel nogle knapper til dette bag/under skærmen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-11-04 16:56

skynd dig at lukke det andet spørgsmål

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-11-04 16:58

Fulgte der en skærmdriver med?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-11-04 17:14

Som rotw siger: Dit spørgsmål er blevet registreret 2 gange. Da det første endnu ikke er blevet besvaret, kan du spare de 200 point ved at slette det NU. Er det først besvaret af 1 bruger, har du tabt de 200 point.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-04 18:00

Jeg ved ikke rigtigt hvad det er du har der, men min Medion 17" TFT fladskærm har en knap hvor der står auto og når man trykker på den tilpasser den billedet til skærmen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-11-04 19:27

skynd dig at lukke det andet spørgsmål

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-11-04 19:39

Ja ja rotw, nu har du sagt det 2 gange og jeg én gang, så må det vel være nok. God weekend.

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 26-11-04 19:43

Hej Alle

Jeg har prøvet at stille på alle knapperne under skærmen uden held.

Og jeg har lige LUKKET det andet spørgsmål, (KOPIEN af dette) tak for tipset!

Jeg har opdateret skærmdriveren fra den medfølgende CD-rom, det hjalp heller ikke.

Angående AUTO indstillingsknappen, sker der heller ikke noget der er stadig et sort felt for oven og for neden. Men hvis jeg går ind i skærmens egen MENU kan jeg flytte skærmbilledet helt op eller helt ned så ud fra det mener jeg da at hele skærmen kan bruges, men der må være et eller andet sted e.v.t. måske i windows hvor jeg kan ændre det ?

Skærmen er købt i Aldi i denne uge, til 2.199

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-04 19:47

Har du installeret skærmdriveren?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-11-04 19:48

Med mindre skærmen har DVI, skal selv fladskærme indstilles som du beskriver, første gang man sætter dem til!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-11-04 20:30

? i menu'er er der ikke flerre muligheder (undermenu'er?10-16stk)

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 26-11-04 21:03

Hej BjarneD

Jeg har installeret skærmdriveren direkte fra den medfølgende CD-rom, det gjorde jeg ved at opdatere skærmdriveren. det skal også lige siges at jeg hele tiden har kørt med en MITAC fladskærm dette virkede perfekt.

Så jeg troede ikke det kunne give de store problemer at sætte en ny skærm til, men det skulle vise sig at være en gammel løgn.

Angående det som tedd skriver kunne jeg da godt tænke mig at høre nærmere om hvad DVI betyder.

Og til rotw kan jeg udmidelbart IKKE se nogle undermenuer !

Skærmen var i Aldi`s tilbudsavis fra den 24. november på bagsiden.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-11-04 21:15

En LCD skærm er jo digital! Hvis den og grafikkortet har dvi stik, kan man overføre skærmbilledet digitalt uden først at gå gennem en analog konverteringsproces! Skulle gerne give et bedre billede!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-04 21:18

Du må finde manualen frem og stave dig igennem den for selvfølgelig kan det løses og jeg har i hvert tilfælde ikke haft problemer med min der gladeligt kører med en std. driver og selv om jeg kobler den til en anden maskine, hvilket sker ofte når jeg har computere hjemme til rep. og Auto funktionen får billedet til at hoppe pænt på plads hvilket også skal gøres hvis jeg kører med spil der har et andet format. Nu er min en MD6155AN og det er sikkert noget helt andet. Medion laver ikke selv deres produkter og derfor kan der være stor forskel i virkemåden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-04 21:19

P.S! Min har almindeligt stik.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-11-04 21:22

Så skal den jo osse indstilles med autofunktionen Bjarne! Så alle skærme skal indstilles på den ene eller anden måde!

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 26-11-04 21:24

Hej

Min har også almindeligt stik! men jeg tænkte på om det måske kunne være tilfældet at skærmen har en fejl siden at autofunktionen ikke virker ???

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-11-04 21:26

Hvilken opløsning kører du med?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-11-04 00:03

han/hun har sat opløsningen til 1024x768 og med 108 DPI i skrift.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-04 00:15

Sorry, det første man bliver blind på er øjnene.
Der burde jo så ikke være noget at komme efter, men er der nogen der har fundet et link hvor man kan se skærm og specifikationer?

