/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hjerte/lungeorm
Fra : Jernladyen
Vist : 1634 gange
50 point
Dato : 12-11-04 00:41

Dette skulle nok have været skrevet som et tip, men jeg tror, det er en meget god idè at få en snak om hjerte/lungeorm, hvordan det smitter og hvor vigtigt det er at samle op efter sin hund. Og presse andre til at gøre det samme.

Hvis din hund på et tidspunkt har haft hjerte/lungeorm, så pas på senere i dens liv, hvis den bliver dårlig. Det kan været et nyt dødbringende angreb. En hjerte/lungeorm kan overleve og "gemme sig" i nogle år. Derefter går det løs igen. Og så kan det gå MEGET stærkt.

Min brors hund havde hjerte/lungeorm for 2 - 3 år siden. Han blev kureret efter et godt stykke tid. I mandags begyndte han at få det dårligt. Tirsdag morgen blev dyrlægen tilkaldt, fordi han havde det meget dårligt. Han blev indlagt om dagen, og dyrlægen tog ham med hjem og tilså ham om natten, men sygdommen fortsatte trods den hårde kamp. Han begyndte hurtigt at tisse blod, uden at kunne styre det, allerede i bilen, da dyrlægen hentede ham. Onsdag fik han det tilsyneladende lidt bedre. Han spiste og drak en smule, og håbet steg. Onsdag nat fik han det hurtigt meget dårligt igen. Han døde tidligt torsdag morgen af sygdommen.

Er det et typisk alvorligt tilfælde af hjerte/lungeorm?? Æder ormene sig igennem hele systemet på en hund, når de sidder der længe nok. Jeg har altid troet, de holdt sig til hjerte og lunger. Men hvorfor skulle de i grunden det, når der er en hel hund at "vandre rundt i"?? Men når hunden dør og det sidste døgn eller halvandet tissede blod og slet ikke kunne styre det, så kan man jo få mistanke om, at det var kræft den havde, muligvis sammen med hjerte/lungeorm?? Men dyrlæge, min bror og svigerinde er helt sikre på, at det var hjete/lungeorm hunden døde af.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-11-04 01:07

Nej, det lyder ikke som et typisk ormeangreb, for inden det ville gå så galt, ville hunden have vist store tegn på dårligt helbred, og det har heller ikke noget at gøre med, at den tisser blod.
Hunde med hjerte/lungeorm får ved svære angreb vejrtrækningsbesvær, hoster og evt. kaster op. Og bliver unormalt forpustet ved fysisk aktivitet.

Men hvad mente dyrlægen, det lyder da lidt underligt hvis han ikke er kommet med et bud på hvad der var galt med hunden.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-11-04 02:01
Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-11-04 02:37

Han hostede og kastede op i løbet af onsdagen også. Han havde vejrtrækningsbesvær om tirsdagen. Dyrlægen sagde, at det var hjerte/lungeorm, og at når de fik det anden gang, gik det MEGET stærkt. Det var også ham der sagde, at de ormene godt "kunne gemme sig" i hunden og ligesom gå i dvale, for så at slå til og tage livet af hunden et par år senere. Jeg har bare aldrig hørt det sådan før. Sidst han havde h/l-orm, læste jeg side op og side ned om det, fordi vores hund havde leget med ham et par dage inden.
Dyrlægen sagde også, at det var fuldstændig lige meget, hvad det var for en snegl. (stor, lille med/uden hus). De var lige farlige alle sammen.

Men når hunden tisser blod (og de sagde, at bughulen også var fuld af blod), så synes jeg, det lyder som kræft.

Vores den gamle havde også blod i bughulen, og det var kræft. Hun blev aflivet på stedet. Dyrlægen havde fået hende op til undersøgelse, fordi vi kunne mærke, hun ikke havde det godt. Hun var blevet tyk på en underlig måde, pelsen var blevet mat og strid, og hun ville helst ingenting. Hun blev afleveret om morgenen, hvor han fandt ud af, at bughulen var fuld af væske. Han indlagde hende og ville finde ud af, hvor væsken kom fra. Da han tømte den af hende, så han det var blod i stedet for. Så ringede han og sagde, at det nok var fremskreden kræft, men at der var den mulighed, at den sad i milten. Og den kunne han fjerne, uden at hun ville få noget videre ulempe af det. Så han fik grønt lys. Men han åbnede hende kun, så aflivede han hende i stedet for. Hun var ædt op indvendig. Det eneste, vi så af hende igen, var hendes halsbånd og snor.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-11-04 02:48

Det er altid kedeligt når dyrene bliver så syge og dør uden der kan gøres noget.
Jeg synes dog stadig det lyder lidt voldsomt, hvis de orm skulle kunne aflive en hund så hurtigt, og på den måde. Det har jeg aldrig hørt om før, og synes egentlig også det er mærkeligt, at der ikke bliver skrevet noget om det de steder hvor symptomerne på hjerteorm er omtalt, som f.eks. i det link om netdyredoktoren.
Den eneste forklaring, må jo næsten være, at der er gået hul på et stort blodkar der har forbindelse til blæren eller nyrerne, siden den tissede blod.
Men det er da rigtigt, at hunde kan få orm af at spise snegle, men de kan også få det hvis de roder i afføring fra andre hunde eller især ræve.
mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-11-04 14:32

