/ Forside/ Interesser / Helbred / Allergi / Spørgsmål
10  metteto 200
Allergi over for myggestik ???
Fra : pvlar
Vist : 16363 gange
50 point
Dato : 30-07-02 10:41

Jeg er i går, lige blevet stillet diagnosen. Allergisk over for myggestik.
Jeg har hvert år været meget plaget af myggestik, men i år er det gået galt. Hævelser der ligner en kraftig forstuning. Et stik i håndleddet søndag aften der medførte meget kraftig hævelser til albuen, samt lige en blodforgiftning oveni.
Jeg har været inde på netdoktor, men der er faktisk kun tale om bi og hvipsestik.
Er der nogen der kender noget til dette ????
mvh / pvlar

Accepteret svar
Fra : SANTA2002

Modtaget 60 point
Dato : 30-07-02 10:49

Myg tiltrækkes bl.a. af vores kropsvarme og den kultveilte der er i vores udåndingsluft. Derudover synes en kemisk bestanddel i kropssveden at virke tiltrækkende på myg.

Muligvis har det også betydning hvad vi spiser. Her skulle særlig det stof som hedder Serotonin have en betydning. Serotonin findes i f.eks. bananer. Når man bliver stukket af en myg begynder det at klø 5-15 minutter efter og samtidig ses reaktionen i huden. Kløen kan stå på i kortere eller længere tid og kan vare op til en uge - eventuelt længere. Hos nogle sker der en mere udtalt reaktion i huden
end det man ser ved det almindelige myggestik.

Der kan komme større eller mindre blæredannelser. Der kan være blødning og sårdannelser.
Disse mere udtalte myggestiksreaktioner kan kompliceres af betændelse som bør behandles. For at undgå de lidt voldsommere myggestiksreaktioner kan du prøve at tage anti-histamin tabletter. Du skal tage tabletterne dagligt i sommermånederne. Anti-histamin tabletterne forhindrer ikke at du bliver stukket af myggene, men vil ofte kunne dæmpe reaktionen i huden. Anti-histamin tabletter fås på apoteket.

Citat:
Ulla Søderberg, Speciallæge i dermatologi.

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 30-07-02 10:53

Gennem erfaringer og nu også undersøgelser har Tea Tree Oil vist, at have særdeles gode betændelses hæmmende egenskaber. Den seneste undersøgelse med en Tea Tree opløsning viser at Tea Tree Oil hindrer den inflammation man ofte får i forbindelse med et insektstik. Ved at duppe Spot Stick på lige efter fx et myggestik vil man ofte kunne hindre evt. hævelse, rødme og irritation. Samtidig virker Australian Bodycare Spot Stick kløestillende.

http://www.australianbodycare.dk/abdk/Fakta-svar.htm#Anchor-14210

Kommentar
Fra : briani

Dato : 30-07-02 11:01

Hej pvlar
prøv Apisinum
læs om det her
http://helsetemplet.com/Produkter/Allergica/apisinum.htm

eller prøv dette gode RÅD

Jeg var for en del år siden plaget af myggestik bare jeg så en myg så fik jeg en myggestik
så var der en der sage til mig at jeg bare skulle spise b vitaminer
det prøvede jeg så
jeg har ikke haft en myggestik siden
MVH Brian

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 30-07-02 11:07

Jeg har heldigvis aldrig været allergisk overfor myg og heller ikke plaget af dem og jeg har gennem mange år spist 2 slags vitamin piller som er en af (A+B+C+D+E) og en "Multi B" vitamin pille som koster ca 60 kr i Matas Det kunne godt tænkes du har ret Brian og så er 60 kr jo heller ikke en hel vild udgift HVIS det nu kan løse problemet for dig pvlar

Håber du får løst problemet

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 30-07-02 11:16

Lige et fint citat mere pvlar
--------------------------------

De mest effektive midler indeholder stoffet DEET, men de er ikke tilladt i Danmark, men kan fås i landene omkring os.

Autan, som kan fås i Danmark, er nok det bedste bud. Det virker også mod malariamyg. Autan består af to serier: Family og Active. Family er til familier med børn og virker i 4 timer. Active er mest til aktive mennesker, der færdes i naturen. Virkningen varer i 6-7 timer. Derudover findes der fx Mygge STOP, der beskytter mod myg i op til 8 timer, og Myggebalsam med citronellaolie, der beskytter i op til tre timer. Myg kan ikke lider blomsterdufte.

