/ Forside/ Karriere / Job / Jobsøgning / Spørgsmål
10  bluesky 305
Sort arbejde!!!
Fra : Nischa
Vist : 646 gange
70 point
Dato : 10-11-04 15:21

Jeg står og skal lave en vigtig opgave og har brug for hjælp! Opgaven handler om synsvinkler og jeg har valgt at lægge synsvinklen på unge der arbejder sort.. Jeg skal skrive to delopgaver..fra de unges vinkel og fra den moralske vinkel. Jeg har materiale nok for den moralske men mangler i høj grad fra den anden vinkel.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide Hvilke jobs er oftes "sorte"?
Hvordan får de unge kontakt til det sorte arbejdsmarked?
Fortsætter de med det også når de bliver ældre?
Tak for hjælpen..
Mvh. Nischa

Kommentar
Fra : qwedsazxc

Dato : 10-11-04 15:35

jeg kan give dig et hurtigt svar

de job som oftes er sort arbejd

f.eks job men ikke skal bruge en uddanlelse til, og næsten alt håndvæker arbejd

men kan komme i kontakt med disse folk ved at tage ud til dem

f.eks et rengørings firma tag ud og tal med dem sig til dem du er villig til at arbejde sort normalt vil du få jobbet

jeg har mødt personer som er 60 år som næsten har arbejdet sort hele deres liv

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-11-04 16:01

Begrebet sort arbejde er ikke nær så udbredt blandt unge, som mellem midaldrende, er min opfattelse.
Men blandt unge er det som regel på cafeterier, restauranter, pizzarier, rengøring, bilklargøring og den slags, ikke så meget for private, medmindre det er unge med en håndværksmæssig uddannelse.
Og her er det især smede og VVS arbejde, men også reparation af biler.
mvh dova

Accepteret svar
Fra : Trinethk

Modtaget 70 point
Dato : 10-11-04 18:21

Jeg tror der er mange unge der bliver fristet til at arb. sort, da SU ikke trækker til deres forbrug.
Når man er ung er er på Su har man som oftes ikke nogle udd. og derfor kan man jo havde svært ved at finde jop.
Hvis man kan arbejde sort i et malerfirma eks. er der ikke nogle der tænker på om man er udd. eller ej.
Man for god løn, og kan tit komme og gå lidt mere som man vil. Da man ikke er ansat på et fast time tal.

Nu har jeg aldri prøvet at modtage SU men jeg tror at hvis man har arb ved siden af, så trækker de i SUen. Derfor er det næsten latterligt at gå på arb.
Det same gælder bistan. Faktisk tror jeg slet ikke man kan få bistan hvis man har penge på kontoen, eller hvis man har en bil, eller en dyer lejlighed.

Det kan tit meget bedre betale sig at arbejde sort end at få bistan.
Og hvis man er lidt snu, kan man både få bistan og tjene penge samtigdig med ;)

Hvis man skal det her problem til livs, tror jeg man er nødt til at sige at dem der for SU for det uanset om de arbejder eller ej.
Så længe man er under uddandelse, burde man bare få det beløb.
Hvis der så er nogle menesker der er så energiske at de har overkud til at havde et bijop ved siden af skolen, så er det bare kanon for dem.
Som det er nu, straffer man jo de folk der godt vil arbejde..... I mine øjne ihvertfald...

Kommentar
Fra : RalfSoeren

Dato : 18-01-05 16:30

Hej vi er to UNGE Fyre, som har haft en del sort arbejde. det er tit jobs som er håndværksrelaterede, hvor man skal hjælpe en bekendt, eks. naboen, onkel, eller en god ven af et familiemedlem. og når man først har arbejdet hos en, anbefaler de en, til deres venner, hvor man så evt kan få noget mere sort arbejde, og sådan får man nogle kontakter. der findes mange former for sort arbejde, men det mest udbredte hos unge, er et job hvor man enten er en form for sæson arbejde( det er meget udbredt i juletræssæsonen, høst og havearbejde, have arbejde kan især være hos gamle mennesker) eller hvor man hjælper en tømrer eller lignende( det er tit det dårlige man bliver sat til, da man ikke har meget erfaring) og hvis nogen så spøger, er man jo bare i praktik.
En del fortsætter jo, for det er en let måde at få gode penge på, men der må være en hel del der fortsætter siden regeringen har sat et udvalg ind for at stoppe det, de mener det er et kæmpe problem. til hende der siger de trækker i SU'en, vil vi lige påpege at det gør de ikke medmindre man tjener over 70.000 om året, hvilket er sjældent når man er ung studerende. trine ærligtalt... hvad fanden er meningen, du har da ikke styr på noget som helst. SU er for(læg mærke til ordet for!) unge der er under uddannelse! lad mig gætte... lyst hår, blå øjne, store bryster(eller...) og så får(ikke for og fat det så!!!!!) du nok heller ikke stjerne karakterer. eller er det bare os der er lidt fordomsfulde eller har vi gennemskuet dig. Forstår du det det søde??? nej det tænkte vi nok... når unge har brug for penge er det tit her og nu, derfor kan de ikke vente til lønnen kommer ind på kontoen, og derfor vælger man nok sort arbejde, da man får stukket pengene i hånden med det samme.
Håber du kan bruge det til noget Nischa, undskyld vi kom ind på et sidespor(trines indlæg og stavning m.m.) men vi kunne ikke lade være.
Hilsen
Ralf & Søren

Godkendelse af svar
Fra : Nischa

Dato : 01-02-07 21:46

Tak for svaret Trinethk.

Kommentar
Fra : Nischa

Dato : 01-02-07 21:47

og jeg fik 11 for en meget grundig og realistisk samt samfundskritisk opgave