/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Fremadsendelse
Fra : piche
Vist : 1921 gange
75 point
Dato : 09-11-04 10:04

Er der nogle gode råd til træning af fremadsendelse. Jeg træner i DCH-regi, så hunden skal sendes fremad ca. 20 m mellem to stokke med 25 m afstand. Hunden løber fint fremad, men er tilbøjelig til at focusere på pindene.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 09-11-04 10:20

Stik en pind i jorden mellem de to pinde. På den nye pind ligger du en guf, som hunden ser. Så går du ca. 5 meter væk, og sender hunden frem. Når hunden når den nye pind, roser du og dækker den af. Og så øger du afstanden yderligere.
Når du er 20 meter væk, og hunden løber ud til den nye pind, begynder du så at slå pinden længere og længere ned i jorden, samtidig med at hunden stadig ved hvad det går ud på. Læg stadig en guf på pinden. Til sidst er pinden helt væk (altså under jorden) og du lægger guffen på jorden.
Træn det rigtig mange gange, og til sidste behøver du ikke længere at ligge en guf, hunden har lært at løbe frem i en direkte linie ind til at du dækker den af.

Prøv den nævnte metode, jeg har haft succes med den med alle mine 3 hunde.

Hilsen fra Linda

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 09-11-04 10:26

måske kan du bruge dette råd: prøv at ligge en bold/dummy/godbid og gå de ca. 20-30 meter tilbage i en lige linie.
Send så hunden tilbage efter genstanden/godbiden med komandoen "ud"
De kan være at din hund så lærer at fokusere på et punkt "lige" frem, i stedet for pindene.
Det er dog meget naturligt at din hund fokuserer på pindende. det er trods alt både fokusmærker og målområde.
Kennel Kiebitzs i Hjarup træner også "udsending" under luftning hvor hundene skal løbe igennem noget hæk og ned af en lille bakke for at komme ud på en luftningsmark. - Ved kanten får hunden en "ud" komando og løber så igennem og ned på marken. Dette får de lært fra de er 12 uger gamle og det virker fint. Der skal kun få justeringer til med den metode.

Held og lykke med træning
dorthe, nica, chicko og mia

Accepteret svar
Fra : DCH

Modtaget 75 point
Dato : 10-11-04 11:23

Hej

Den måde hvorpå vi træner fremadsendel på i vores DCH afd. foregår ved at der bliver stilt en spand ude på det ønskede antal skridt (mindre ved indlæring - der skal hunden kunne se spanden). På spanden ligger du en godbid (i starten kan hunden tages med derud og se pølsen blive lagt på spanden).. Derefter går I tilbage og du sender nu fremad, med kommandoen fremad.. Grunden til at godbidden bliver lagt på en spand er fordi hvis den ligger på jorden kan man risikere at hunden vil søge efter kiksen den dag hvor den ikke er der og ikke dække af.

Senere når det kører rykker man spanden ud på længere afstande tilsidst så langt ud at hunden skal på de 20 skridt før den kan se spanden - på denne måde kan man lære hunden at hvis den bliver ved med løbe kommer spanden på et tidspunkt... Mht til stokkene kan du stille flere end de obligatoriske 4 fx på følgende måde (I= obligatorisk, i=øvrige)

I I Og hver gang hunden kigger på dem siger du nej og længere ud samt angiver retnig med arm.
i i
I I
Kommandoen længere ud har I trænet den???

Denne metode har indtil ikke forvoldt nogen problemer i indlæring af fremadsendel og fungere stadig for vores B hunde og helt op til E-hunde.

Held og lykke.

DCH/Mika

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 10-11-04 11:43

Hej DCH

Hvad mener du med B og E hunde? Er bare nysgerrig....

Godkendelse af svar
Fra : piche

Dato : 11-11-04 07:34

Tak for svaret DCH.

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 11-11-04 17:35

MissXX

det er nogle af de betegnelser vi bruger i DCH om de forskellige klasser man kan træne i. Ligesom DKK bruger 1,2,3 og Elite

Selv tak - skulle det være en anden gang.