/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Somalikatte
Fra : 25
Vist : 838 gange
200 point
Dato : 14-11-04 10:43

Hvilket land stammer Somalikatten fra?

Accepteret svar
Fra : Mone

Modtaget 200 point
Dato : 14-11-04 13:15

Hej 25

Du kan læse alt om dem her
http://www.tickingen.dk/historie.htm

Jeg har selv 2 af slagsen, og de er bare sååååå dejlige.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-04 14:04

Somalikatte har deres oprindelse i USA hvor den første kat blev godkendt som racen Somali i 1967.

Det er dejlige katte som Mone skriver, jeg bryder mig bare ikke meget om den side du linker til, fordi den sætter / mellem abyssinier og somali som om det er samme race der stammer fra Ægypten. For det er ikke rigtigt.
Det står der så godt nok også noget langt nede på den side, men umiddelbart synes jeg det kan opfattes som om det er samme race.

mvh dova

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 14-11-04 15:37

>>dova
Du skriver

Citat
jeg bryder mig bare ikke meget om den side du linker til, fordi den sætter / mellem abyssinier og somali som om det er samme race der stammer fra Ægypten. For det er ikke rigtigt.

Nu ved jeg jo ikke hvor du så heeeelt bestemt ved det fra, men jeg tror da ikke, at de sidder og opdigter det.
Men måske du så bedre kan accepterer denne side?
http://hjem.get2net.dk/sua/

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 14-11-04 15:58

Der skal selvfølgelig lige klikkes på
"Somaliens Historie" i menuen til venstre.

Sorry

Kommentar
Fra : 25

Dato : 14-11-04 17:44

Hej Mone og Dova

Sagen er den at jeg har skrevet en opgave på engelsk om Somalikatte, og jeg mente bestemt de stammede fra Egypten, den berømte sorte klap i min hukommelse dukkede op, jeg har nemlig læst ALT om disse katte og sat mig ind i det inden jeg købte min egen racekat for 3 år siden, jeg må sige det er det bedste der er hændt mig, den lille dame jeg har er vokset op med vores Golden Retriver, i forvejen havde vi min svigermors norske skovkat kastrat. Det er en vildtfarvet, som er den oprindelige farve i Somalikatte racen, men der er da flere farver nu til dags.

Den 24. ds. skal jeg op i min engelsk opgave om somalikatte, og der ved jeg der bliver stillet nogle spørgsmål, derfor er jeg nødt til at have noget sat sammen som et resumé, så jeg kan svare på spørgsmål fra censor.

; - )

Godkendelse af svar
Fra : 25

Dato : 14-11-04 17:50

Tak for svaret Mone. Det var nemlig MEGET vigtigt i min eksamensopgave. Og det er bestemt en dejlig race, når jeg engang får tid, så vil jeg gerne have 2 af slagsen, men lige nu har vi jo en kastrat som selskab, han er 10 år nu.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-04 18:08

Du må finde bøger om racekatte.

I de 3 bøger jeg har, står der i dem alle, at Somalis oprindelsesland er USA. De første eksemplarer af racen er fremavlet der, og racen har kun været kendt siden 1967.
Men det er rigtigt, at de er fremavlet ud fra abyssinierkatten som menes at stamme fra Ægypten.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-04 18:18

Og forresten er Abyssinierens oprindelsesland ikke Ægypten, men England
Men den har så været kendt siden 1882.
Grunden til, at man mener at den måske stammer fra Ægypten, er at den ligner de gamle kattefigurer fra det gamle Ægypten hvor katten blev/bliver anset for at være et helligt dyr.
men der er ikke noget belæg for den formodning.
mvh dova

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 14-11-04 18:30

Selv tak 25, og held og lykke med opgaven.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : 25

Dato : 15-11-04 15:41

Dova

Jeg vil meget gerne se om jeg kan finde nogle bøger om racekatte især min egen favorit somalikatten, men lige nu har jeg så meget hjemmearbejde o.s.v., så jeg har ikke tid. Den 17. december er det sidste dag jeg er på Erhvervsskolen i Hillerød og på Erhvervsakademiet, jeg går nemlig begge steder. Så derefter har jeg ferie, og så er jeg færdiguddannet den 4. januar, det er den anden uddannelse i mit liv.

1. gang blev jeg uddannet som Kontorassistent
2. gang bliver jeg uddannet som Serviceassistent

det er et hårdt ræs især når det der en del år siden jeg har gået til undervisning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-11-04 17:28

Hej 25
Det med bøgerne, var nu mere sådan en tanke om, at man der nok finder et mere sagligt svar på forskellige ting.
Jeg har i hvert fald ofte undret mig nogen gange, når jeg har kigget på forskellige hjemmesider om f.eks. hunde og katte. Mange gange skrives der ting der ikke rigtigt er noget belæg for, så ved jeg ikke, om det er for at få et mere "spændende" billede frem af det dyr det nu drejer sig om, som f.eks. her hvor der skrives, at racerne stammer fra det gamle Ægypten. Der kunne man næsten lige så godt skrive, at de stammede fra det par katte der var med i Noas Ark

Nå, men lad nu det ligge.
Og held og lykke med opgaven og med din uddannelse

mvh dova