/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hmm..hvad gør vi nu?
Fra : maria22
Vist : 568 gange
100 point
Dato : 10-11-04 12:18

Min mand og jeg fik installeret køkken i juni måned. Vi bestilte kun køkkenelementerne og besluttede os for at få samtlige hvidevarer hos en anden forhandler.
Vi skrev under og betalte for køkkenelementerne, men da køkkenet ankom var der et køleskab imellem.
Desværre var vi ikke selv til stede ved leveringen og min svigermor, som tog imod køkkenet skrev under på det..
Vi blev ret irriterede over at de havde sendt os et køleskab uden aftale (havde endda aldrig set på køleskabe med forhandleren!), og da køkkenet kom op, ja så satte vi samtidigt køleskabet op.
Der var ingen seperat faktura på køleskabet, så vi kom senere i tvivl om det var en forglemmelse fra deres side. Og vi hørte da heller ingenting fra køkkenforhandleren angående det.
Ja, det er så indtil her i November, altså fem måneder efter leveringen!! Nu har vi fået en regning på køleskabet og den er på knap 7000kr! Og de har givet os en frist på tre dage til at betale....

Hvordan står vi nu? Har vi dummet os (som vi regner med) ved at beholde skabet-eller ved at der er skrevet under på leveringen?
Kan vi levere køleskabet tilbage....ligegyldigt hvad er vi egentlig ikke interesseret i køleskabet. Hverken til den pris og derudover fordi funktionaliteten er dårlig...

Med venlig hilsen

Maria

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 10-11-04 12:29

Det må jeg nok sige ja til, at I har dummet jer. Et er at mor skrev under, men at I barer lader stå til og til med sætter køleskabet op, det er straks værre.
I kan jo kun gribe knoglen og sige til firmaet, at I aldrig har bestilt køleskabet og at de bare kan afhente det. Om de så vil tage et brugt køleskab retur som nyt - ved jeg ikke. Hvis I stadig har indpakningen til skabet, kan I måske få det til at "ligne" et ubrugt.

Kommentar
Fra : Leif_og_inge

Dato : 10-11-04 12:38

hvornår går der ged i det næste gang for jer, forestil jer hvis i skal til at bygge et hus i gule mursten ingen tjecker ordrebekræftelsen, men svigermor eller konen skriver under på byggepladsen for 15ooo mursten der er købt af nærrighed i tyskland, ingen opdagernoget før...

Kommentar
Fra : Leif_og_inge

Dato : 10-11-04 12:43

ovenstående var kun en illustration af hvor dumme folk kunne være:
fortsættelse....
.... at kunden ser sit hus opført i røde sten... reelt set hvad vil du gøre? er du skolerærer..

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 10-11-04 12:46

Betal og vær ærgerlige over at jeres forsøg på svindel blev opdaget

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-04 12:47

I har accepteret en fejllevering 2 gange.
Første gang ved underskrift.
Anden gang ved ibrugtagning.
Men da i ikke har skrevet under på prisen, så kan den diskuteres.

Måske kan i henholde jer til at i troede køleskabet var en slags rabat i forbindelse med handlen..................så kan det måske være at i slipper for at betale.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-11-04 12:47

Der er jo helt klart tale om en fejllevering som I skulle have gjort opmærksom på med det samme.
Så der har i helt klart begået en fejl.
Men hvordan I står når forhandleren først nu sender en regning ved jeg ikke helt.
Der er jo sådan set ikke noget der berettiger ham til at sende et køleskab uden i har bestilt det, men det er jo så sikkert en fejl fra fragtchaufførens side. Og især hvis det ikke står på fragtpapirerne. Chaufføren har så nok manglet skabet et andet sted, og hvis han ikke havde vidst, at det var hos jer det var læsset af, havde det været ham eller hans firmaforsikring der hæftede.
Men jeg tror du skal kontakte forbrugerrådet og høre hvordan du er stillet i den situation, men om der er noget at gøre ved jeg ikke helt.
Man skal altid kontrollere at man får det gods man har bestilt før man kvitterer.
Hvis nu der f.eks. havde manglet noget af køkkenet havde I ligeledes haft et problem når der er kvittering på at det er modtaget.
mvh dova

Kommentar
Fra : froslev

Dato : 10-11-04 12:50

Jeg kender ikke købeloven, men umiddelbart vil jeg mene, at I bare skal betale.

I burde have brokket jer, da i så køleskabet første gang.

I havde bestilt hvidevarer hos et andet firma.

I afbestilte vel køleskabet derfra, så pengene er jo ikke brugt..................