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 27-11-04 06:59

Hej

Har ledt efter specifikationerne på nettet uden held, men manualen siger desværre ikke ret meget. Kun noget med understøttede monitorindstillinger som er XGA opløsning - 1024x768 @ 60Hz og SXGA opløsning - 1280x1024 @ 60 Hz

Og fra Aldi`s reklame i sidste uge står der Medion 17" TFT skærm fysisk opløsning 1280x1024, on screen display, synlig skærmdiagonal 43 cm, kontrast 500:1, lysstyrke: 300 cd/m2.

Det var de lidt sparsomme oplysninger jeg kunne finde.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 27-11-04 07:18

Hej

Lige nu ser jeg at det skærmbillede som maskinen overfører til mit TV heller ikke fylder hele skærmen, det har det ellers gjodt hele tiden! så måske er det noget med indstillingerne af skærmkortet der skal ændres et eller andet sted.

Mit skærmkort er et ATI Radeon 9200, hvor opløsningen står til 1024x768 32 bit.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-04 10:53

Står der et MD nummer på typemærkatet bagpå?

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 27-11-04 12:08

Hej Preben m.fl.!

Jeg købte d den 24.11.04 PCén MD8083 XL og dagen efter købte jeg også den 17" tommer fladskærm. Desværre er den ikke digital og der var heller ikke konverteringsbeslag med til digital tilslutning. Men jeg satte 17" tommer skærmen til MD 8383 PCén analoge stik og er meget tilfreds med resultatet. Skærmen hos mig er fyldt helt ud og ingen justeringer nødvendige - heller ikke fra medfølgende CD. Er nu tilsluttet som almindelig Plug and Play skærm med en opløsning 1024x768 og ved 75 hertz.

På kassen til 17" skærmen kan man også læse: Medion 17" SXGA LCD Monitor - Box MSN 4000 8361 - MD 41077 (må være typen) og responstid 13 ms.

Når skærmen er sat til - så prøv igen at trykke på "AUTO" på skærmen (er markeret AUTO forrest på skærmen og knappen sidder lige under - når jeg trykker på min knap vises der på skærmen "AUTO ADJUSTING").

Prøv ellers at gå ind i egenskaber på skærmen og under egenskaber ved skærmtyper er der oplysninger om driver (Hmm når jeg trykker på oplysninger om driver siger min PC "Ingen driverfiler kræves eller er blevet indlæst til denne enhed" -
jeg bliver vist nødt til at læse brugervejledningen igennem for at sikre mig, at min er sat rigtigt op).

Men ellers vil jeg foreslå, at du markerer punktet "Opdater driver" og bruger medfølgende CD.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 27-11-04 12:12

Hej igen!

Mangler lige at tilføje noget.

Under egenskaber til skærmen og driveroplysniger er der også et punkt der hedder "Fjern driver" - prøv evt. det og lad systemet selv finde en driver (Plug and Play) ellers så prøv at bruge medfølgende CD.

Håber, at det lykkes for dig!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-11-04 12:29

Måske skal du prøve, at øge frekvensen til det samme som Bjarne:H's, 75 hertz, som min også kører med, og tilsyneladende er princippet det samme på jeres som det er på min der er lidt ældre og kaldes FlatPro

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 27-11-04 12:46

Jep BjraneD!

Det tror jeg vil virke - burde have skrevet det; men godt du tydelig gør det!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 27-11-04 12:51

> BjarneD!

Undskyld stavefejlen - det var ikke med vilje og ikke for at drille!

Men jule(sætte)- nisserne er åbenbart allerede på færde.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 27-11-04 13:02

Hej igen!

Jeg bliver lige nødt til at komme med supplerende oplysninger angående skærmhastigheden.

Jeg prøvede på min nye skærm at ændre opdateringshastigheden til 60 Herts - men det gav intet synligt resultat.

Hvis man ellers på almindelige (gamle) Crt- skærme (og hvis ikke drivere eller skærmbilledet er tilpasses de enkelte hastigheder) så plejer dette at give forskellige indstiller på skærmen - bl.a. med at skærmbilledet ikke er fyldt ud og man kan da også være ude for at skærmbilledet er for stort til skærmen.

Når man endvidere ændrer skærmens opdateringshastighed så kig lige i brugermanualen - fordi for høje værdier kan ødelægge skærmen. Brug endvidere også afkrydsningsfelt under skærmindstillinger "Skjul tilstande, som ikke vises korrekt på denne skærm" - Men det er ikke sikkerhed nok, kig også i brugervejledningen om skærmens opdateringshastighed.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 27-11-04 14:11

Hej

Nu har jeg prøvet at slette den skærmdriver der var med på cdèn, men dette ændrede ingen ting efterfølgende har jeg igen trykket på AUTO knappen på skærmen, men heller ikke det hjalp.

