/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Påvirker månen folk??
Fra : h_bmv
Vist : 691 gange
20 point
Dato : 25-11-04 21:00

Ved ikke om det her er det rigtige sted at stille dette spørgsmål.

Jeg er selv bilist og kører bl.a. godt stykke på ringvejen i Århus hver morgen. Jeg mener at have observeret at folks opførsel i trafikken om morgenen skifter over en måneds tid lige fra at være for dorske og f.eks. næsten ikke få sat i gang når der bliver grønt og kører kun 50-60 der hvor man må køre 70 kmt., over totalt lovligt og hensynsfuldt , andre dage udenlandsk dejligt effektiv trafik, til andre dage utålmodighed og arrig kørsel og kasten sig frem i de mindste huller i trafikken.

Selv om jeg i dag havde dobbelt tid til at nå på arbejde i dag, ja, så var folk så dorske i trafikken at jeg ikke nåede tidligere frem alligevel.
Da jeg mødte ind kunne jeg konstatere at mine kolleger ikke var for friske denne morgen.

Va eh… nogen der har forklaring på denne tilsyneladende fælles sindstilstand, er det månen som påvirker 90% af befolkningen, eller vil i bare mene at det hele er noget som jeg bilder mig ind?

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 30 point
Dato : 25-11-04 21:08

Jeg kunne sende dig 100000 links om påstande og modpåstande om menneskers påvirkning ved fuldmåne. Det er vist noget man skal studere (som du har gjort), og så selv finde sin holdning.

Jeg tror at månen påvirker os på en eller anden måde, men spørg mig ikke om hvordan eller hvor.

Jeg har læst en undersøgelse i Ill videnskab. De forsøgte at sætte folk i indlukker i huler, derefter lod de tiden gå i ½ år. Indimellem sagde de til folk at nu var det fuldmåne igen, de sagde det ikke direkte men hentyede det. Det viste sig at 90 % af dem havde søvn besvær samme nat, noget de sagde at det havde de altid ved fuldmåne.

Nu viste det sig at det IKKE var fuldmåne på de tidspunkter det blev hentydet, samt at der IKKE var søvnproblemer de dage hvor den virkelige måneformørkelse var tilstede.

Bare et eksempel på hvor svært det er

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 25-11-04 21:09

du kan se en lille dansk udsendelse her:

http://www.dr.dk/skole/naturfag/klipsamling/rummet/maanen.asp

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 25-11-04 21:10

du får sku lige en mere

http://www.skeptica.dk/2002/puech.htm

Kommentar
Fra : Solmyr

Dato : 25-11-04 21:12

Havde det nu været en mandag morgen .. tror jeg godt der kunne være noget psykologisk i det.

Men nu i dag er du kørt tidligere og har måske mødt andre der også er kommet før af sted hjemmefra, hvilket jo kan være en meget god grund til at slække lidt på speederen.

Vejret kan da have en psykologisk betydning, f.eks. hvis det er regn, så er der nogen der ikke er så begejstrede for at køre det man må.. altså holde farten, og så er det at en del mennesker bliver frustrerede over dem .. og de ligger så i overhalingsbanen, hele vejen på arbejde.

men er man kørt 5 minutter før man plejer .. så er det en anden "psykologi" man møder på vejen. Det er blot min opfattelse

Venlig hilsen Rune

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 25-11-04 21:16
Kommentar
Fra : Solmyr

Dato : 25-11-04 21:18

Nu er overskriften jo .. "påvirker månen folk"

Skal da lige sige, at den da påvirker min mor og mig .. Vi har begge svært ved at sove når det er fuldmåne, hvilket er besynderligt, da ingen af vores forfædre var varulve.. men et eller andet er der da.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 25-11-04 21:33

Ja noget er der, som det bekræftes i troldenesdhb 's links, men det kan åbenbart ikke konstateres 100% videnskabeligt...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-04 21:48

Spørgsmålet om månens indflydelse blev også stillet i dette spørgsmål http://www.kandu.dk/dk/spg/52381

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 25-11-04 22:32

Hå! ja ans, sikke en tråd i har kørende der, glæder mig til at se hvad finder ud af med jeres månevand i løbet af weekenden

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-04 22:51

Det er jeg også spændt på *gg*

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-11-04 08:34

Min måne påvirker mig i en sådan grad, at jeg er nødt til at have hue på når det er koldt.

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 26-11-04 10:30

til h-bmv
jeg tror ar det er din egen sinstemning det påvirker dit syn på de øvrige trafikanter - og mener i øvrigt altid det er bedre at folk kører hensynsfuldt af trafikale hensyn end at trafikken skal , som du siger være "effektiv", altså kører som DU ka li. Det var måske en ide at plomberer biler ligesom knallerter.Eller at alle skal have en køreskive instaleret ligesom i lastbiler, de kunne så afleveres en gang årligt og man måtte så betale bøder hvis skiven viste fartoverskridelser.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 26-11-04 14:11

Hej h_bmv m. fl.

Dit spørgsmål om, om månen påvirker folk, mener jeg er forholdsvis let at besvare således:

Ja månen påvirker alle mennesker, dyr, planter og alt andet på jorden og for så vidt også
alle andre planeter i hele verdensrummet, men der kan være himmelvid forskel på
hvordan vi mennesker – lader os påvirke – af månen, solen, stjernerne, andre mennesker,
dyr, planter, vejret osv. osv.

Nogen af os vælger at være forholdsvis upåvirkede af alle disse forskellige ting, medens andre vælger ligefrem at lade sig styre af disse ting. Og en af årsagerne til at de vælger at lade sig styre,
er at de - på et tidspunkt - er blevet ”programmeret” til denne styring.