Accepteret svar
Fra : invisible

Modtaget 110 point
Dato : 10-11-04 13:15

I kommer nok til at betale.... !

Men søg på nettet efter samme type køleskab, findes de til en meget lavere pris vil jeg straks ringe og bede dem fremvise et skrifteligt bevis på at prisen er 7000,- det kan de selvfølgelig ikke, derfor vil jeg kræve af dem at de kun kan få XXXX kr for køleskabet, accepterer forretningen ikke denne pris, må i sige at så er dette køleskab ikke i jeres interesse og de må komme og hente det.

Det er fuldt legalt, og i kan være sikre på at der ikke er nogle firmaer som vil køre en sag imod jer for 7000,- kr. og i havner ikke i RKI på den bekostning.

Firmaet kan jo bare hente køleskabet hvis de ikke er tilfredse.
Så jeg er sikker på at de hellere vil have 5000,- for køleskabet, end at skulle til at "slås" med jer og afhente et køleskab som de ikke kan sælge alligevel.

Så i skal være meget hårde over for firmaet....

Ellers må "mor" betale for de, hun skrev jo under hi hi hi

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 10-11-04 13:27

invisible

Der er ingen nedre grænse for hvead der kan køres sag for, og det er egentlig også ligegyldigt.

I har haft et køleskab i snart et halvt år, i har brugt det selvom det ikke var jeres, der er kun en ting at gøre og det er at betale for det

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-04 13:29

Jeg tror faktisk, at I er blevet bondefanget af en meget "smart" sælger og den med de 3 dages betalingsfrist oser langt væk af, at I bliver udråbt til synderen.
I står ikke godt fordi I har taget varen i brug uden at gøre leverandøren opmærksom på fejlen. I har lavet det man kalder en stiltiende accept ved at opsætte og anvende køleskabet og I kan jo satse på at få varen til nedsat pris da der ikke foreligger nogen købsaftale (se nu godt efter i papirerne).
Det ville ellers være interessant at vide hvilken forretning der anvender sådanne metoder, men rod jer endelig ikke ud i mere.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-04 13:34

Jeg tjekkede lige priser på www.hvidevarepriser.dk og jeg må godt nok sige, at det er et dyrt køleskab, men bare hvis det tilnærmelsesvist koster 7000 kr. så er det til indbygning/integrering og når man køber et køkken plejer man så ikke at få en lavet en indretningsplan hvor der skal være plads til ønskede hvidevarer. Er der noget du ikke har fortalt?
Hvad er det for et køleskab?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 10-11-04 13:35

HELT ÆRLIGT

Nu bliver jeg sgu vred, der er INGEN grund ti lat have ondt af den "stakkels" forbruger der er blevet "snydt" af en stor grim køleskabssælger.

I HAR TAGET EN VARE I BRUG ISTEDET FOR AT KONTAKTE FORRETNINGEN OG SIGE DE HAR LAVET EN FEJL

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-04 13:42

Det er fuldstændigt rigtigt B_P, at der er tale om kriminel dumhed, men forretningens metoder afsløres jo af de 3 dages frist, med mindre noget er udeladt.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 10-11-04 14:00

De har haft et halvt år, så mon ikek tre dage er rigeligt?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-04 14:10

Man burde i hvert fald være klar over, at en regning måtte komme og når jeg kalder det kriminel dumhed så mener jeg kriminel for man må ganske simpelt ikke beholde en vare som man ikke har bestilt/betalt. Det er enten ulovlig omgang med hittegods (ikke når man kender afsenderen) eller simpelt tyveri. Eneste formildende omstændighed kunne være, at forretningen har medsendt det i ond tro, men det ved vi jo ikke og jeg hæfter mig meget ved det med at købe et køkken med plads til køleskab, men ikke købe et køleskab som så meget belejligt dukker op sammen med køkkenet, men, men HVORFOR VAR KØLESKABET IKKE PÅ SAMME FAKTURA hvilket ville være normal forretningsmetode hvis tingene er bestilt samtidig. Der er noget galt, men det ændrer ikke på at køleskabet skal betales da der er kvitteret for modtagelsen og man kan jo ikke overse det, især ikke hvis det ikke var bestilt.
Min vurdering er, at man har håbet på at forretningen havde snydt sig selv, men man har tabt det lille spil og må til pungen.

