/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ludbehandling af listeloft
Fra : marcussen1
Vist : 4038 gange
50 point
Dato : 18-11-04 16:13

Jeg har et ca 20 årigt listeloft, der med tiden er blevet gulnet temmelig meget, det har aldrig været behandler. Kan jeg bruge salmiakspiritus til at rengøre det med, eller skal der bruges trærens, malerrens eller noget andet?
Niels

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 18-11-04 16:27

Du skal bruge noget grundrens.
salmiakspiritus er noget grimmer stads, der er rigtig dårligt for miljøet og dine lunger!!
Vask ned i grundrens og tør efter med rent vand. Vent til det er helt tørt og mal.. Det ghorde vi med flot resultat!!
Memuel

Kommentar
Fra : lenejensen

Dato : 18-11-04 16:35

Jeg er enig med memuel. Men du skal også ofre lidt ekstra og købe en pensel der er beregnet til lud - er MEGET bedre og male med - og hvis de ikke er beregnet til det, så slides/ætses de hurtigt op, så der skal bruges flere.
Og en skumgummifidus på skaftet så det ikke løber ned af dine arme kan også anbefales.
Lene

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-11-04 17:38

Grundrens, og hvis det ikke er LUD, du vil have på, men bare noget, der lysere at se på, kan jeg stærkt anbefale (efter egen succes) en hjemmeblandet mix af koldpresset linolie, olierevet titanhvidt og nogle dråber sikkativ (tørremiddel). Plus en god pensel og noget at stå på. De første to timer lugter det en smule ala torskelevertran. Luft ud! Og så lugter det "bare" af linolie. Blandingsforholdet er 3 dele olierevet titanhvidt til 10 dele olie efter volumen, det skal røres MEGET grundigt op , også under arbejdet, og det skal strækkes meget langt. Du skal jo ikke dække, men lysne. Penslen vasker du af bagefter først i meget varmt vand, så i varmt sulfovand. Hvis den alligevel skulle blive stiv efter nogle dage, har du ikke været grundig nok, og så skal de smøre den ind i sæbe, brun eller grøn, binde plastfolie om til den er blød og så vask i varmt vand.
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : stilke

Modtaget 60 point
Dato : 18-11-04 17:56

Jeg lavede vores bræddeloft efter følgende recept: Med havesprøjten vædede jeg loftet, med grundrens, neddæk eller fjern alle møbler, - derefter aftørrede jeg jeg det med en god gulvklud på en gulvskrubbe, og så var det parat til maling. Jeg brugte TripTrap panelhvid (extra hvid).
Køb en god pensel der passer i bredden til dine lister, og det er sikkert nok at male een gang.
Mit loft var brændt og lakeret, og flere farvehandlere sagde at loftet skulle nedslibes, men det var sikket fordi de ikke forhandlede ovenstående maling.
Lykke med dit projekt.
Mvh. Stilke

Kommentar
Fra : Leif_og_inge

Dato : 18-11-04 18:39

træet skal være som nyt inden du starter, og helt specifikt skal du også hvis det er ægte lud nok læse beskyttelsesreglerne mere end en gang.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-11-04 19:24

Det var dog en grov omgang I er igang med her
For 3 år siden gav vi vores listeloft en omgang "lud-look" (og vi ryger alle tæt).
1. Afstøv dit loft.
2. Bland 10 l vand med 1 l. god hvid murmaling (omrør godt + tit og ofte).
3. Mal direkte på loftet (ikke alle de dersens dikkedarer). Mal vådt i vådt... ingen pauser midt i en bane.
og tro mig... det er ikke til at se det hvis man ikke lige ved det (fik fidusen af en maler).
Prøv evt. bag en dør først, men vi vaskede IKKE først, og resultatet er super

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-11-04 19:27

NB: Efter som vi købte huset som nyt i 1981 ja så er / var vores listeloft (fyr) også +/- 20 år

Kommentar
Fra : invincible

Dato : 18-11-04 20:39

TripTrap panelhvidt. Trip trærens til affedtning, og hvis man ikke maler mere ad gangen end man kan nå at trække efter med penslen bliver resultatet superflot og af alle de metoder jeg gennem årene har prøvet er det langt det letteste at arbejde med.

Kommentar
Fra : lenejensen

Dato : 18-11-04 21:13

Jeg mener det var FAXE Lud jeg brugte. Der var det problem at det hele tiden bundfældte sig. Så jeg hældte en lille sjat oprørt i en bøtte, brugte det, rørte igen, næste portion i bøtten osv. Hvis jeg ikke var omhyggelig blev nogle af brædderne meget lysere end andre.

Kommentar
Fra : invincible

Dato : 18-11-04 21:22

Skulle måske lige indskyde, at Panelhvidt tåler vedligeholdelses afvaskning i modsætning til kalk-lud.

Man kan for resten godt anvende 3 db. salmiakspiritus til affedtning når det er fortyndet tilstrækkeligt og hvis det anvendes i et rum med fuldt gennemtræk da ammoniakken virrker stærkt irriterende på åndedrættet.
Der skal også anvendes gummihandsker og beskyttelsesbriller, hvilket altid er en god ting når der skal affedtes loft.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 22-11-04 22:13

Tak for svaret stilke.