/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Hvordan virker en switch?
Fra : brodal007
Vist : 1914 gange
150 point
Dato : 22-11-04 20:33

Vi har to computere, og de skal begge have bredbånd.
har TDC bredbånd med to ip-adresser og en Speedstream 5100 router.
hvordan skal man så koble det til, er det ikke bare at tage kablerne fra routeren og computerne, og så sætte dem om bag i switchen?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 160 point
Dato : 22-11-04 20:40

Jo - og den der hedder oplink i switchen skal til routeren

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-11-04 20:50

Du taler både om router og switch. Det er faktisk to forskellige ting.
Med en router, kan du nøjes med én IP adresse, som er den adresse routeren skal bruge til at danne forbindelse til TDC.
Routeren har så indbygget en switch (normalt 4 porte) hvortil du kan tilslutte dine PC'er samt evt. IP telefon og måske også en printerserver.
Din router vil så tildele de tilsluttede enheder en lokal IP adresse.
Normalt vil det hele ske uden problemer, men så kommer sikkerheden, hvor du skal indstille din router til at åbne/lukke porte - firewall m.m. - alt efter hvilken funktioner der er indbygget i routeren.
Du kan ikke bare skifte fra en direkte tilkoblet PC over til at routeren, uden du skal have registreret den nye enheds MAC adresse, før den bliver accepteret.
Den nemmeste måde vil nok være at du tilslutter routeren, inden du slukker og går i seng, her slukker du også for dit bredbåndsmodem, så skulle den gerne finde en ny IP adresse til dig næste dag, hvor den så ser din routers MAC adresse.
Hvad du så sætter til din router, er nettet ligeglad med, da det er routeren som er det afgørende for din forbindelse.
Hvis dette ikke virker, så vend tilbage, for så er der andre metoder!

Godkendelse af svar
Fra : brodal007

Dato : 22-11-04 21:28

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-11-04 21:55

Jo selv tak - men fik du det til at virke.
Du kan bare spørge løs så prøver vi at hjælpe.