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 10-11-04 14:20

Hej alle,

Tak for alle svarene:)
Til at starte med havde vi en mand ude og give et tilbud på køkkenet. Han gav os et samlet tilbud på både hvidevarer, bordplade og skabe.
Vi tog ud og snakkede med manden og sagde at vi kun var interesseret i skabene og selv ville sætte det op. Vi snakkede på intet tidspunkt med ham omkring køleskab og/eller mærke. Vi vile aldrig have valgt det køleskab! Vi skrev under på skabene og fik vores egen håndværker til at sætte køkkenet op og han sørgede for bordpladen også. Hvidevarerne bestilte vi seperat. Skabene betalte vi med det samme.
Køleskabet kom med en følgeseddel med vores navn og adresse, så det kan ikke være en fejl fra transportørens side. Der stod ingen pris på køleskabet-der lå ingen regning ved, så vi var ikke klar over hvor dyrt det var.
Vi havde regnet med der kom en regning inden for den nærmeste fremtid, og vi havde regnet med køkkenselskabet havde glemt det og glemte da også selv alt om det.
Jeg synes bare det virker utroligt mærkeligt at der kommer en regning her fem måneder senere. Det virker underligt....

Mange hilsner Maria

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-04 14:47

Det er underligt, men en sen regning skal også betales.
Jeg fornemmer dog, at der i forbindelse med indkøb ikke er indkøbt noget køleskab ellers ville i på den ene eller anden måde stå med 2. I har fået jer et dyrt køleskab og det er bare ærgerligt da I har forspildt enhver indsigelsesret ved at opstille det. Hvis du skal være helt ærlig har du så ikke fremstillet det lidt for meget efter ønsketænkning?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-11-04 15:07

Nu forstår jeg det som om køleskabet er ankommet separat med en følgeseddel.
Så er der ikke noget at gøre når I har modtaget det og yderligere taget det i brug. Der skulle I have sagt fra med det samme, og jeg har aldrig hørt om forretninger der på den måde uopfordret leverer varer. Muligvis en misforståelse mellem Jer og forhandler, men alligevel har I købt et køleskab med Jeres fremgangsmåde.
Så har I jo accepteret at købe det, og har bare haft lang kredit med betalingen.
mvh dova

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 10-11-04 15:27

Du spillede og tabte. længere er den ikke

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 10-11-04 15:39

Ja ja,

Ville såmænd høre jeres mening omkring sagen og om hvordan vi stod. Går da også ud fra vi skal betale det:)
Men som altid, tak for en masse respons. Stadig lidt ærgelig over tonen herinde...:( Men tak alligevel.

Godkendelse af svar
Fra : maria22

Dato : 10-11-04 15:40

Tak for svaret invisible. Dejlig tone, rart der er nogle herinde der kan svare ordentligt:)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-04 15:45

Der er da ikke noget med tonen maria22, du må bare se i øjnene, at du har fået sandheden, at den så gør ondt kan du da ikke bebrejde os. Det indlæg du har accepteret er da glimrende, men du kan nemt komme værre op at køre end du er nu hvis du ikke betaler. Selvfølgelig skal I da forsøge at få prisen ned for den pris lyder meget voldsom.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 10-11-04 17:46

Hej. Jeg svarer på bagkant da jeg først har set spørgsmålet nu.
Jeg tror heller ikke at I slipper for at betale men det var da værd at prøve at betale så lidt som muligt.
I den situation skal man slå på at firmaet har lavet en fejl og at de så også må være med til at afhjælpe fejlen ved at de giver rabat.
Jeg går ud fra at I har en kontrakt, købsaftale eller lignende og at køleskabet ikke er anført på denne. Også at I ikke har fået regninger, rykkere o. lign. inden I tog køleskabet i brug. Kontrakten skal I bruge som løftestang og argumentere for at I ikke har bestilt eller købt køleskabet og iøvrigt ikke bryder jer om det.
Tilbyd så firmaet at de kan få det tilbage mod en mindre betaling for at have lejet det i en periode. Det er de sikkert ikke begejstrede for og så har I et udgangspunkt for et alternativt forslag: at I overtager det til en passende lav pris.
Der er mange køleskabsfirmaer som ikke har orden i deres ting og jeg kan godt fortælle et par artige historier vedrørende El-Giganten og hvordan de laver fejl som de taber penge på. Min søn er revisor og kender jo fra sit arbejde at det kun er halvdelen af de fejl der begås som bliver opdaget, nemlig dem der er til ugunst for kunden, dem kunden har fordel af kommer ikke frem i lyset. Og alt det moralpræk og snak om kriminalitet skal du bare springe op og falde ned på.

Kommentar
Fra : maria22

Dato : 11-11-04 09:40

Tak for svaret Penelope:)