/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha FS-1 4gear
Fra : ThomasWedel
Vist : 932 gange
200 point
Dato : 19-11-04 14:26

Hey.

Jeg har i den senere tid haft størrer start problemer på min Yamaha. Det er både ved kolde og varme starte. Tændningen er ny og den er indstillet perfekt. Karburator og alt hvad er har med benzin at gøre virker også perfekt. Har også skiftet pakdåsen for krumtappen i højreside fordi jeg troede den måske var utæt. Ellers er alle pakninger af nyrer slags dvs under 2 måneder gamle. Det eneste som jeg selv kan tro der kunne være galt er at min udstødning er utæt helt oppe ved kraven(der hvor den monteres på cylinderen). Kan det være derfor? Hvad kunner der ellers være galt?

Har lige et spørgsmål mere...

Jeg købte for noget tid siden en 43mm alu. cylinder hos protuna og da jeg ville tjekke om det skulle være den det var galt med vidste det sig at der var sod på stemplet under stempelringen! Der er næsten ingen risser på stemplet eller cylinderen, men stemplet var tilsodet 1-2cm under stempleringen?? Det er da ikke meningen!!??
Men havde en anden til at ligge, men den vil stadig ikke starte med den på...

Håber du gider svare på bare nogle at mine spørgsmål...

Mvh Thomas Kristensen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 19-11-04 15:00

Det er ved den tid man skal benytte karburator-sprit .

Mv.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 19-11-04 15:02

Jeg glemte at skrive at den flaske man køber ved tanken er til en bil tank så du skal ca. Benytte 10 % af indholdet ved hver påtankning eller ved ca 5 liter.

MV
Peter Jensen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 19-11-04 15:09

Og undskyld: Det med tilsodning, det er nu meget normalt men hvis det er udpræet meget så kan det skuldes du køre med en lidt for fed blanding, det kan så skyldes lid for lidt luft (Rensning af luftfilter) eller lid for meget benzin (benyt en dysse der er et nummer mindre).

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-11-04 16:52

udstødning er utæt helt oppe ved kraven Nej det har overhovedet intet med udstødningen at gøre.
Karburatorsprit bruges hvis der står en sjat vand i benzinen, eller hvis karburatoren iser helt til, efter nogle kilometers kørsel. (Det sker ikke i frostvejr, men i tåget eller meget fugtigt vejr, ved ca 0 til + 4 grader) Og karburatoris, sker aldrig på en FS1, da dens karburator ikke sidder frit på en lang studs.
sod på stemplet under stempelringen: Fortæller bare at en del af forbrændingen, kan passere stempelringene, og sker kun fordi stempelet ikke er kørt nok til. (Eller der er brugt et for lille stempel)
Startbesværen skyldes nok at du har blandet for meget olie i benzinen, eller brugt en forkert olie. Kig på dit tændrør det er sikkert sort/oliebeskidt.
Dysen er god nok, hvis den er ca 170.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ThomasWedel

Dato : 21-11-04 13:19

Okay...

Ja, det er faktisk alt for beskidt. Næsten helt sort.
Jeg bruger nok Q8 har. Det er en lille bøtte som blandes op med 5 liter benzin, mener at olien hedder sprint.
Men hvad skal jeg gøre. Hælde en sjat benzin i min nyværdende blanding eller hva??

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : ThomasWedel

Dato : 21-11-04 13:20

Hov...

Glemte lige at sige at jeg har aldrig kørt med karburator sprit, og det har aldrig været noget problem...

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-11-04 13:32

Du bør nok prøve at tømme tanken, og så prøve at købe færdigblandet benzin, feks. 2,5-3%, bare for at se om det hjælper.
Så kan du jo tilsætte lidt af den gl. blanding senere.
Du skal være 100% sikker på den Q8 er til blanding i benzin, da der er olier hvor der står 2-takts på, men som er beregnet til gearkasser.
Du bør ikke bruge racerolier, men gerne fuldsyntetisk, selvom halvsyntetisk, og endda alm 2-taksolie er gode nok.
Hvor meget er der i den dåse til 5 l benzin?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ThomasWedel

Dato : 23-11-04 18:15

Okay...
Jeg er helt sikker på den er til knallerter. Men også til motorsave og andre 2-takst motorer. De sælger nemlig ikke færdig blandet benzin i min by derfor har de det olie lige til at blande i 5 L benzin.
Ved ikke lige hvormeget der er i, men det skulle svare til 2% olie i 5L benzin. Hvilket kun kan lade sig gøre fordi moderne olie har bedre smørings effekt end for nogle år siden. For der skulle den køre med 4% olie... Eller husker jeg forkert??

Har ikke lige tid til at tjekke motoreren før fredag, men kom endelig med flere forslag dem skal jeg nok besvare før fredag..

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-11-04 20:16

Du har helt ret i at olierne er blevet bedre, og at yamaha anbefalede 4% i gl. dage.
2% af 5l benzin = 1/10 L olie.
Ja sprint er en udemærket olie: http://www.q8.dk/productservice/selectProduct.do?id=101&name=Q8%20Sprint%20Totaktsolie&groupname=Motorolie&group=303
Problemet er nok slet ikke olien, men man skifter heller ikke bare stempel, fordi det nye havde lidt sod, du skal huske på at stempel/stempelringe jo bliver slidt "sammen" med cylinderen, og derfor bliver kompressionen og ydelsen bedre efter nogen tid, når de 2 ting passer som "hånd i handske".
Jeg gætter på du har problemer, ved at der er utæthed i bundpakningen under cylinderen, eller at du kører med samme dyse, som oprindelig, selvom du burde sætte størrer i, nu hvor du kører med tunsæt.
For du har vel prøvet at give chokker når den ikke vil starte? Og prøvet et andet tændrør? Set efter at der er en god blå gnist?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 24-11-04 08:24

Hvis den har svært ved at starte, Kan det være afledning ved tændings kablet. Når den så er startet, og hakker I motorgangen, kan det også våre tændingsspolen der er dårlig. Men da du har en ny tænding går jeg udfra at den også er skiftet. Så prøv at udskifte tændings kabel samt tændrørshætte.

Min datters K50 havde også svært ved at starte her hvor vinteren satte ind. Jeg gav den en strint karburator-sprit. Det resulteret I at hun nærmest bar skal se på maskinen for at den starter, det er en enkelt ting at prøve såååå. Man skal jo ikke komplicer tingene for meget.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : ThomasWedel

Dato : 25-11-04 14:59

Bundpakningen er også af nyere dato og det er ikke langtid siden jeg har tjekket den. Og ja, jeg har prøvet med chooker, men det giver ingen forskel. Andet tændrør har jeg også prøvet og der kommer den flotteste blå gnist fra mit tændrør...

Jeg tror også selv det er en utæthed, men jeg har efterhånden skiftet alle pakninger og tjekket om de virker...

Jeg tager den ned i min fars kælder i morgen og så får den hele armen...

Mange tak for jeres svar...

Kommentar
Fra : hansenlars

Dato : 11-01-05 09:29

Jeg tror du skal få det med udstødningen lavet.. hvis der er meget hul, kan det godt være derfor... prøv det og se om det hjælper....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-04-05 13:46

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen