/ Forside/ Teknologi / Udvikling / SQL / Spørgsmål
10  smorch 260
Travel gennem et træ?
Fra : pede
Vist : 684 gange
200 point
Dato : 15-01-01 14:53

Er der en måde at løbe et træ igennem og sortere rækkefølgen via en stored procedure?

Jeg har en tabel med felterne : ID Navn Parent

Hvor parent peger på et id i en anden række, og top niveauet peger på 0, ligesom et træ normalt er bygget op.

Kommentar
Fra : kim

Dato : 15-01-01 15:12

Jeg ville lave en rekursiv funktion som kalder sig selv for hvert barn i træet.

/Kim

Kommentar
Fra : pede

Dato : 15-01-01 15:18

Hej Kim,

Kan du lave recusion i en stored procedure? Hvis ja, hvordan?

>Pede

Kommentar
Fra : kim

Dato : 15-01-01 15:21

Hvilken database er der tale om??

/Kim

Kommentar
Fra : pede

Dato : 15-01-01 15:26

Jeg bruger SQL server 7.

Kommentar
Fra : kim

Dato : 15-01-01 15:41

Hmm havde du nu skrevet Oracle eller DB2 så havde jeg kunnet hjælpe dig, men jeg kender ikke syntaksen til SQL server....

Men kan du ikke bare kalde din funktion indefra funktionen.

/Kim

Kommentar
Fra : pawel

Dato : 15-01-01 16:23

Hej Pede,
selvfølgelig kan du gør det i MS SQL, det er den fedeste server ever )

her er et eksempel, som du kunne prøve.
Jeg har ikke kørt det rigtigt, kun i teori.
Den skulle gerne trække en "sti" til roden af dit træ for et givet barn.
Denne procedure kan pakkes i en #temptabel som så kan sorteres.
Håber du kan bruge det.

CREATE PROCEDURE sp_TravlerTrae

@szPath varchar(500) OUTPUT,
@ID int

AS

DECLARE cur_Level CURSOR LOCAL FOR
SELECT Parent FROM mintabel WHERE ID = @ID

OPEN cur_Level
   FETCH NEXT FROM cur_Level INTO @ID
   WHILE @@FETCH_STATUS = 0
   BEGIN
      IF @ID <> 0 AND @ID IS NOT NULL
      BEGIN
      SELECT @szPath = "_" + CONVERT(varchar(20), @ID) + @szPath
         EXEC sp_TravlerTrae @szPath OUTPUT, @ID
      END
      FETCH NEXT FROM cur_Level INTO @ID
   END
CLOSE cur_Level
DEALLOCATE cur_Level

/pawel

Accepteret svar
Fra : pete

Modtaget 200 point
Dato : 15-01-01 16:24

Følgende tekst er et uddrag fra Microsoft Technet som viser at SQL-Servers stored procedures supporterer rekursion men her anvises en angiveligt mere affektiv måde at at traverse et hieraki på ved at bruge en temporær tabel :

The following Transact-SQL procedure expands an encoded hierarchy to any arbitrary depth. Although Transact-SQL supports recursion, it is more efficient to use a temporary table as a stack to keep track of all of the items for which processing has begun but is not complete. When processing is complete for a particular item, it is removed from the stack. New items are added to the stack as they are identified.

CREATE PROCEDURE expand (@current char(20)) as

SET NOCOUNT ON

DECLARE @level int, @line char(20)

CREATE TABLE #stack (item char(20), level int)

INSERT INTO #stack VALUES (@current, 1)

SELECT @level = 1

WHILE @level > 0
BEGIN
IF EXISTS (SELECT * FROM #stack WHERE level = @level)
BEGIN
SELECT @current = item
FROM #stack
WHERE level = @level
SELECT @line = space(@level - 1) + @current
PRINT @line
DELETE FROM #stack
WHERE level = @level
AND item = @current
INSERT #stack
SELECT child, @level + 1
FROM hierarchy
WHERE parent = @current
IF @@ROWCOUNT > 0
SELECT @level = @level + 1
END
ELSE
SELECT @level = @level - 1
END -- WHILE

The input parameter (@current) indicates the place in the hierarchy to start. It also keeps track of the current item in the main loop.

The two local variables used are @level, which keeps track of the current level in the hierarchy, and @line, which is a work area used to construct the indented line.

The SET NOCOUNT ON statement avoids cluttering up the output with ROWCOUNT messages from each SELECT.

The temporary table, #stack, is created and primed with the item identifier of the starting point in the hierarchy, and @level is set to match. The level column in #stack allows the same item to appear at multiple levels in the database. Although this situation does not apply to the geographic data in the example, it can apply in other examples.

In this example, when @level is greater than 0, the procedure follows several steps:

If there are any items in the stack at the current level (@level), the procedure chooses one and calls it @current.
Indents the item @level spaces, and then prints the item.
Deletes the item from the stack so it won&#8217;t be processed again, and then adds all its child items to the stack at the next level (@level + 1). This is the only place where the hierarchy table (#stack) is used.
--------------------------------------------------------------------------------

Note With a conventional programming language, you would have to find each child item and add it to the stack individually. With Transact-SQL, you can find all child items and add them with a single statement, avoiding another nested loop.

--------------------------------------------------------------------------------

If there are child items (IF @@ROWCOUNT > 0), descends one level to process them (@level = @level + 1); otherwise, continues processing at the current level.
Finally, if there are no items on the stack awaiting processing at the current level, goes back up one level to see if there are any awaiting processing at the previous level (@level = @level - 1). When there is no previous level, the expansion is complete.

Godkendelse af svar
Fra : pede

Dato : 15-01-01 17:52

Tak Pete,

Det var lige det jeg havde brug for.

>Pede