/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Lægge tabeller sammen i mysql
Fra : fozz
Vist : 776 gange
150 point
Dato : 09-11-04 21:36

Jeg er igang med at lave et avanceret "score-liste"-system..
Ok hvis jeg har følgende table:
1g:
Navn |Været_sammen_med|
Bjarne | Lotte
Søren | Lotte
Kim | Lotte
Søren | Lotte
Kim | Lotte

Så kan vi konkludere at lotte er en billig en.. Ej jokes til side..
Så vil jeg gerne outputte at Søren har 3 "scoringer" og Kim har 2..
Og jeg vil gerne have en limit så den kun tager dem med de 2 højeste antal scoringer med..

Det er det ene spørgsmål.. Det andet er.. Jeg har også en table der hedder 2.g (også med navne og lotte ;))
Hvordan kan jeg evt tælle navne og antal gengivelser i begge samtidig? ELLER sætte dem sammen? Så der kun kommer 1 tal pr navn..
Lige nu har jeg koden til at finde antal gengivelser i 1 tabel, men ikke i 2.. Her er min nuværende kode:
Kode
<?php
$sql = mysql_query('SELECT `name`, COUNT(*) as antal FROM `1g` GROUP BY `name` order by antal desc limit 5');
while($data=mysql_fetch_array($sql)){
echo "<tr><td width=50% align=center>$data[0]<br></td><td width=50% align=center>$data[1]</td></tr>";
}
?>
</table>

Hvis jeg nu skal merge det med en tabel der hedder 2g.. Og kun få ET output for de 5 første.. Hvordan skal jeg så gøre det??

Hvis i ikke forstår.. SÅ SPØRG :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-04 22:23

Ja,det ved jeg ikke
men dit spørgsmål er på 3 gange, så hvis du vil spare dine point, kan du lukke de to andre inden der kommer kommentarer til dem
mvh dova

Kommentar
Fra : fozz

Dato : 09-11-04 22:42

Ja sådan går det med kandu's langsomme lorteserver :P
GAB man.. Nå tilbage til mit spørgsmål ;)

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 10-11-04 23:38

Prøv denne kode den virker kun en tabel men jeg ser lige om jeg kan lave forspørgslen på to tabeller
Kode
<?php
$sql= mysql_query("SELECT * FROM 1g GROUP BY navn ");

while ($row= mysql_fetch_array($sql))
{

echo $row["navn"]." har varet sammen med ";
$sql2= mysql_query("SELECT * FROM test WHERE navn = '".$row["navn"]."' GROUP BY varetsammenmed");
$sql3= mysql_query("SELECT * FROM test WHERE navn = '".$row["navn"]."'");
$numrows= mysql_num_rows($sql3);

while ($row2= mysql_fetch_array($sql2)){
echo $row2["varetsammenmed"]." ";
echo $numrows." gang/gange<br>";
}

?>

Accepteret svar
Fra : poul_from

Modtaget 150 point
Dato : 11-11-04 00:49

jeg har prøvet at joine tabellerne men resultatet er ikke tilfredsstillende(der kommer til at mangle navne undervejs og det dur ikke) mit råd er at du kopiere data fra tabel 2.g til 1g og tilføje et felt mere som hedder trin derved er der stadig mulighed for at sortere om det er det eller det andet.
her er hvad du kan gøre
1 tilføj felt tabel 1.g
2 indsæt data i de tomme felter med 1g (kan gøres med et script)
3 kopiere data fra tabelen 2.g over i tabelen 1.g (kan gøres med et script)
hvis du ikke helt er med på hvordan scriptet skal laves, giv da vink med en vognstang
så hjælper jeg dig igennem det

Kommentar
Fra : fozz

Dato : 11-11-04 20:37

Du må da meget gerne hjælpe lidt med scriptet :) Jeg er stadig våd bag ørene mht. php og mysql :)
Tak!

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 11-11-04 20:52

så skal jeg lige bruge feltnavne hvis du ikke vil oplyse dem her kan du maile til mig info(snabela)p-nissen.dk

Godkendelse af svar
Fra : fozz

Dato : 13-11-04 14:53

Tak tak :) Jeg skriver en mail til dig :)

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 14-11-04 10:21

det er bare ok
men har ikke modtaget nogen mail endnu
men det kommer vel når du har tid