/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Udskiftning af luftfilter, Sierra 1,6
Fra : Jimmy17
Vist : 1007 gange
50 point
Dato : 15-11-04 08:57

Jeg har en Ford Sierra 1,6 L fra 1984/83
Skal have luftfilteret skiftet ud.
Så vidt jeg ved, er det noget, man med lethed kan gøre selv,
nu er der bare det problem at jeg ikke ved, hvor under kølerhjelmen det sidder.
Nogen, der kan forklare mig det?
Og evt fortælle hvilket værktøj, der er behov for.

På forhånd tak...

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 15-11-04 09:13

Luftfilteret der tager luft fra motorrummet og filtrere det, og leder det til indsugningen/karburatoren, sidder somregel i en sort plastkasse, hvor låget kan tages af med hånden. Det er som regel nogle ståltrådsklips der vrides op/ud.
Luftfilterkassen hvor luftfilteret sidder i, har tit 2 slange indgange, hvor den ene indgang kommer fra en blikafdækning omkring udstødningsafgangen (Manifold).
Så er der en manuel termostat der kan skifte mellem de 2 indgang, afhængig om motoren er kold eller varm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-11-04 09:23

Der findes reservedelslagre som sælger uoriginale dele til biler.
Køb et filter som passer til din ford og så kan du tydeligt se hvor det skal sidde.
Når du køber reservedele kan det være en god idé at skrive bilens stelnummer op for der kan være forskel på årgangene. Ford -årgange skifter omkring August.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-11-04 09:52

Har set den sorte kasse.
Om det så er det rigtigt, det tjekker jeg senere.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-11-04 10:12

Hej Jimmy17.
Jeg vil anbefale dig at anskaffe dig en såkaldt "værkstedsmanual" til/over din bil(model)...det kunne være en fra forlaget HAYNES (på engelsk). Det er den bedste "investering/besparelse" du kan bruge på din bil hvis du er "fiks på fingerne" og har lidt teknisk viden omkring bilens (især mekaniske) dele.
Har du ikke så meget erfaring og måske endda nybegynder (hvad jeg tror du er?) så er det heller ingen dårlig idé at tage lidt kurser i motorlære...evt også melde dig ind i én af de mange (bil)klubber som findes rundt om i landet. Her vil du MEGET hurtigt få en masse viden fra de andre medlemmers erfaring med deres køretøjer.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-11-04 18:14

Til pallenoc.
Værkstedsmanualer kan købes ved Thansen.
Jeg har tidligere lavet knallerter og scootere, men biler, det er nyt for mig.
Men det skal jeg sQ nok lære hen ad vejen...

Så er det udskiftet. Nyt kostede 56,- skulle bare oplyse bilmærke, model, type og årgang.
For jeg kunne skifte det, skulle fjernes tre skruer og det var det..

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 15-11-04 18:16

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 15-11-04 19:08

Som min pige siger. Luftfilteret er det der ligner en stegepande.
alimak