B-vitaminer hjælper måske nogen, men der er ikke bevis for det. Desuden kommer man evt. til at lugte af B-vitamin. B1-vitamin skulle virke bedst.

Myg kan ikke lide lugten af eddike, så man kan komme nogle dråber eddike bag ørerne og på anklerne. Myg kan heller ikke lide lugten af hvidløg og persille, som man kan gnide huden med.

Er man blevet stukket, kan man gnide med agurk eller løg, vejbred eller komme spyt på.

På apoteket kan man fx købe Pax mod kløe, svie og insektstik, Mepyramincreme mod kløe og svie og Xylocaincreme mod kløe og smerte.

Carsten Vagn-Hansen

Kommentar
Fra : pvlar

Dato : 30-07-02 11:22

Hej SANTA2002 og Brian
Tak for jeres svar, jeg kan vist bruge noget fra jer begge to, så det var lidt svært, at godkende, jeg ville gerne kunne have haft delt pointene mellem jer.
MVH/pvlar

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 30-07-02 11:24

http://home.worldonline.dk/isl45853/BehandlingM.html#Myggestik
----------------------------------------------
Det myggene ikke kan li', er geranium og timian.

Olien kan fås, iflg. Jubii Svar nr. 16, hos Ulla Sachmann, Vestervang 25, 2670 Greve, tlf.: 43 90 41 13
Olien er så "venlig", at den må smøres på en barnenumse, og den kan også fås i en sprayflaske og sprayes på møbler og borde, så myggene holder sig væk derfra.

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 30-07-02 11:26

Jeg ville gerne ha overført nogen til Brian *GG* men det må være kanont irriterende at være allergisk overfor sådanne små kryb som man jo ikke kan undgå om man jo så gerne ville

Jeg håber du finder ud af noget pvlar

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : pvlar

Dato : 30-07-02 12:51

Tusinde tak. Ja, myg er jo sværre at undgå, især i denne søde dejlige tid. Hvem har lyst til at blive indendørs.
Jeg har total sprøjtet mig med myggespray, - uhm----- sikken en dejlig parfume, jeg kan jo ikke engang være bekendt at gå til købmanden *GG*
Jeg er også begyndt at tage anti-histamin,- dette fik jeg ved lægen i går. Jeg fik også div. indsprøjtninger, samt stivkrampevac. Samt penecilin til ti dage, pga. blodforgiftning. Hyggeligt ikke ??? på grund af de små satan'er.

mvh/pvlar

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 30-07-02 13:08

yeps små satan'er og ikk SANTA'er *ROFLMAO*

Kommentar
Fra : mango

Dato : 30-07-02 23:50

Hvor er det dejligt at overvære en hyggelig korrespondence herinde..tak for jeres vidunderlige tone overfor hinanden, jeg sidder med et sagligt smil på læberne.
Mange kærlige hilsner
Mango

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 31-07-02 11:20

Hejsa mango
det ville da være synd HVIS det ikke skulle forekomme engang imellem at vi li'som hjælper hinanden og støtter dem som har disse løselige problemer Jeg ville jo foreksempel blive glad selv hvis nu det var mig selv som stod i samme situation ikk

Cya og pas nu på jer selv alle sammen

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : nillenolle

Dato : 11-07-03 09:34

hej Allesammen!

Jeg har lige læst alle jeres gode forslag og vil gå på apoteket og købe antihistaminer inden min afrejse til Grækenland i morgen, men jeg må også lige fortælle at jeg på Malta i december købte en lille "maskine" som ifølge brugsanvisningen skulle udsende en lyd, som myggene ikke kan lide. Jeg har ikke set den siden i Dk, men her kommer navnet: Zanza Stop, Ultrasonic. Jeg må tilstå at jeg ikke helt har afprøvet den endnu, men den får sin store prøve i Grækenland, hvor jeg plejer at være slemt angrebet!! ( 32 mygstik på ryggen sidste år). Dog har jeg heller ikke fået mygstik i år endnu, men om det skyldes "maskinen" eller at der endnu ikke er myg ved jeg ikke.
Håber I klarer sommeren!!