/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Større vindue
Fra : brianb1
Vist : 565 gange
8 point
Dato : 05-11-04 16:41

Jeg skal have sat et vindue i en en pudset gavl og har allerede lavet hullet, vinduet er ca 2 m. højt og der skal laves lidt murre arbejde. Der er hulmur og mit spørgsmål lydder således : Hvordan starter man med at lægge stenene i siderne for at lukke hullet (hulmuren) ?

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 05-11-04 18:52

Du starter med at ville gi lidt flere point??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-11-04 19:04

Nu må du da lige styre dig poolmasn
Det er vel ikke antal point der bestemmer om man svarer på spørgsmål.
brianb1 er nyoprettet bruger, og har ikke mange point at give ud.

Jeg ville ikke lukke hulmuren til som du foreslår.
Men putte isolering ind rundt om karmen, og så lukke med fuge udvendig.
Indvendig monteres så plade fra indervægs kant og ind til vinduesrammen.
Sådan er det i hvert fald lavet på mit hus der er bygget i 1987.
mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-11-04 19:14

brianb1 - du får samme svar 8 point - hvis vi kan svare.
Stenene skal være i forbandt.
Det vil sige hver 2. eller 3. går på tværs og lukker hullet og små sten (koper) i mellem.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 8 point
Dato : 05-11-04 21:26

Hej brianb1 !
emesen er inde på noget af det rigtige, det nemmeste du kan gøre som "ikke fagmand" er at save et brædt til på den rigtige længde, imellem overkant og underkant af vinduet, det stiller du så på højkant ved siden af vinduet, ca. 8-10 mm længere ude end vinduet, det bliver til sidst fuge. Nu kan du fint måle hver enkelt stens størrelse, så murer du bare op i begge sider således at det kommer i forbandt med de "gamle" mursten i muren. Du skriver det er en pudset væg, så det gør jo ikke så meget hvis du ikke er meget præcis, du kan jo altid pudse ind imod brættet til sidst for at få et lige og skarpt hjørne. Til sidst fuger du med et eller andet sicumastik-produkt imellem murværk og vindue (træ)
Indvendigt skal du jo også blot have en lige kant så gør du som dova skriver - beklæde med en plade ind til vinduesrammen, fyld først hulmuren ud med isolering rundt om vinduet. Hvis du er yderligere i tvivl, så spørg videre.
Held og lykke med projektet Benny

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-11-04 22:48

du må endelig ikke lukke hulmuren helt , der skal være en 20 mm flamingoplade imellem , ellers vil du få en kuldebro der virkelig kan mærkes

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 06-11-04 02:10

sorry Brianb1 jeg så ikke at du var ny bruger........

Godkendelse af svar
Fra : brianb1

Dato : 06-11-04 08:59

Tak for svaret bennymanden. Jeg er glad for at i reagerer så hurtigt. Mvh. Brian