Men vil de gerne af med denne styring, er det op til dem selv, at ”omprogrammere sig selv”,
hvilket de dog i de fleste tilfælde, skal have hjælp til, da det er meget vanskeligt,
at gøre dette udelukkende på egen hånd.

Som du også kan se af ”troldenesdhb” ´s svar, hvor han/hun skriver at han/hun har læst i Ill videnskab, at der er nogen der påvirkes af månen, når de befinder sig så de kan se månen,
medens de i de andre tilfælde, påvirkes af hvad de får at vide på en anden måde.

Jeg går ud fra, at du – og eventuelt andre – kan bruge min kommentar til noget konstruktivt.

Med venlig hilsen
Steen

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 26-11-04 14:11

Hej h_bmv m. fl.

Dit spørgsmål om, om månen påvirker folk, mener jeg er forholdsvis let at besvare således:

Ja månen påvirker alle mennesker, dyr, planter og alt andet på jorden og for så vidt også
alle andre planeter i hele verdensrummet, men der kan være himmelvid forskel på
hvordan vi mennesker – lader os påvirke – af månen, solen, stjernerne, andre mennesker,
dyr, planter, vejret osv. osv.

Nogen af os vælger at være forholdsvis upåvirkede af alle disse forskellige ting, medens andre vælger ligefrem at lade sig styre af disse ting. Og en af årsagerne til at de vælger at lade sig styre,
er at de - på et tidspunkt - er blevet ”programmeret” til denne styring.

Men vil de gerne af med denne styring, er det op til dem selv, at ”omprogrammere sig selv”,
hvilket de dog i de fleste tilfælde, skal have hjælp til, da det er meget vanskeligt,
at gøre dette udelukkende på egen hånd.

Som du også kan se af ”troldenesdhb” ´s svar, hvor han/hun skriver at han/hun har læst i Ill videnskab, at der er nogen der påvirkes af månen, når de befinder sig så de kan se månen,
medens de i de andre tilfælde, påvirkes af hvad de får at vide på en anden måde.

Jeg går ud fra, at du – og eventuelt andre – kan bruge min kommentar til noget konstruktivt.

Med venlig hilsen
Steen

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 26-11-04 14:12

Hej h_bmv m. fl.

Dit spørgsmål om, om månen påvirker folk, mener jeg er forholdsvis let at besvare således:

Ja månen påvirker alle mennesker, dyr, planter og alt andet på jorden og for så vidt også
alle andre planeter i hele verdensrummet, men der kan være himmelvid forskel på
hvordan vi mennesker – lader os påvirke – af månen, solen, stjernerne, andre mennesker,
dyr, planter, vejret osv. osv.

Nogen af os vælger at være forholdsvis upåvirkede af alle disse forskellige ting, medens andre vælger ligefrem at lade sig styre af disse ting. Og en af årsagerne til at de vælger at lade sig styre,
er at de - på et tidspunkt - er blevet ”programmeret” til denne styring.

Men vil de gerne af med denne styring, er det op til dem selv, at ”omprogrammere sig selv”,
hvilket de dog i de fleste tilfælde, skal have hjælp til, da det er meget vanskeligt,
at gøre dette udelukkende på egen hånd.

Som du også kan se af ”troldenesdhb” ´s svar, hvor han/hun skriver at han/hun har læst i Ill videnskab, at der er nogen der påvirkes af månen, når de befinder sig så de kan se månen,
medens de i de andre tilfælde, påvirkes af hvad de får at vide på en anden måde.

Jeg går ud fra, at du – og eventuelt andre – kan bruge min kommentar til noget konstruktivt.

Med venlig hilsen
Steen

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 26-11-04 14:48

øhhhh,

Til dkwM327

Trold er intet køn.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 26-11-04 15:39

Ja, man skal ikke holde øje med om det er fuldmåne eller ej så kan man hurtigt få månesyge
Hvis er noget om snakken, så er det måske vi menneskers høje vandindhold i kroppen der påvirkes af månen, som der osse tales om i den tråd ans nævner??

Det som fik mig til at starte denne tråd var det at jeg mente at have observeret at folk var lige friske, dorske eller aggressive om morgenen, det slog mig dette at der var en tilsyneladende fælles stemning om morgenen.
Jeg skulle måske have lavet denne overskrift på mit spørgsmål: Påvirker månen(eller noget andet)befolkningen?? idet at såfremt alle faktisk er påvirket af noget fælles, så må der være mange som ikke er opmærksomme på det, men deres humør eller energi-niveau bliver alligevel påvirket af et eller andet. Tilsyneladende.

Hvad angår AnneLarsen ’s udmærkede kommentar som jeg takker for lige som alle jer andres, så skal vi passe på at der ikke går politik eller bare meninger i den her. Det er ikke min mening med denne ”tråd”.
Men når færdselens grundlov taler om hensynsfuldhed menes der faktisk osse at man ikke må køre langsommere end den øvrige lovlige trafik. Ellers skal man ”holde til højre” sammen med lastbiler og maskiner. Og så er det jeg konkluderer at hvis man ikke ser sig i stand til dette i en bil må man overveje sin status som bilist.

Vh.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-11-04 16:07

h_bmv

Fik du ikke i en anden tråd "sendt" månekalenderen.

Læs den ikke

God week-end

Hilsen ans

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 26-11-04 23:08

ja, jo skal nok passe på med månekalender he he og god weekend i lige måde da

Godkendelse af svar
Fra : h_bmv

Dato : 28-11-04 14:21

Tak for linksene troldenesdhb.