/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Få internet på PC 2
Fra : Spirillen
Vist : 563 gange
70 point
Dato : 03-08-02 12:10

Hej!
Nu har jeg fået opsat mine computere til at kunne "se" hinanden, nu mangler jeg bare at får computer nr 2 til at kunne gå på internettet også. Hvad gør jeg??

Computer nr 1:
Win 2000
Netkort/hub
TDC/Adsl

Computer nr 2:
Windows ME
Alm netkort

Mvh.
Spirillen

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 80 point
Dato : 03-08-02 12:36

Hej Spiril,

har du enabled "Internet Connection Sharing for this connection" på Win 2000 som beskrevet her?
http://www.networklab.co.uk/cmodem/win2kics.html

hvis du har det, burde det være muligt at indstille din Win ME computer, til at bruge Win 2000 maskinen, til at komme på nettet med...
evt. kigge på det der står i bunden af siden...

håber det ka' bruges...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 03-08-02 12:36

Hep

Hvormange ipadresser har du fået tildelt?

Hvis du kun har en ipadresse, er det nemmeste at give den til din router og sætte routeren op til DHCP og så dele ip-adresser ud i serien 192.168.x.x. Dette kan selvfølgelig kun lade sig gøre, hvis du har adgang til at konfigurere routeren. Og selvfølgelig hvis du har en router :)

Ellers kan du sætte et ekstra netkort i win2000 maskinen, sådan at der er to i den. Det nye netkort giver du f.eks adressen 192.168.0.1 og netkortet i winME maskinen giver du adressen 192.168.0.2 og angiver gateway'en til 192.168.0.1. Begget steder angiver du subnetmask'en til 255.255.255.0.

På win2000 maskinen installerer du så et program til deling af forbindelsen som microsofts eget 'shared internet connection'.

Håber det hjælper.

// Martin

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 03-08-02 13:10

Hejsa.
Så har jeg prøvet det og det ser ikke ud til at virke
Jeg kører med et kombineret netkort/hub, det er måske der fejlen er???

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 03-08-02 13:15

Jeg har ikke fast ipadresse, skal jeg have det

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 03-08-02 13:22

Jeg har primær og sekundær ip adresser fra TDC (står i vejledningen) skal de bruges???

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 03-08-02 13:28

Ok,

Er de ipadresser du får tildelt fra samme ip-serie?

// Martin

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 03-08-02 13:52

Undskyld, jeg mente at ip adresserne var DNS. (primær og sekundær)

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 03-08-02 14:29

ok,

Har du en router?
og hvis du har: har du adgang til at ændre konfigurationen?

// Martin

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 03-08-02 14:31

Nej jeg har ingen router

//Per

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 03-08-02 14:35

hmmm...

Så burde mit første svar være løsningen (den med det ekstra netkort).

Det allernemmeste ville være at få TDC til at tildele dig en ekstra IP-adresse i samme serie som den du får nu.

// Martin

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 03-08-02 14:39

ok

Kommentar
Fra : brianstrate

Dato : 03-08-02 14:52

Hej
TDC giver normalt 2 dynamiske eller 1 fast IP så det skulle virke hvis du sætter begge computere op til at hente IP adressen selv. og så installere en anden protokol end TCP-IP så computerne kan snakke sammen lokalt så betyder det nemlig ikke noget at de IP adresser du får tildelt er på forskellige subnet.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 03-08-02 14:58

Javel og hvilken protokol er det????

Per

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 03-08-02 15:12

Du kan evt installere NETbios / NetBui

// Martin

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 03-08-02 15:28

Ok

Kommentar
Fra : brianstrate

Dato : 03-08-02 15:43

eller ipx men personligt mener jeg NetBios er det klogeste valg hvis man er tvunget til at køre andet end tcp-ip

Mvh
brian

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-08-02 16:06

Hej Per,

jeg troede ellers du havde installeret NetBeui... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/5364

hvis du ikke har ka' du gå næsten ned i bunden af dette indlæg, og se hvordan du ka' få det installeret i Win 2000... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/5289
jeg ska' desværre til og ud af døren, så istedet for at modificere, kopier og sætte ind... synes jeg det er lidt lettere bare at henvise til dette indlæg...

men jeg synes bare du sagde at du havde installeret den, og gik også udfra det funkede, nu hvor du siger de ka' se hinanden...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 03-08-02 16:15

Korrekt Strarup..
De kan "se" hinanden, pinge, share o.s.v.
Jeg kan bare ikke få pc nr 2 til at køre på internet. Kører fint fra pc 1.

PB

Kommentar
Fra : brianstrate

Dato : 03-08-02 16:36

Hvis du kører ipconfig på begge maskiner får oplysninger om bla. gateway og dns de skulle gerne være ens på begge maskiner.
prøv at tjekke det.

Mvh
Brian

Godkendelse af svar
Fra : Spirillen

Dato : 03-08-02 17:05

Tak alle sammen, nu virker det glimrende.
Jeg er ked af at jeg ikke kan give jer alle sammen point, men sådan er livet og Kandu nu engang :)

Tak igen

Mvh.
Per