/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Priskrig på computere!?
Fra : Bolbroe1721
Vist : 509 gange
100 point
Dato : 10-11-04 17:03

Der har været et indlæg i adskillige aviser om, at DELL vil sænke deres priser på computere (ca. 30%) pga. øget konkurrence fra andre computer producenter (Hvor de andre formegentlig vil følge med), men hvornår vil priskrigen starte?

Evt. link til andre avis artikler eller andet der dokumentere for starten på "priskrigen"

Accepteret svar
Fra : eltigro

Modtaget 110 point
Dato : 10-11-04 17:24

det er rigtigt at Dell er citeret for dette. Jeg ringede til dem, og de sagde at det var overdrevet, og at prisen kun vil falde med 5%. Jeg er i tvivl om de har ret, og synes da allerede de er blevet noget mere aggressive, da de tilbyder gratis fragt, fri opgradering af ram m.v.

Jeg har også hørt at supermarkeder vil til at bruge især bærbare som slagtilbud. Årsagen er at komponenterne i maskinerne er faldet og derfor er fald i priserne rent faktisk reelle.

Jeg fik et link til en artikel, men kan ikke huske hvor det var. Det er en eller anden IT avis på nettet. Computerworld tror jeg det hedder.

Var selv i en købssituation for et stykke tid siden, men valgte så at købe en brugt via dba.

Jeg mener det var electric city der havde en ok bærbar for et stykke tid siden til 5000. Det er det billigste jeg har set.

Kommentar
Fra : Bolbroe1721

Dato : 10-11-04 17:30

Mange tak.

Det ville være rigtig rart, hvis du kunne finde det link til artiklen. - Så skal jeg nok huske, at tilføje dig som "godkendt svar"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-04 17:31
Kommentar
Fra : eltigro

Dato : 10-11-04 17:32

ha ha bjarne d, du er sku hurtig!!!
flot fundet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-04 17:37

En af mine sædvanlige informationskilder, men betragt bare linket som en service fra mig

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-11-04 18:09

Dell skriver :
Dobbelt RAM uden merpris. Dobbelt af hvad ???????
Dobbelt harddisk uden merpris. Dobbelt af hvad ???????
Fri fragt værdi kr. 744. Burde de ikke få en bedre pris hos deres fragtmand ?????
Den slags annoncer. Helt ærligt !
Gambrinus

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 10-11-04 18:14

Gambrinus:

Dobbelt RAM uden merpris. Dobbelt af hvad ??????? <=> Dobbelt RAM i forhold til den "normale" mængde RAM for den model.
Dobbelt harddisk uden merpris. Dobbelt af hvad ??????? <=> Dobbelt HDD-plads i forhold til den "normale" mængde HDD-plads for den model.

Den sidste kan jeg give dig ret i. Men det er vel taget ud fra deres tungeste system, og hvis man regner det sammen kan det godt blive til et par kg. (Maskine, printer, højttaler osv). Og så er deres fragtmænd relativt hurtige.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 10-11-04 18:41

Syntes nu ikke lige dell er billige, hvis at jeg skulle handle pc, tror jeg at jeg ville vente til ALDI igen, har et tilbud, det sker vel 2-4 gange om året.
Jeg er bekendt med brancen, og kikker tit på priser og hvad at man får.
Når noget falder i pris, kommer der som regl noget nyere,hurtigere,bedre,stabilere udstyr.
lige som reklamer for tandpasta/vaskemiddel/hårshampo/baberskrabere
du køber det den ene uge, og ugen efter siger reklamen næsten, at nu kan du også få vaskemidlet med blegemidel der holder faverne.
Så det så man køber, høre man først sandheden om , når at det er for sent.

Det hedder vel priskrig, fordi at det er en priskrig. I krig røber man jo ikke sin strategi, og spreder gerne dårlige rygter om fjenden !
Rygter måske for at skule sin egene fejl.
Dell giver ikke rabat, fordi at de ansatte er gået ned i løn.
Dell lever vel af(tror jeg) at fortælle forbrugeren at de får noget gratis(ram) , gu' er det ej gratis.

Uden ansvar, et lille eks.
Dell 'Køb nu til gammel pris, og vi smider frit dobbelt op i ram, så at du har 512kb ram.'
ALDI 'Ram 1024mb'

Hvis at man kikker teknikst på rammene, så er der for det meste kun plads til 2 moduler.
Det er et gæt, at når Dell dobler, så er det ved at sælge 2 256mb moduler.

Aldi's har 1*1024mb og derved en ledig sokkel til vidre udvidelse.
Det var kun rammene, så er der grafikkortet, harddiske, usb, osv.osv. at tænke på.

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 10-11-04 18:48

Nu ved jeg ikke om vi snakker om bærbar eller stationær, men jeg ved i hvert fald at stort set ethvert nyt bundkort har min. 4 ram slots...

Desuden syntes jeg faktisk at dells priser er ok... Jeg købte selv en dell bærbar... og jeg har ALDRIG haft problemer med den eller supporten dertil, hvorimod nogle af mine bekendte har benyttet sig af tilbuddende i aldi/andre lavpris varehuse. De har stort set alle sammen skiftet pc'en ud min. en gang... nogle af dem adskellige gange.

Det skal dog dertil siges, at aldi's pc'er har et godt ry, og det var i og for sig også selvforskyldt at pc'en gik i stykker (sådan en tåler vidst ikke vand).

Godkendelse af svar
Fra : Bolbroe1721

Dato : 10-11-04 18:56

Tak for svaret eltigro.

MVH.

L. Bolbroe

Kommentar
Fra : Bolbroe1721

Dato : 10-11-04 18:59

.. også en tak til alle andre der bidrog med et indlæg!