Skærmens nr. er MD 41077EA

Så nu har jeg kun standard driver til skærmen, hvis jeg opdaterer driveren med cdèn i drevet siger den at der ikke findes bedre drivere end den nuværende.

Efter at have været inde i egenskaber for skærm, læser jeg i DDC-information DDC: Understøttet og Skærmnavn er MD 41077EA. kigger jeg så under skærmposition kan jeg flytte billedet op og ned. Men i samme dialogboks skulle der også være mulighed for at ændre skærmstørrelsen, men denne mulighed er IKKE aktiv så det er måske her at mit problem ligger ?

Hilsen Preben

PS: iøvrigt syntes jeg at manualen er meget mangelfuld.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-11-04 23:16
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-11-04 23:17

Ovennævte link ligger der en skærmdriver på! Spørgsmålet er om det løser noget?

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 27-11-04 23:54

Hej tedd

Mit problem er nok at ATI Radeon 9200 kortet ikke vil tillade mig at ændre størrelsen på skærmbilledet. Jeg kører med delt skærm, så jeg kan se DVD film fra computeren på mit TV.

I egenskaber for SKÆRME og under fanebladet JUSTERINGER står der i venstre side skærmposition og her kan jeg flytte billedet op og ned samt til siden. I højre side af dialogboksen står der skærmstørrelse, men denne funktion er IKKE aktiv ! for var den det skulle jeg jo kunne løse mit problem her.

Og hvis jeg så ser i egenskaber for TV billedet der bliver overført, så er alle funktioner aktive her. Så hvorfor denne mulighed ikke er til stede ved skærmen forstår jeg ikke.

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 28-11-04 00:16

Hej Alle

Jeg har NU fået løst mit problem !!!!!

Jeg var inde og slå funktionen til kloningen af skærmen fra, og derefter rettede billedet sig til at fylde hele min NYE skærm.

Efterfølgende klonede jeg min skærm igen således at jeg igen kan se DVD film over på mit TV. Så nu virker ALT igen super perfekt, så det var altså åbentbart kloningen af skærmen der forhindrede skærmen i at tilrette sig.

Men ellers vil jeg da gerne sige mange TAK for interressen af mit "gamle" problem, og så må jeg lige sove på hvem der bliver den heldige vinder af de 300 point.

Rigtig god weekend til alle på KanduDK

Hilsen Preben

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-11-04 00:18

Ja det lyder jo rigtigt! Kender ikke ATI kort så godt, men hos nvidia kan man bytte om skærmene. Din LCD skal jo nok stå som førstevalg!

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 300 point
Dato : 28-11-04 00:23

Jeg har også haft indstillingsproblemer på mit GeForce når jeg havde valgt dual monitor. Tiæsyneladende kan kortet ikke håndtere indstillingsmuligheder til både monitor og TV.

Kommentar
Fra : kristoff44

Dato : 04-12-04 20:50

Jeg har også været i Aldi og købt en Medion 17" TFT fladskærm , men mit problem er at jeg syntes at lyden er meget lav, og vil gerne spørge om nogen ved hvordan man kan skrue op fore lyden??

Godkendelse af svar
Fra : ppk

Dato : 13-03-05 16:07

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 28-11-06 22:06

ALDI har fra i morgen denne på bud: Medion® 19" TFT LCD Monitor til 1599,-

Max. opløsning 1280x1024, kontrast 1000:1, lysstyrke 300 cd/m², reaktionstid 5 ms, inkl. netkabel, 15-polet Sub-D kabel samt audiokabel. 3 års garanti og adgang til hotline.

Kender nogen noget til den??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-11-06 22:22

heseda, hvis du nu selv oprettede et spørgsmål vil der være større chance for, at nogen kan hjælpe dig.
Aldi plejer at sælge ret så nye Medion produkter så kendskabet til netop den skærm er nok begrænset, men jeg ville ikke være bange for at købe en 19" Medion LCD til den pris.

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 28-11-06 22:26

Tak BjarneD. Jeg har lige selv oprette det, som du forslår.
1599,- er godt nok billigt, men man kan også købe for billigt. Jeg skal bare bruge den i stedet for min "gamle" skrummel af en skærm til min PC

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-11-06 22:32

Min gamle 17" Lcd Medion fra dengang de kostede 4000- kører stadig perfekt.