/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Tørstigt marsvin
Fra : Postkassen
Vist : 2694 gange
100 point
Dato : 24-11-04 11:03

Vi har netop fået endnu et marsvin, som indtil videre bor for sig selv. Hun er ca. 1,5 år gammel, og kommer fra et andet privat hjem, hvor hun ikke er blevet kælet ret meget med og heller ikke har fået ret meget motion. Efter min mening er hun meget tørstig, og hun kan tømme sin vandbeholder (ca. halv fuld) i løbet af en dag. Det ser ikke ud til, at den drypper. De andre to marsvine-damer drikker meget få ml vand på en dag, så der er meget stor forskel.
Mit spørgsmål er, om hun virkelig kan drikke så meget, og hvad kan det skyldes? Jeg er godt klar over, at et marsvin, der keder sig, kan finde på at drikke meget, men nu keder hun sig jo ikke. Hun ser ikke ud til at fejle noget - tænderne, tæer og numse er kontrolleret.

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 24-11-04 11:05

Prøv med - www.dyrenesdoktor.dk De er flinke ved sådanne spgm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-11-04 11:09

Der er stor forskel på, hvor meget marsvin drikker. Det kommer også meget an på foderet.
Men nu skriver du ikke, hvor stor vandbeholderen er?

Men hvis marsvinet ellers virker sund og rask, behøver det ikke at betyde noget, men selvfølgelig kan det ikke udelukkes at den måske fejler et eller andet, evt noget med nyrerne.
Og jeg ved faktisk ikke om marsvin kan få sukkersyge, men hvis, kan det også være årsagen.

Jeg har et hanmarsvin som også drikker meget, uden at fejle noget.
mvh dova

Accepteret svar
Fra : marsvindk

Modtaget 110 point
Dato : 24-11-04 11:12

Hej.

Der er stor forskel på hvor meget marsvin drikker. Du skriver ikke noget om hvor stor vandflasken er, men vi har flere der kan tømme en 330 ml flaske om dagen pr marsvin.

Der kan også være stor forskel på hvor meget vand de drikker efter hvor meget vandholdigt grønt de spiser. Spiser hun f.eks. mindre grønt end dine andre marsvin?

Har hun der hvor hun har boet før gået ude/koldere end nu? Eller fået meget mindre grønt end nu?

Selvfølgelig kan der også ligge sygdom til grund for det, men så længe dit marsvin trives og ikke taber sig nævneværdigt (udover "fedme"), så er der ingen grund til bekymring.

Venlig hilsen

Johnny Ramm - @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
http://mutterne.dk

Godkendelse af svar
Fra : Postkassen

Dato : 24-11-04 11:24

Tak for svaret marsvindk. Jeg vil holde øje med hende, og se om hun holder op med drikkeriet. Hun har ikke umiddelbart været et sted, hvor der har været koldt, men jeg ved ikke præcist, hvor meget grønt, hun har fået før. Nu får hun samme mængde, som de andre to damer, men hun er meget ny i huset ved os, så hun har nok ikke tilpasset sig. Vandbeholderen er vist ca. 250 ml, og hun ser umiddelbart ud til at trives, men jeg vil holde ekstra øje med hende for at se, om hun måske kunne have urinvejsproblemer.