/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
crossed eller ikke crossed netværkskabel~
Fra : jpaludan
Vist : 1045 gange
50 point
Dato : 07-11-04 12:41

Hej.

Min datter skal have sin egen computer på værelset, og jeg ville gerne have koblet den til mit internet, som jeg har gennem Dansk Kabel TV. Jeg regner med at jeg skal have fat i en router, men jeg er i tvivl om det netværkskabel, jeg skal have fat i. Jeg ser både crossed og ikke-crossed kabler, men er det ligemeget, hvilket et jeg får anskaffet ? Der skal bruges ca. 20-30 m. fra der hvor mkabelmodemet står til der, hvor hendes computer skal stå.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

Hilsen J.Paludan

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 07-11-04 12:54

Mig bekendt så bruger man crossed kabler når man skal slutte 2 pcere direkte sammen og ikke-crossed kabler når man tilslutter via router/switch/hub. Jeg har selv et netværk kørende som dit og bruger kun ikke-crossed/straight kabler. Jeg har ikke et eneste crossed kabel.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-11-04 13:02

Ovenstående er korrekt!

Kommentar
Fra : arvig

Dato : 07-11-04 13:05

Kære J. Paludan

Du skal benytte straight (lige over) kabler, som wacher ganske rigtigt har anvist - men:

Når Du skal over så store afstande, og nyetablerer det, ville jeg nok tænke i trådløs router/LAN.
Jeg er selv vældig træt af kablerne, og uden dem kan Du jo flytte rund på pc'erne, efterhånden som Du opdager, at de måske er stillet forkert, enten i værelset eller i din beboelse generelt.

Venlig hilsen

Jørgen Arvig

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 07-11-04 13:16

Nye switches er ligeglade om det er cross-over eller straight. Router-Router = Straight, PC-PC=cross-over, Router-? = cross-over

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 60 point
Dato : 07-11-04 13:20

Hej J.Paludan !
<arvig> kan til dels have ret, dog må jeg her fortælle om de problemer jeg selv havde med trådløst netværk, der skal ikke meget til ( vægge - stålkonstruktioner - træer m.m. ) før et trådløst ikke kan række, nu går jeg ud fra det er i samme hus hos dig.
Jeg har selv lavet et netværk via Router (Linksys) som går tværs over min have til et lille havehus ( ca. 45 m ) og nu virker det helt upåklageligt. Jeg har ADSL hos TDC.
Jeg trak kablet igennem en ny haveslange og gravede det ned hen over græsplænen.
Ellers er det rigtigt som de andre skriver, det skal være "straight" kabel du skal bruge, det er det altid når du kører via Router, "crossed" skal kun bruges til direkte forbindelse mellem to PC´er.
Når din forbindelse er så lang, er det langt lettere at lave kablet selv, så skal du heller ikke have ret store huller til gennemføringer i vægge/lofter. Du kan på følgende link se hvordan du gør: http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php
Held og lykke med projektet og god søndag Benny

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-11-04 13:24

arvig>> Trådløst netværk skaber flere problemer end det løser og at bruge kabelnetværk på 20 til 30 meter er ikke noget problem da man kan trække opå til 100 m., og man kan lave det længere ved hjælp af repeatere.
Kabelnetværket er sikkert når det er bag en router, mens et trådløst netværks skal bruge kryptering for at være sikkert og især når sendestyrken skal skrues op for at række. Endvidere er det ikke alle steder at trådløst netværk virker lige godt på grund af støjkilder.

Jpaludan>> Du skal ikke anvende et blødt patchkabe til de afstande, men få lavet et installationskabel hvor der enten monteres drop-inn (dåser på væg ) eller bare R45 stik hvor det så er en god ide at fastgøre det stive kabel og anvende en R45 hun/hun samler og så bruge et kort patch kabel det sidste stykke til netkortet. Det skulle ikke være nødvendigt med samleren på forbindelsen til routeren hvis denne er monteret så den er stabil hvorimod man ofte flytter en PC for rengøring mv. og de stive kabler kan godt miste forbindelsen i stikket på den måde.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 07-11-04 13:36

Hvis du selv forbinder kablerne til et stik behøves kun pin 1, 2, 3, og 6. Dvs. at blå, og brunt par er unødvendige jo mindre du har cat. 6 kabler.
Hvis du krydser:
Pin1 --> Pin3
Pin2 --> Pin6
Pin3 --> Pin1
Pin6 --> Pin2

Husk at de skal være snoede så langt oppe som muligt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-11-04 13:39

ting27>> Man forbinder kabler efter forskriften og dropper det der pjat.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 07-11-04 13:51

BjarneD> lol.. jeg tænkte nok at du vil kommentere det!! Hvis du ikke havde skrevet i denne tråd havde jeg heller ikke.. sååå 'just testing you' BjarneD.. (og jeg fik alligevel ret iht. min tidligere konklusion (og du ved godt hvad jeg taler om).

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 07-11-04 13:55

Men ja. Man gør det som efter standarten fortæller. (Jeg sagde desuden ikke at man skulle gøre det som jeg skrev). Bare at blå, og brun er ligegyldig, hvilket de faktisk er.

Mvh.
Cisco Certified Network Associate Certified.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-11-04 14:11

Jpaludan>> Hvis du vælger at lave forbindelsen i fast kabling, så kan du med fordel bruge en dobbelt vægdåse, hvor du i den ene, montere de blå ledere i ben 4 og 5. Så kan du fremføre en telefonlinie i samme kabel, men stadig kun ved 10/100 mbit. - Fast kabel har den fordel, at tabet i kablet er mindre end i de bløde kabler.
Iøvrigt kan du opnå større hastighed på det lokale netværk med en kabling, med mindre at du har et trådløst der kan køre 108 mbit. De 108 er dog relativ, da der må tages hensyn til forskellige forhold i hjemmet.
Så kabling er nok det hurtigste, og som nævnt tidligere det sikreste.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-11-04 14:23

Jeg sidder over 100 meter væk fra netværksswitchen og kører fint.
set fra mig:
comp....lige patch kabel....dåse...categori 5 kabel................over 100 meter.....
....dåse....lige patch kabel....switch........router....ADSL.....512/128 internet

Godkendelse af svar
Fra : jpaludan

Dato : 07-11-04 14:32

Hejsa og mange tak for svaret, bennymanden. Det kunne være ret sjovt at prøve at lave sit eget kabel, men jeg tror nu jeg køber et færdigtlavet, for jeg blev helt forvirret over hvad jeg skulle til at købe, hvis jeg skulle lave mit eget. Men jeg er glad for svarene. OGså god søndag til dig....og i øvrigt alle andre, som har bevæget sig ind for at svare på mit spørgsmål.