/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Ungarbejder efter 18 år?
Fra : 1HolM1
Vist : 1594 gange
100 point
Dato : 16-11-04 16:31

Jeg er en 17 - snart 18-årig dreng - som i øjeblikket arbejder som ungarbejder i Føtex. Jeg fylder 18 d. 19 december. Jeg har en arbejdsplan, som fortæller hvilke dage jeg skal arbejde, og min nuværende arbejdsplan løber frem til d. 23 december, som forhåbentligt også er min sidste dag i job.
I min kontrakt står der at jeg bliver fyret på min fødselsdato, og jeg er nysgerrig efter at vide om ens arbejdsgiver (Føtex) kan tillade sig at bede mig om at arbejde videre efter jeg er fyldt 18?
Er det lovligt eller kan jeg blankt afvise dem fra at møde på arbejde når jeg nu er fyldt 18? Og hvis, skal man som 18 årig ikke også have en voksenløn?
Jeg vil bare gerne være sikker på hvordan det foregår, så jeg ikke på nogen måde skal føle mig røvrendt. Grunden til jeg spørger, er at min kammerat, som har arbejdet samme sted, fyldte 18, men alligevel bedte de ham om at fortsætte til de fandt en ny afløser til hans plads. Men så tænker jeg bare; det kan da ikke være hans problem, eller hvad?

På forhånd tak :)

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 110 point
Dato : 16-11-04 16:54

Jeg kender ikke ordlyden i din kontrakt.
18 år, så er det voksenløn.
Her er der noget information du sikkert kan bruge.
http://www.jobpatruljen.dk/sw1189.asp

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 16-11-04 17:14

Med mindre de har lavet reglerne om igen, har du 1 måneds opsigelsesvarsel, dvs. hvis du siger op i morgen passer det ret godt med, at du ikk behøver at arbejde mandagen efter din fødselsdag. Men hvis du har bruge for pengene kan du jo evt arbejde færdigt og få i hvert fald 90 kr i timen de sidste dage. Det er vel en del mere end du får nu!!! Men som du siger, det er kun af loyalitet til din arbejdsgiver du evt. kan tilbyde at fortsætte - mod "voksenløn" naturligvis. Hvis han er et svin så giv ham fingeren og håb på du ikk behøver at handle i den Føtex mere...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-11-04 17:20

Hvis der står i din kontrakt, at ansættelsesforholdet gælder til du fylder 18, er det det du skal regne med som sidste arbejdsdag.
Og hvis du skal arbejde derudover, er det til voksenløn.
Nu er det jo ikke sikkert, at den der har lavet arbejdsplanen lige tænker på, at deter den 19 du har fødselsdag,og at det måske er din sidste dag, så jeg ville da spørge for at være sikker.

mvh dova

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-11-04 18:09

.. 4-5 dage fra eller til ! .. brænd ikke dine "broer" .. du får måske brug for at komme tilbage til Dansk Supermarked i en helt anden stilling .. så er det ikke godt, hvis du lader dig "blackliste".
/PG

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 16-11-04 20:28

Du har i realiteten en tidsbegrænset ansættelse, der automatisk ophører når du fylder 18 år. Du behøver/skal derfor ikke møde på arbejde derefter.
Men af hensyn til almindelig høflighed, og for ikke at skabe unødige problemer for din arbejdsgiver, er det nok en god ide at gøre dem opmærksomme på, at du snart fylder 18, og derfor fratræder.
De holder sandsynligvis ikke løbende øje med, hvornår ungarbejderne fylder 18 år.

Godkendelse af svar
Fra : 1HolM1

Dato : 17-03-06 11:20

Tak for svaret jakjoe og beklager for forsinkelsen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-03-06 11:39

Jeg siger mange tak.

mvh
jakjoe