/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
hjælp til køb af bærbar computer
Fra : punkler
Vist : 371 gange
150 point
Dato : 04-11-04 18:23

Hejsa...
Jeg skal snart have ny computer, denne gang bliver det en bærbar, jeg ved bare ikke helt hvad det skal være for én.
Har forestillet mig følgende:

- 1024 MB. DDR-ram
- irda
- min. 4 usb 2
- ca. 60 - 80 gb. hd.
- DVD-rom (gerne DVD brænder)

Jeg er dog lidt i tvivl med hensyn til CPU (dette kender jeg ikke så meget til) - jeg har læst noget om en pentium M, eller en centrino - hvad er forskellen?
Computeren skal bruges til alt lige fra regnskab, auto CAD, film, spil +div.

Jeg har ca. kr. 15,000... (hvis ikke det skulle være nok, må jeg vel nedprioritere nogle af mine krav)
Derfor vil jeg gerne have lidt hjælp til at finde min kommende computer

MVH
Thomas

Kommentar
Fra : lars.dk

Dato : 04-11-04 18:25
Kommentar
Fra : punkler

Dato : 04-11-04 18:26

det har jeg prøvet, men der er over 1000!

Kommentar
Fra : lars.dk

Dato : 04-11-04 18:29

skal jeg prøve og finde en til dine krav

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-11-04 18:30

prøv aldi "medion bærbar!" kan være heldig at der er flerr tilbage

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 04-11-04 18:33

har tænkt på en DELL - synes bare de er lidt dyre...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-11-04 18:34
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-11-04 18:38

det er også toppen af bærbare sammen med hp og IBM
har i denne tid dobbel op på ram hos dell

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 04-11-04 18:39

ja de har så, men det er kun op til 512...

Kommentar
Fra : lars.dk

Dato : 04-11-04 18:40
Kommentar
Fra : lars.dk

Dato : 04-11-04 18:41

har du tinkt på hvor langtid batteriet skal kunne holde

Kommentar
Fra : lars.dk

Dato : 04-11-04 18:42

og hvor mange ram der skal i vis du køre windows xp skal du nok have 512 mbram eller mere for at den kan køre det optimal

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 04-11-04 18:42

nej det har jeg ikke, rejser en del, så det ville måske være en god idé med et langtidsholdbart batteri...

Kommentar
Fra : lars.dk

Dato : 04-11-04 18:42

og hvor mange ram der skal i vis du køre windows xp skal du nok have 512 mbram eller mere for at det kan køre det optimal

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 04-11-04 18:43

jeg skal have 1024...

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 04-11-04 18:44

hvad er forskellen på centrino og pentium M?

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 04-11-04 18:44

hvad er forskellen på centrino og pentium M?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-11-04 18:46

En Pentium M/Centrino er en CPU, der er specielt udviklet til bærbare og da strømforbrug og varmeudvikling er lavere kan du få længere brugstid på batteri og så yder en Centrino forholdsvis mere end de gængse processorer.
På en bærbar gælder det nemlig ikke om, at få flest mulig mhz på CPU'en.
Jeg har lige siddet og klargjort en hel ny Medion fra Aldi med Centrino 1,7mhz. Virkelig en dejlig maskine med masser af tilbehør, men man skal være hurtig for at få fat i sådan en.

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 04-11-04 18:49

tja... jeg har ikke helt tiltro til en bærbar fra ALDI. Jeg handler tit derinde, men ikke computer...

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 160 point
Dato : 04-11-04 18:56

Synd for dig.
Jeg har afprøvet flere forskellige mærker og der er ikke stor forskel på dem til en pris under 15.000kr. Hvis du vil have en kvalitetsbærbar der kan holde til lidt af hvert skal du op over 20.000 og er du krævende så endnu mere.
11.000 kr. for sådan en Medion med Win XP pro, Word, Works, DVD brænder, TV tuner, 80 gb HD, FireWire, trådløs netkort, kabelnetkort, indbygget CF kort læser, ekstern smartCard læser mm. Det er skisme billigt

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 04-11-04 19:00

hvad siger i til dette, er det billigt?

15.4 WXGA TFT
DVD/RW + /R /RW 8050D(DVD Brænder)
Intel Centrino 1700MHz Mobile
1024MB DDR SO Dimm (2x512MB)
80GB Fujitsu 2.5 5400rpm
Notebook Kuffert Alu 90 mm
Intel MiniPCI WLAN 54Mbit
Wireless Lan USB 54Mbit D-Link G120

kr. 14500,-

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-11-04 19:15

Billigt nok, men dyrt i forhold til Medion

Kommentar
Fra : lars.dk

Dato : 04-11-04 20:15

okay pris

Kommentar
Fra : Drystin

Dato : 05-11-04 00:11

Siger det kun engang for guds skyld køb ALDRIG AMITECH.
min kæreste købte før jeg mødte hende en bærbar igennem amitech, den første blev byttet den næste var til rep 8 gange før den blev byttet, den næste har været til rep 2 gange og skal afsted igen på grund af defekt tft skærm.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-11-04 09:08

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/config/frameset.asp?oc=N1111&qbc=N1111&qmc=XX&b=50853&cu=dkdhs&s=dkdhs&sbc=dkdhsrsinspn_8600c_1&v=d
gå ind på en af dell bærbar tast"køb/konfi" her efter er det muligt at konfikurere overstående

Godkendelse af svar
Fra : punkler

Dato : 12-11-04 12:10

Tak for svaret BjarneD. - Det ender nok med, at jeg venter til næste gang, der kommer et godt tilbud fra ALDI

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-11-04 12:14

Du skal være hurtig for de er ved at have et godt ry. Held og lykke med det.