Hunde får IKKE hjerteorm af at spise ræveafføring!!! Hjerteormen skal igennem mellemværten først, inden den er klar til at inficere en ny hund eller ræv :

[/citat]
Hjerteormens vej til hunden går gennem ræven, som er hovedværten for hjerteorm. Hvis ræven er inficeret med hjerteorm, vil parasitten lægge sine æg i blodbanen. Æggene ender i lungens små blodkar (kapillærerne), hvor de udklækkes og havner i lungerne. Ræven hoster larverne op og sluger dem, hvorefter de ender i afføringen. Rævens afføring bliver så spist af snegle, som på den måde optager larven. I sneglen gennemgår parasitten to udviklingsstadier, og er derefter klar til at inficere en ny ræv eller en hund. Når en hund så spiser sneglen, får den hjerteorm.
[/citat]

Citatet er fra dit eget link, dova.
Silke får kontrolleret sin afføring 2 gange om året, -netop af respekt for den uhyggelige sygdom. Vi bor jo i Københavns omegn, og der er vitterlig til tider mystiske dødsfald blandt de yngre hunde heromkring...

Jette, jeg tror, at din brors hund kan have været alment svækket af hjerteormen -uden dog at få symptomer før til allersidst. Den almene svækkelse har så givet grobund for andre sygdomme, f. eks. urinvejssygdomme eller kræft..

Men det er uhyggeligt at høre, at det kan gå så galt så hurtigt.. Hvor gammel var han? Hvornår blev han sidst kontrolleret for hjertelungeorm?

Jeg kommer jo helt op på mærkerne når jeg hører sådan noget, for Silke var jo ved at dø af det skidt, da hun var et års tid...

Det er jo en ret ny sygdom, så der er nok ikke de store erfaringer om, hvordan det går med hundene senere i livet... -Vi kunne godt bruge noget forskning i kæledyrssygdomme herhjemme...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-11-04 14:34

Nå! det lykkedes ikke at lave citatfirkant om... Men [/citat] er væk.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-11-04 14:38

alså... firkantede (/citat) forsvinder undervejs... Mystisk...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-11-04 14:44

Ja, det er rigtigt Birgitta med sneglen som mellemvært, det er andre orm hunde kan få af at rode med afføring fra ræv og andre hunde, hvor det bare er æggene de får fat i.
En anden ting er, at de symptomer med blod i bughulen og andre steder fra, det er samme virkning at rottegift har på rotter, og den måde de dør på når vi lægger gift ud.
mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-11-04 16:44

I starten, da han lige havde haft h/l-orm, blev han tjekket hver 3. mdr. De sidste år er han ikke blevet tjekket.
Jeg har lige talt med min svigerinde igen. Hun siger, at dyrlægen sagde, at det kun var ved første angreb, ormene holdt sig til hjerte og lunger. Andet angreb var de over det hele. Og hosten kommer for sent. Han blev 5 år.

Jeg tror, jeg vil skrive til netdyrlægen og høre, hvad han mener.

Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 12-11-04 18:40

Jeg har lige fundet dette her,
http://dog-inn.com/wwwboard/messages/16905.html

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-11-04 19:39

Godt fundet, dova. Så var det nok "kun" h/l orm, han havde. Den omtalt hund blødte også ud af alle åbninger. Det var jo endnu værre. Men jeg lagde mærke til i en af kommentarerne, at i Texas har de så mange orm, at de forbygger med en pille. Mon det er ormekur, de forbygger med?
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-11-04 13:26

Hej, igen. Jeg har også læst det umådeligt aktuelle link fra dova. Og jeg kan ikke finde noget sted, hvor en dyrlæge skriver at man kan få hjerte/lungeorm af at SLIKKE på sneglen eller på dens slim. Min dyrlæge siger, at hunden rent faktisk skal SPISE sneglen, for de tidlige stadier af ormen kan IKKE udvikles i pattedyr.

Jeg kunne ellers blive bekymret for at gå og spise hindbær i skoven om sommeren, for de er da nogle gange blevet oversnavet af snegle... Min dyrlæge har også omtalt en forebyggende kur mod hjerte/lungeorm, men den var endnu ikke kommet til Danmark, da jeg talte med hende sidst.

Det kunne være rart med lidt dyrlæge-skrevet information om disse nyere og voldsommere symptomer på H/L ormene... Og mere om forskellen på hjerteorm og lungeorm...

For ingen tvivl om, at det er en frygtelig og farlig sygdom. Men vi skal jo heller ikke panikke og begrænse vores hunde mere end højest nødvendigt... --Tænk bare på, hvordan rygterne gik om AIDS i tidernes morgen... Man kunne på det nærmeste blive syg bare man var i stue med én med aids....

Godkendelse af svar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-11-04 17:38

Tak for svaret dova. Du er godt nok skrap til af "finde ting".
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-11-04 12:30

Jamen selv tak Jette.
Ja, men jeg blev da også helt opsat på at finde yderligere om det, for jeg havde aldrig forestillet mig, at et ormeangreb kunne skade en hund så voldsomt at den døde af det på den uhyggelige måde.
mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-11-04 14:30

Næh, det havde jeg heller ikke. Det må godt nok være en styg død. Hvor må han dog have haft ondt - sådan fuldstændig gennemboret af orm.
Hilsen Jette