/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Ram
Fra : john.Svenningsen
Vist : 427 gange
50 point
Dato : 23-11-04 15:01

hej jeg har et bundkort med to ramSockets som sidder tæt op ad hinanden og en 3. der sidder et lille stykke derfra.
i bogen jeg fik med til bundkortet står:

if you are planning to use all three DIMM sockets, you must take into consideration the address bus configuration which is not equally distributed amongst the three sockets. DIMM3 has its own adress bus, but DIMM1 and DIMM2 share a single address bus. it is recommended that you install memory modules that balance the load between the two address busses, both physically (chips on each module) and in terms of total memory. for example, an ideal configuration would be to install a double-sided, 16-chip module into DIMM3 containing a total of 1.0 gb of memory. then you can install single sided 8-chip, 512 mb modules into DIMM1 and DIMM2. or you want to use only DDR400 double-sidded DiMMs, we suggest that you use only two of the DIMM sockets. we also suggest that you use either DIMM1 and DIMM3 together or DIMM2 and DIMM3 together.

mine spørgsmål er så:

1. hvis jeg kun har en ram blok med 512 mb 400 mhz pc3200 er det så lige meget hvilken DIMM jeg sætter den i?

2. hvor meget har den egentligt at sige om der er ligevægt mellem de to bus adresser?

3. der til sidst hvor der står: or you want to use only DDR400 double-sidded DiMMs, we suggest that you use only two of the DIMM sockets. we also suggest that you use either DIMM1 and DIMM3 together or DIMM2 and DIMM3 together.
skal det forstås sådan at man kun må have 2 blokke i hvis de er dobbelt siddet eller skal det forstår sådan at man kun må have to blokke i hvis de er DDR400 som jeg går udfra at betyder at de er på 400

4. hvad vil der ske hvis man kun puttede en 8 chip (en siddet) 512 mb 400 mhz pc3200 ram blok i DIMM3

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-11-04 15:49

1. Ja
2. ligevægt i forhold til rammængde. Dvs 1 giga ram i dimm3 og 2 på 512 i de andre, eller 512 i dimm3 og 256 ram moduler i de 2 andre.

3. gælder kun for 400 mhz

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-11-04 15:50

4. kan du sagtens

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 23-11-04 16:01

m.h.t spørgsmål 3. kan man så ikke have en dobbelt siddet 1 gb ddr 400 mhz pc3200 i DIMM3 og 512 mb ddr 400 mhz pc3200 i de 2 andre

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-11-04 16:04

Ikke hvis de osse er dobbelsidet, eller sådan læser jeg det!! Kunne være på grund af varmeproblemer!

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 23-11-04 16:52

jamen kan man godt hvis de 2 stk 512 mb ikke er dobbeltsiddet

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-11-04 16:59

Ja sådan læser jeg det!! Hvis du kun bruger dobbelsidet 400 mhz anbefaler de at man kun bruger 2 dimm porte. Så enkelsidet må jo godt kunne gå. Tyder på at det er pga varmeproblemer ved dobbelsidet ram!

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 23-11-04 18:46

dvs. at hvis jeg køber så at jeg har 2 stk. 512 ddr 400 mhz pc3200 så skal den ene sidde i DIMM3 og den anden i DIMM1 eller DIMM2

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-11-04 18:52

Ja hvis de er dobbelsidige!! Du siger jo osse at dimm3 sidder lidt længere væk, og det er jo sandsynligvis pga af at dobbeltsidige ddr 400 ram udvikler meget varme!

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 23-11-04 18:57

hvis jeg køber så at jeg har 2 stk. 512 ddr 400 mhz pc3200 så skal den ene sidde i DIMM3 og den anden i DIMM1 eller DIMM2

Ja hvis de er dobbelsidige!! Du siger jo osse at dimm3 sidder lidt længere væk, og det er jo sandsynligvis pga af at dobbeltsidige ddr 400 ram udvikler meget varme!

jamen nu tænker jeg på at en siddet 8-chip det må da være ligesådan for man skal jo danne ligevægt

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-11-04 19:17

Ja uanset hvad, så er det bedst med ligevægt, så en af ramchipsene skal sidde i DIMM3 hvis begge ramchips er lige store! Og forøvrigt vil jeg osse mene det skal være sådan hvis de er uens! Altså at den ene skal sidde i DIMM3 da PC'en så kan udnytte ram optimalt!

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 23-11-04 19:20

så har jeg lige et sidste spørgsmål enden all around tedd får alle pointene
hvis jeg kun køber en ensiddet ram blok ddr 400 mhz pc3200 512 mb er det så fuldstændigt ligemeget hvor jeg sætter den er der slet ingen forskel på om jeg sætter den i DIMM1, DIMM2 eller DIMM3

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 50 point
Dato : 23-11-04 19:22

Den kan du sætte som du vil ja!

Godkendelse af svar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 23-11-04 19:25

Tak for svaret endnu en gang SuperSvarer også kaldet tedd.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-11-04 19:27

Tak for rosen